"בעוד 5 שנים: אחד מכל 10 חברים בפייסבוק - תוכנת מחשב"

חברת המחקר גרטנר: הכוונה היא למעין משתמשים "וירטואליים" המופעלים באופן אוטומטי על-ידי מחשבים של חברות מסחריות, השואפות לקדם באמצעותם את מוצריהן

חברת המחקר גרטנר מעריכה כי עד 2015 יהיה אחד מכל 10 חברים של משתמשי פייסבוק תוכנת מחשב (Bot), שמדמה באופן וירטואלי פעולות של משתמשים אמיתיים. הכוונה היא למעין משתמשים "וירטואליים" ברשת החברתית המופעלים באופן אוטומטי על-ידי מחשבים של חברות מסחריות, השואפות לקדם באמצעותם את מוצריהן.

נכון להיום מעסיקות חברות מסחריות אנשים אמיתיים על מנת שיתחזקו את עמודי הפרופיל של המשתמשים הללו, אך עד 2015 הם צפויים לעבור ולהיות מתופעלים על-ידי תוכנות מחשב בלבד.

על פניו נראית מגמה זו כבלתי מזיקה, אולם כשהשפעות התופעה על הבטיחות ברשת נלקחות בחשבון, אין זה המקרה כלל וכלל. נכון להיום, נתקל אחד מכל 5 משתמשים בפייסבוק בניסיון חדירה של תוכנות זדוניות אל המחשב שלו באמצעות שימוש ברשת החברתית. הפוטנציאל לעשות זאת באמצעות "משתמשים" שמאחוריהן תוכנות מחשב הוא גדול הרבה יותר.

ממוצע החברים של כל משתמש בפייסבוק כיום עומד על 100, כשבעתיד הלא רחוק צפוי להגיע ממוצע זה עד ל-500 חברים למשתמש. על-פי התחזית של גרטנר, יהיו לפיכך 50 חברים-מחשבים בממוצע לכל משתמש בפייסבוק, כשאלה לא יוכלו להבחין, לרוב, בין חבר אנושי לחבר ממוחשב. אם המשתמשים ברשת החברתית לא יבדקו טוב יותר את הצעות החברות שהם מאשרים, הם עלולים לפתוח פתח לבעיות עתידיות.

חשש לפרטיות

שיווק ויראלי באמצעות תוכנות מחשב טומן בחובו פיתוי גדול לאנשים בתחום, במיוחד כשפייסבוק החזירה לאופנה את שיטת השיווק מפה לאוזן. אך עם זאת, על חברות המעוניינות להמשיך ולהפעיל משתמשים "וירטואליים" ברשת החברתית, לדאוג לכך שאמצעי האבטחה שלהן ימנעו הפצת תוכנות זדוניות באמצעותם.

היבט מדאיג נוסף של השימוש בתוכנות מחשב המדמות משתמשים אמיתיים הוא נושא הפרטיות ברשת. אם תפותח בעתיד טכנולוגיה שתאפשר ניהול צ'ט על-ידי אותם "משתמשים", בלי שהאדם המעורב בו יידע כי הוא משוחח עם תוכנת מחשב - יוכלו חברות מסחריות לאסוף מידע דמוגרפי אודות המשתמשים בפייסבוק מבלי שהם יהיו מודעים לכך.