הקניונים בכרמל: ירידה ניכרת בתנועת קונים ובפדיון בסופ"ש

מנכ"ל הקריון: "לפי 'מדד השקיות' של יום שישי היתה ירידה של 20%-25% בתנועת המבקרים. במוצ"ש הרגשנו שאנשים רוצים לצאת מהבית" ■ השריפה בכרמל - כל הדיווחים והתמונות

בשעה שהאש משתוללת, הדאגה העיקרית של התושבים היא לפנות את ביתם או להציל את מה שניתן, כך שעריכת קניות בקניון וישיבה בבתי-הקפה לא נמצאות גבוה בסדר העדיפויות שלהם. לא מפתיע אם כן שבמרבית הקניונים באזור חיפה וסביבתה הורגשה ירידה בתנועת הקונים ב-3 ימי השריפה בכרמל.

התקווה היא שיתרת ימי החנוכה וההשתלטות על השריפות ישיבו לקונים את החשק להסתובב בקניונים. קבוצת עזריאלי מחזיקה בקניון חיפה, שממוקם במבואותיה הדרומיים של העיר. זהו הקניון החיפאי הקרוב ביותר ליישובי חוף הכרמל פגועי השריפות.

בקבוצה אומרים היום כי תנועת הקונים בקניון חיפה בימי השריפה היתה דלילה. הם עדיין מתקשים לנקוב במספרים, אולם לפי הערכות בענף הקניונים, מדובר בירידה של עשרות אחוזים בפדיון. עם זאת, הפעילות בשאר קניוני קבוצת עזריאלי בישראל התנהלה כרגיל.

קניון מול זכרון: יציעו שוברי הנחה

הידלדלות תנועת הקונים הורגשה גם בגרנד קניון שברחוב שמחה גולן בחיפה, במיקום מרוחק יותר ממוקדי השריפות.

לדברי יוסי צבי, מנכ"ל קניוני ישראל מקבוצת בריטיש ישראל, המחזיקה בקניון, "היתה ירידה קלה בתנועת המבקרים, אך זו היתה ירידה קלה מאוד. לגבי הפדיונות אין לנו עדיין נתונים. ביום חמישי עוד לא היתה שום השפעה של השריפה על תנועת המבקרים. מצב-הרוח של הקונים הוא כמו של כלל עם ישראל בימים אלה. אנחנו מקווים שחג החנוכה ימלא את הקניונים, אבל ימים יגידו".

קניון מול זכרון, של היזם משה בר-יהודה, הסמוך לכביש 4 מול זכרון-יעקב ודרומית לאזור התעשייה מעין-צבי, ידוע כקניון שמשרת את אוכלוסיית יישובי חוף הכרמל ואזור זכרון-יעקב.

לדברי עופר שחטר, מנכ"ל חברת פרומול המנהלת את הקניון, "בקניון מול זכרון נרשמה ירידה של 20% בפדיונות בימים האחרונים, ואנחנו מניחים כי במהלך השבוע הקרוב המצב ישתפר. ממחר נצא בשוברים של הנחות לכל החנויות שלנו עבור תושבי האזור".

לדברי שחטר, "רשת הקמעונאות רמי לוי, הפועלת במתחם, כבר נותנת הנחה של 25% עד יום שלישי לתושבי האזור, ואחר-כך נמשיך בצעד זה למשך חודש. על אופי ההנחות נעבוד היום, אבל ניצור שורה של הנחות לאלה שחוזרים הביתה במהלך כל חודש דצמבר ברשתות כמו הום סנטר, סופר-פארם ושאר החנויות במול זכרון. אנחנו מבינים את הצורך של תושבי האזור לשפץ את הבית".

"באו להתרענן"

שחטר מספר כי למתחם הגיעו מבקרים בכל ימי השריפה. "זה היה בשביל לצאת מאזור השריפות והעשן ולבוא להתרענן. הגיעו גם קונים גם מיישובי חוף הכרמל, שהאש לא הגיעה אליהם והם לא פונו מהאזור, אבל כאלה שהיו צריכים לצאת מהעשן. בשורה התחתונה היתה ירידה בפדיונות, מלווה בתחושת אבל, שבה אנשים לא ממש יוצאים לקניות".

בני חליף, מנכ"ל קניון CINEMALL המשלב קניות ובתי-קולנוע באזור הצ'ק פוסט בחיפה, מספר כי "בשישי בבוקר הורגשה עלייה במספר המבקרים בקניון, הן בפעילויות חנוכה למשפחות וילדים והן בבתי-הקולנוע, כמדי יום שישי בחודשים האחרונים. עם זאת, בשישי בערב הורגשה ירידה של 35% במבקרים במרכזי הבילוי, בתי-הקולנוע, המסעדות והברים - בשונה ממגמת העלייה שהרגשנו בחודשים האחרונים בסופי השבוע".

חליף מעריך כי הגורם לכך הוא "הרצון להיות צמודים למרקע הטלוויזיה ולצפות בעדכונים השוטפים. בימים אלה קניון CINEMALL נערך לתת לתושבים הטבות מיוחדות, ואני מזמין את הילדים להגיע וליהנות מפעילויות חנוכה".

"דחינו אירועים"

קניון הקריון בקריית-ביאליק, בבעלות חברת מליסרון, חווה אף הוא ירידה מסוימת בתנועת הקונים. יצוין כי אף באזור קריית-ביאליק דווח על הצתה ביום שישי בצהריים.

לדברי מנכ"ל הקריון, דודו שגיא, "ביום שישי הרגשנו ירידה של 20%-25% בתנועת המבקרים, לפי 'מדד השקיות' שהקונים סוחבים. במוצאי שבת הרגשנו שאנשים רוצים לצאת מהבית ושהם מרגישים ש'העסק בשליטה'. כבר עכשיו מדווחים לנו שהחניונים אצלנו מלאים".

באשר לשאלה האם הקריון ביטל או שינה תוכניות לחג, השיב שגיא כי "במקרה האירועים שלנו מתחילים מחר - יש לנו מחר אירוע של קוסמים. החבר'ה של חב"ד ביקשו לעשות תהלוכה ושמח, ודחיתי את זה כי זה לא מתאים בזמן שקוברים פה אנשים".