דש ברוקראז': להגדיל חשיפה לחברות-האם של בזק ופרטנר

ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז': משקיע החושש מרמות השיא בשוק המניות ואינו מוצא אלטרנטיבות, מוטב שייצמד לנכסי הבסיס בלבד, כלומר פרטנר ובעיקר בזק

ענף התקשורת המקומי הוגדר לא מעט פעמים כאי של יציבות בשוק ההון. הסיבות כבר הפכו קלישאות: ביקוש קשיח, תרבות ה- online everywhere של הישראלי המצוי, רגולציה מבולבלת, סקטור דפנסיבי בשיווי משקל וכדומה.

סיבה נוספת מאד משמעותית התורמת ליציבות הענף היא הבעלות הממונפת בחברות התקשורת הגדולות. במהלך השנתיים האחרונות ראינו החלפת בעלות בכל החברות פרט לאלה השייכות לקבוצת אי.די.בי. המאפיין הבולט של מהלכי ההשתלטות בענף, הוא גיוסי חוב גדולים בחברות אחזקה נסחרות שהפעילות בהן זניחה לעומת חברת התקשורת הנרכשת.

חברות האחזקה (חלקן בשרשור) הפכו לאופציה ממונפת על נכסי הבסיס ותלויות ביציבות ובדיבידנדים שלהם. ענף התקשורת, על 5 החברות הגדולות שבו, עדיין ולמרות המהלך המהיר בחודשיים האחרונים, זוכה בדש ברוקראז' להמלצת משקל יתר כעוגן לכל תיק השקעות.

ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז', מצא לנכון לבדוק בכמה היבטים את יתרון ההשקעה בענף דרך חברות האחזקה העיקריות בו כמו: אינטרנט זהב ו-B Communications (המכונה BCOM) המחזיקות בבזק וכן סאני וסקיילקס המחזיקות בפרטנר .

בזק מוחזקת כיום בשיעור של 30.4% על ידי BCOM המוחזקת על ידי אינטרנט זהב בשיעור של 76.6%. שיעור האחזקה של אינטרנט זהב בבזק בשרשור הינו כ-23.3%. החוב של נטו של BCOM עומד כיום על כ- 4 מיליארד שקל לאחר שהחברה החלה לפרוע חלק מההלוואות שלקחה לצורך רכישת השליטה בבזק (סה"כ הלוואה של כ-5 מיליארד שקל כאשר החברה כבר קיבלה דיבידנדים מבזק ששימשו לשירות החוב). סך החוב (סולו נטו) של אינטרנט זהב קרוב ל-600 מיליון שקל.

פרטנר מוחזקת כיום בשיעור של 44.6% על ידי סקיילקס המוחזקת בתורה בכ-79% על ידי סאני. שיעור האחזקה של סאני בפרטנר בשרשור הינו כ-35%. סאני מחזיקה בעצמה בכ-1.6% מהונה של פרטנר. סך החוב נטו של סקיילקס עומד כיום על כ-2.6 מיליארד שקל. סקיילקס שיעבדה כ-65% מסך האחזקות שלה בפרטנר (כ-29% מהונה של פרטנר) לטובת בעלי החוב. סאני שיעבדה כ-38% מאחזקתה בסקיילקס לטובת בעלי החוב.

הפירמידה של כל אחד מהבעלים היא תולדה היסטורית של פעילות ואחזקות. בהנחה שניתן לפתור בעתיד סוגיות מיסוי כאלה ואחרות, מאמין יעקובי שיבוא יום והשרשרת תתקצר, כלומר: מיזוג בין אינטרנט זהב ל- BCOM ובין סאני לסקיילקס עם כל הרגישות של עסקאות בעלי עניין. מיזוגים כאלה אמורים לצמצמם דיסקאונט בשרשרת, לצמצם עלויות מטה (2 חברות בכל קבוצה הרשומות למסחר בארץ ובחו"ל) ולהגדיל את הסחירות של חברה ממוזגת. יש לציין כי בשל אחזקה נמוכה של הציבור בסאני, היא צפויה להיפרד ממדד ת"א 100 בעדכון הקרוב, כך שהסחירות שלה, כנראה תפחת עוד.

יעקובי מצא כי במניות הקרובות יותר לנכסי הבסיס, הדיסקאונט הסחיר והכלכלי קרובים יותר ולכן פוטנציאל ההתכווצות גדול יותר. לפיכך, בדש ממליצים להגדיל חשיפה לחברות האם של בזק ופרטנר ולהקטין חשיפה לחברות "הסבתא". BCOM מומלצת ב"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 154 שקל. סייטקס "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 111 שקל. אינטרנט זהב - "תשואת שוק" עם 106 שקל, וסאני - "תשואת שוק" ללא מחיר יעד עקב ירידה צפויה בסחירות לאור הקיטון באחזקות הציבור והיציאה ממדד ת"א 100.

בשורה התחתונה, אומר יעקובי כי משקיע המאמין בהגדלת חשיפה לשוקי המניות אמור לגוון את תיק ההשקעות בחברות התקשורת + מינוף זול יחסית, כלומר בחברות האחזקה שלהן. משקיע החושש מרמות השיא בשוק המניות ואינו מוצא אלטרנטיבות, מוטב שייצמד לנכסי הבסיס בלבד, כלומר פרטנר (נסחרת כבר בערכים מלאים) ובעיקר בזק.