שר האוצר: "כבר 15 שנה אנחנו באוצר מנסים לבצע רפורמה בשירותי הכבאות, צריך שדרוג משמעותי"

כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ, בוועידת השלטון המקומי במרכז הבינתחומי בהרצליה ■ משה גפני: "נשנה את המציאות של פגיעה בחלשים"

אתר "גלובס" העביר היום בשידור חי את ועידת השלטון המקומי במרכז הבינתחומי בהרצליה, שהחלה היום ותימשך מחר (ד'), אשר בה משתתפים בכירי הממשל בישראל. הוועידה עומדת השנה בצל השריפה בכרמל וכותרתה: "איך תתמודד עיר העתיד עם אסונות לאומיים?".

שר הפנים אלי ישי, שהיה אמור לנאום בוועידה, לא הופיע בסופו של דבר.

הנשיא שמעון פרס אמר בפתיחת הוועידה, בין השאר, כי "עד היום לא היו לנו נפט וגז והתוצאות מעולות. הצעתי לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר שטייניץ לקחת את ההכנסות מהנפט ומהגז ולהקדיש אותם רק לחינוך ולמחקר. אם נכניס את זה לקופה אחת - הכסף ילך לכל מיני מקומות וגם לאברכים. אנחנו מעטים וחייבים לדאוג לכך שכל נער ונערה יקבלו תעודת בגרות וגם BA", אמר פרס.

"קצבאות לילדים זה לא טוב כי ההורים מנצלים את זה למטרות אחרות. צריך למצוא פתרונות אחרים. הורים עניים לא ניתן לשנות, אך ניתן למנוע ילדים עניים", אמר.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר בוועידה כי "מענקי האיזון הולכים למקומות בהם הציבור חלש, שאין שם הכנסות מארנונה ודווקא שם מקצצים. זה חלק מהתרבות הישראלית, שפוגעים דווקא בחלשים. המדיניות הזו, שהוכתבה כבר בשנת 2003 על ידי שר האוצר דאז נתניהו, זאת הבבואה על החברה וזה הולך להשתנות. זה הולך להשתנות מכיוון שוועדת הכספים הפכה להיות מאוד חברתית".

"המצב הכלכלי של מדינת ישראל הוא טוב, וזה מאפשר לסייע לעיריות החלשות. אנחנו האחרונים שנכנסנו למשבר, והראשונים שיצאנו ממנו, אנחנו לא במצב של לחסוך כל שקל. אנחנו יכולים לסייע לחלשים, זה לא בשמיים להעלות את מענקי האיזון לשלושה מיליארד שקל ולא לקחת מהרשויות החזקות", אמר גפני.

שטייניץ: "מנסים כבר 15 שנה להעביר רפורמה בשירותי הכבאות"

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בוועידה בנוגע לשריפת הענק בכרמל כי "נפעל עם ראשי היישובים והמועצות על מנת לבצע שיקום במהירות האפשרית. כל צמרת האוצר תחזור לשטח ביום חמישי הקרוב. גם ראש הממשלה ומשרדו מרכזים מאמץ גדול בנושא. ראשי הרשויות לא צריכים להוציא כספים שונים הקשורים לשיקום. יש לכך ייפוי מלא מהאוצר".

"אנחנו לא ניתן שיישוב, או חלק ממנו, יימחק בגלל אסון טבע. נשקם את היישובים במהירות האפשרית, וכבר התחלנו בזה", אמר שטייניץ.

בנוגע למענקי האיזון אמר שר האוצר כי "אנחנו מכירים את המצוקה של חלק מהרשויות. אבל צריך להבין שתמיד הצרכים יהיו גדולים יותר מהמשאבים. עברנו משבר כלכלי גדול, ביחד עם כל העולם, והחלטנו על קיצוץ משמעותי בתקציב עם כניסתי לתפקיד. לאחר מכן עשינו מאמץ לקצץ את הקיצוץ, ולשנת 2011 התחייבנו לעשות מאמץ להביא עוד ואני שמח לבשר כי הצלחנו להביא עוד 90 מיליון שקל מעבר ל-2.5 מיליארד שקל. זה יגיע בימים הקרובים. נוסיף גם כ-150 מיליון שקל במענקי הפיתוח".

על שירותי הכיבוי אמר שטייניץ כי "אנחנו באוצר משוכנעים מזה 15 שנה שצריכה להיות רפורמה גדולה בשירותי הגיבוי. אלה גם ההמלצות של כמה ועדות שהוקמו בעבר. מחר יתפרסם הדו"ח של מבקר המדינה ואני משוכנע שהפעם, אחרי 15 שנה שהדברים האלה לא תוקנו, הדו"ח הזה יילקח ברצינות ויבוצע במהירות. צריך להיות שדרוג משמעותי בשירותי הכבאות במדינה".

על כלכלת ישראל אמר שר האוצר: "נאלצנו להתמודד עם משבר שאיים על כולנו, כולל הרשויות המקומיות. היום משבחים אותנו בכל העולם ולומדים את הנושא של תקציב דו שנתי, כולל בארה"ב. עוד לא יצאנו לגמרי מהמשבר, אבל יחסית לעולם מצבנו טוב. אסור לנו להיות שאננים, בחוץ עדיין מתחוללת סערה. הספינה שטה בכיוון הנכון אבל עדיין לא הגענו לנמל מבטחים. עוד יהיו זעזועי משנה כלכליים".

בתשובה לשאלה בנוגע לחוק החדש לעידוד השקעות אמר שר האוצר כי בחוק החדש, שנמצא בהליכי אישור בכנסת, נקבעו שתי דרגות של מס חברות על חברות עתירות יצוא: 12% במרכז הארץ, 8% בפריפריה "אבל אנחנו פועלים להגדלה נוספת של הפער הזה לטובת הפריפריה".

"חשוב מאוד למשוך לארץ חברות בינלאומיות. אתמול ישבתי עם ראשי אינטל שבאו למשרדי ודיברנו על הקמת שלוחות של המפעל בפריפריה בנוסף לקריית גת. אם יש אינטל בקריית-גת יכול להיות גם בגליל ובבאר שבע וזה חשוב מאוד לחוסן הלאומי", אמר שטייניץ.

מחר תימשך הוועידה מהשעה 10:30 עם נאומו של ראש עיריית ת"א רון חולדאי. בהמשך ינאמו גם שר השיכון אריאל אטיאס (12:45) והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' (18:45), שידבר על האסון בכרמל. רה"מ בנימין נתניהו יישא דברי סיכום מחר ב-19:00.