הלו, זה צ'מפיונס?!

שלב הבתים הפך לשעמום אחד מתמשך מאז ייסד מישל פלאטיני את מסלול הנמושות שלו, אבל מה לא עושים בשביל עוד כמה קולות בקלפי ■ מחשבות לפני מחזור הסיום של ליגת האלופות

1. רק חמור אף פעם לא משנה את דעתו, והפעם אני מעדיף לא לצאת חמור. בכתבה שפרסמתי במדור זה לפני תחילת העונה האירופית, יצאתי נגד הטרנד שהתפשט השנה במסגרתו ספגה ליגת האלופות מטחי ביקורת מכל כיוון על שלב הבתים המשעמם שלה. רק ששלב הבתים של העונה הזאת היה הכל חוץ ממעניין.

ערב המחזור השישי והאחרון, 12 מתוך 16 קבוצות כבר הבטיחו את מקומן בשמינית הגמר. המחזור האחרון השבוע, זה שאמור לספק מתח מצמרר, זה שאמור לגמור לכם את הסוללות בשלט מרוב זפזופים - הולך להיות פצצת שינה מפוהקת שלא קובעת כמעט כלום.

אפילו ארבעת הכרטיסים שכן נותרו לשמינית לא באמת מעניינים. בוא נפרק אותם, אחד-אחד: רומא צריכה תיקו בקלוז' כדי להבטיח עלייה על חשבון באזל; קופנהאגן וקאזאן מתגוששות ביניהן על מקום בנוקאאוט; ויש גם את הבית של שחטאר, ארסנל ובראגה - שבו שלוש קבוצות יילחמו על שני מקומות לשמינית הגמר. נכון, אפילו הליגה האירופית יותר מעניינת מהדבר הזה.

גם בשנים עברו הקבוצות הגדולות ביבשת נטו להבטיח את מקומן בנוקאאוט לפני מחזור הסיום. אבל המצב החמיר לאנוש העונה, בגלל סיבה אחת עיקרית: עודף נמושות. היו נמושות שהגיעו ממסלול המוקדמות החדש של מישל פלאטיני: הפועל ת"א, ז'ילינה, פרטיזן בלגרד, באזל. ארבע קבוצות שלקחו יחד 10 מתוך 60 נקודות אפשריות בחמישה מחזורים. הגדילו לעשות ז'ילינה ופרטיזן, שלא לקחו אפילו נקודה אחת במפעל הזה (ומציגות הפרשי שערים כל כך עלובים שגורמים אפילו לקמפיין הנורא של מכבי חיפה בעונה הקודמת להיראות טוב). יוצאת דופן במסלול הנמושות של פלאטיני היא קופנהאגן, שכאמור נמצאת על סף עלייה לשמינית הגמר וגם מפגינה כדורגל מפתיע ומרשים.

היו גם נמושות כמו בורסאספור (0 נקודות, הפרש שערים 15-1). בורסאספור לקחה את אליפות טורקיה, ולכן קיבלה מקום אוטומטי בליגת האלופות. כנ"ל לגבי אלופת רומניה קלוז' (3 נקודות, הפרש שערים 11-5).

ליגת האלופות הפכה לליגה שמלאה בעלובות.

בורסאספור מול מנצ'סטר יונייטד, ליגת האלופות, צ'מפיונס ליג / צילום: רויטרס
 בורסאספור מול מנצ'סטר יונייטד, ליגת האלופות, צ'מפיונס ליג / צילום: רויטרס

מנצ'סטר יונייטד מפרקת את בורסאספור. ליגת העלובות (צילום: רויטרס)

2. הראל-טביב, יענקל'ה, גולדהאר וכו' אולי לא יאהבו לשמוע את זה, אבל להידרדרות ברמה של ליגת האלופות יש פתרון די פשוט: פחות מקומות לקבוצות מליגות זניחות. יותר מקומות מובטחים לקבוצות מליגות גדולות.

יש לפחות ארבע ליגות באירופה שיכולות לספק לצ'מפיונס ליג 4 מועדונים חזקים מדי שנה (אנגליה, ספרד, איטליה, גרמניה). הליגה הצרפתית יכולה בקלות לספק 3 מועדונים מדי שנה. בסך הכל מדובר על 19 מועדונים מחמש הליגות הבכירות ביבשת שיהיה להם מקום באלופות. העונה שלחו חמש הליגות הגדולות רק 14 מועדונים לצ'מפיונס. פחות מ-44% מכלל הקבוצות במפעל.

יותר קבוצות בכירות יסייעו לא רק ברמה התחרותית, אלא גם מהבחינה הכלכלית: בטווח הארוך, גופי שידור יעדיפו לשלם יותר כסף על משחקים בין קבוצות גדולות.

רק שהחזון האוטופי הזה לא יכול להתגשם תחת האג'נדה הפוליטית של פלאטיני. כפוליטיקאי הוא צריך לשמור על כמה שיותר התאחדויות באירופה מרוצות. אלו בסופו של דבר מרכיבות את ציבור הבוחרים שלו, ובשנה הבאה מתקיימות בחירות חדשות לנשיאות אופ"א. ב-2007 הפך פלאטיני לנשיא אופ"א אחרי ניצחון דחוק 23-27 על לנארט יוהנסון. לקראת הבחירות הבאות, רובין הוד הצרפתי יגיע עם מפעל אלופות די רדוד, אבל עם סיכוי הרבה יותר גבוה להיבחר.