האוצר: ירידה חדה בהכנסות ממסי נדל"ן בת"א ובחיפה

הגירעון התקציבי הסתכם ב-15.9 מיליארד שקל בחודשים ינואר-נובמבר - נמוך בהרבה מיעד הגירעון השנתי העומד על 42.9 מיליארד שקל

ממשלת ישראל סגרה את חודש נובמבר עם גירעון תקציבי של 355 מיליון שקל, כאשר מתחילת השנה מסתכם הגירעון ב-15.9 מיליארד שקל - נמוך בהרבה מיעד הגירעון השנתי העומד על 42.9 מיליארד שקל. הגירעון מתחילת השנה נמוך גם מזה של התקופה המקביל אשתקד, אז עמד הגירעון על 28.1 מיליארד שקל. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') משרד האוצר.

הכנסות המדינה ממסים עלו ב-3.6% בחודש נובמבר (לעומת נובמבר אשתקד) לרמה של 16.9 מיליארד שקל. ההכנסות ממסים הסתכמו מתחילת השנה ב-180 מיליארד שקל, גידול של 10.4% לעומת התקופה המקבילה. היעד הממשלתי לגביית מסים השנה עומד על 183.1 מיליארד שקל, כך שהממשלה צפויה לעבור את היעד.

הנתונים האחרונים המעידים על התקררות בנובמבר (בדמות ירידה במספר העסקאות ובמחירי הדירות) שוק הדיור באים לידי ביטוי גם בהכנסות המדינה ממסי נדל"ן. הכנסות אלו ירדו ב-3.6% ל-546 מיליון שקל בנובמבר, כאשר בגביית מס רכישה נרשמה ירידה של 3% ובגביית מס שבח נרשמה ירידה של 15%. "ירידות חדות במיוחד נרשמו באזור ת"א ובאזור חיפה", מציינים באוצר.

בניגוד לנדל"ן, הבורסה ממשיכה לשבור שיאים ובאוצר מדווחים על עלייה של 21% בהכנסות ממסים בשוק ההון, לרמה של 250 מיליון שקל בנובמבר. "נתונים אלה משקפים את המגמות בשוק ההון בשבועות האחרונים המתבטאות הן בעלייה במדדי המניות והן בעלייה במחזורי המסחר", נמסר מהאוצר.

בגביית מס הכנסה נרשמה ירידה של 3.9% ל-3.4 מיליארד שקל בנובמבר, כאשר הגבייה מחברות ירדה ב-7% אולם הגבייה מעצמאים עלתה ב-5.5%. מנתונים ראשוניים של האוצר בפילוח ענפי עולה כי בענף התעשייה נרשמה עלייה חדה של 24.7% בגביית מס הכנסה (הענף מהווה 14.1%), אך מנגד בענף הבנקאות נרשמה ירידה חדה של 31% (הענף מהווה 22%).