המקל והגזר של רכישת וולטייר

וולטייר מעולם לא הציפה ערך עבור מי שהשקיע בהנפקה, שבוצעה לפי 9 דולר למניה - 25 סנט מעל מחיר רכישתה בידי מלאנוקס

איזו התרגשות!

מלאנוקס רכשה את העמיתה הישראלית וולטייר, ויחד ינסו השתיים להקים כאן ענקית שבבים.

ואכן, די קשה להישאר אדישים מול החזון של מנכ"ל מלאנוקס, איל וולדמן (גם אם אינו ממש מציאותי), ומול איחוד הכוחות של שתי חברות ישראליות.

עם זאת, הרכישה של וולטייר ממתיקה רק במעט את הגלולה המרה שנאלצו משקיעי וולטייר לבלוע לפני למעלה משלוש שנים.

וולטייר, המפתחת מערכות לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב ארגוניים, הונפקה בשוק ההון האמריקני לפני שלוש שנים וארבעה חודשים. הימים היו ימי טרום משבר האשראי, והחברה נאלצה לחתוך באופן משמעותי את שווייה, ולבסוף הפכה לציבורית לפי מחיר של 9 דולר למניה.

במהלך התקופה שעברה מאז - וגם בימים שבהם נהנו שוקי ההון מתיקון אגרסיבי כלפי מעלה - וולטייר לא הצליחה להתרומם מעל מחיר ההנפקה, ואף לא לרגע קצרצר אחד. הפעם היחידה בה הצליחה לדגדג מחיר של 9 דולר הייתה... ביום שישי האחרון - אחרי הודעת המיזוג האמור - כשנסקה למחיר של 8.68 דולר, קרי 7 סנט מתחת למחיר לפיו תירכש בידי מלאנוקס.

במילים אחרות, וולטייר מעולם לא הציפה ערך למי שהשקיע בה במסגרת הנפקתה. מי מהמשקיעים שנותר נאמן לחברה במהלך ימיה כציבורית "לא ראה שקל" מהשקעתו בה. יותר מזה, אותם משקיעים נאמנים צריכים להגיד "תודה" למלאנוקס על שקיזזה חלק ניכר מהפסדיהם.

ההתנהגות של מניית וולטייר הייתה פועל יוצא של נתוני החברה. וולטייר לא הצליחה להפוך לחברה רווחית ובמאזנה הצטברו הפסדים בגובה של 108.4 מיליון דולר - סכום שאינו הולך ברגל. נקודת האור - ואולי היחידה - בדו"חות החברה, היא קופת המזומנים שלא נשרפה כליל במהלך החיים הציבוריים של החברה, והכילה - נכון לסוף הרבעון השלישי - 44.7 מיליון דולר. וולטייר גייסה בהנפקתה הראשונית 51.9 מיליון דולר.

נתונים אלו מוכיחים כי המיזוג של וולטייר לתוך מלאנוקס היה סוג של ברירת מחדל עבור הראשונה. וולטייר הבינה כי לא תוכל להמשיך לצעוד לבד, ולכן כדאי שתמצא חתן וכמה שיותר מהר כך יותר טוב.

חבל רק שהחתונה התקיימה רק לאחר שהכלה גרמה עוגמת נפש לא קטנה לאורחיה.