עלייה בחשיפת לאומי, מזרחי והבינלאומי למדינות ה-PIGS

בבנק הפועלים ודיסקונט נרשמה ירידה בחשיפה ■ חלק הארי של החשיפה למדינות ה-PIGS במערכת הבנקאית הוא לספרד - 65% מהחשיפה הכוללת

ירידה בחשיפת הפועלים ודיסקונט למדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ועלייה בחשיפת לאומי, מזרחי טפחות והבינלאומי. חלק הארי של החשיפה למדינות ה-PIGS במערכת הבנקאית הוא לספרד - 65% מהחשיפה הכוללת. האשראי לספרד נאמד ב-1.76 מיליארד שקל; לאירלנד חשופים הבנקים הישראלים ב-896 מיליון שקל; לפורטוגל ב-15 מיליון שקל (רק בנק לאומי) וליוון 13 מיליון שקל. כך עולה מהדו"חות הכספיים לרבעון השלישי.

חמשת הבנקים הגדולים חשופים למדינות ה-PIGS בכ-2.7 מיליארד שקל, פחות מחצי אחוז מהאשראי העסקי. כ-1.1 מיליארד שקל מסכום זה מייצג חשיפה חוץ-מאזנית (בעיקר ערבויות סחר חוץ). מדובר בעלייה של 2% מהחשיפה בסוף הרבעון השני. 98 מיליון שקל מהאשראי הוגדרו "חוב בעיתי", כלומר כזה שהסיכוי לפירעון האשראי נמוך.

מדינות ה-PIGS מוגדרות בעייתיות, עקב היקפי הגירעון והחוב הממשלתי שלהן, המעלים חשש ליציבות הכלכלה. אירלנד ביקשה באחרונה סיוע מקרן המטבע העולמית והאיחוד האירופי, יוון עשתה כך בתחילת השנה וקיים חשש כי גם פורטוגל וספרד יאלצו לבקש סיוע חיצוני. במאי הנחה המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, את הבנקים לתת גילוי נאות לחשיפתם למדינות אלו.

הבנק עם החשיפה הגבוהה ביותר הוא בנק הפועלים עם 1.1 מיליארד שקל - ירידה של 10% בהשוואה לרבעון השני. מרבית החשיפה היא לספרד (705 מיליון שקל). לבנק חשיפה לאירלנד בסך 416 מיליון שקל, מתוכם 25 מיליון שקל מוגדרים חוב בעייתי. כמחצית מהסכום, 209 מיליון שקל, הם חוב לטווח קצר של שנה לכל היותר. בהפועלים מסבירים כי החשיפה אינה לחברות איריות, אלא לחברות רב-לאומיות שמטעמי מס קבעו את מרכז פעילותן באירלנד.

החשיפה הכוללת של לאומי היא 902 מיליון שקל - עלייה של 22% מהרבעון השני. עיקר החשיפה, 613 מיליון שקל, לספרד; רובם לבנק סנטנדר שמרכז פעילותו אינו בספרד. נוסף על כך, ללאומי חשיפה בסך 265 מיליון שקל לאירלנד, מרביתה לממשלת אירלנד. ליוון חשיפת לאומי מינורית - 9 מיליון שקל.

החשיפה השלישית בגובהה היא דווקא בבנק הבינלאומי - 235 מיליון שקל; עלייה של 22% מהרבעון הקודם. מתוכם 194 מיליון שקל הם לספרד, כאשר 78 מיליון שקל באג"ח של ממשלת ספרד. חשיפת הבינלאומי לאירלנד נאמדת ב-41 מיליון שקל. מזרחי טפחות חשוף ל-PIGS ב-217 מיליון שקל - עלייה של 26%. הבנק ללא חוב בעייתי במדינות אלו. 141 מיליון שקל מהאשראי ייפרעו תוך שנה. דיסקונט מדווח על חשיפה של 205 מיליון שקל - ירידה של 20% תוך רבעון.

22
 22