ישראל אחרונה בעולם בהשקעה בתשתיות סלולר

מריל לינץ': שיעור ההשקעה בתשתיות מתוך ההכנסות עומד על 8.5% בלבד - לעומת 16% בעולם ■ השימוש באינטרנט הסלולרי נמוך משמעותית בהיקפו ביחס לאירופה

ישראל היא המדינה שבה חברות הסלולר משקיעות הכי מעט כסף בתשתיות התקשורת שלהן ביחס לעולם. הנתון המדהים הזה נחשף לראשונה כאן ב"גלובס", והוא מעלה שאלה מרכזית וחשובה ביותר לגבי ההשלכות על הכלכלה הישראלית ועל רמת השירותים שאנו מקבלים מהחברות הסלולריות.

ההשלכות הן ארוכות טווח ומדרדרות את ישראל למקומות לא טובים בהשוואות בינלאומיות מצד אחד, ומצד שני - אנחנו כצרכנים מקבלים שירותים פחות טובים ויותר יקרים מאשר צרכנים בעולם, ודבר בולט בהקשר זה הוא הכשל באינטרנט הסלולרי בישראל (ראו תיבה).

האם אפשר היה למנוע את התקלה?

המדד שבוחן את ההשקעות של המפעילים נקרא CAPEX/sales, ועל פי בנק ההשקעות מריל לינץ', הוא מראה שבישראל, למרות נסיבות מקילות בגלל גודלה, מרוכזים המפעילים במשיכת דיבידנדים יותר מאשר בהשקעות בתשתיות תקשורת. על אף שאי אפשר למצוא קשר ישיר בין התקלה בסלקום לבין ההשקעות שמבצעת החברה, או הקיצוצים שעשתה בשנים האחרונות בהנדסה שלה, אי אפשר שלא לתהות או לשער האם יחס דומה לזה שקיים בעולם, או יותר השקעות מצד המפעילים בתשתיות, יכול היה למנוע טעויות כאלה.

מהמדד שמפרסם מריל לינץ' עולה כי דווקא בזק משקיעה קצת יותר, אבל זהו נתון מטעה מעט בגלל ההשקעות שעושה החברה ב-NGN. באופן כללי, אף על פי שההשקעות בבזק יחסית גבוהות עדיין בהשוואה לעולם, גם בזק משקיעה פחות מהממוצע העולמי.

על פי הנתונים, הממוצע העולמי ב-2010 עומד על שיעור של 16% בהשקעות בתשתיות מתוך המכירות (ההכנסות משירותים) לעומת 8.5% בלבד בישראל. בשווקים המתעוררים עומד היחס על 17%, באירופה - 12%, באמריקה הלטינית 16% ובארה"ב - יחס של 13%.

הנתונים ל-2009 דומים. הממוצע העולמי עמד על 17%, בשווקים המתעוררים 18%, באירופה 13%, בארה"ב 14% ובישראל - 9% בלבד.

אמיר אדר: "המרחק הגיאוגרפי תומך בחברות הסלולר"

לחיים ישראל, מנהל המחקר של מריל לינץ' ישראל וסגן מנהל המחקר של מריל לינץ' EMEA (אירופה, המזה"ת ואפריקה), יש הסבר לנתונים: "הימצאותה של ישראל במקום שבו היא נמצאת ביחס לעולם נובע מכמה סיבות. ראשית, המדינה מאוד קטנה, ומאוד קל לרשת אותה. ציוד זה ציוד; כשאתה שם מגדל אנטנה של דור 3 ואתה מכסה מספר קילומטרים רוויים - זה ערך מוחלט: זה לא משנה אם אתה שם אותו ברוסיה או בישראל. אתה עדיין מכסה אותו מספר של קילומטרים. כשמדובר בכך ש-70% מהאוכלוסייה בישראל יושבים בשלושה מרכזי ערים שכל הגודל שלהם שווה ערך למוסקבה, צריך הרבה פחות כסף כדי לרשת אותם, ובכלל כדי לרשת את כל המדינה. הדבר השני הוא הטופוגרפיה בישראל, שמישורית ברובה.

גם אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר במגדל שוקי הון, מסיק מסקנות באופן דומה: "זה אחד המאפיינים של מדינת ישראל מבחינת כיסוי רשת. אנחנו רואים שהמרחק הגיאוגרפי תומך בחברות הסלולר. סביר להניח שכמו בסעיפים נוספים, גם סעיפי ההשקעות יושפעו מההפחתה של תעריפי הקישוריות והחברות ינסו לצמצם גם בסעיפים אלה".

תגובות

מחברת פרטנר נמסר בתגובה: "אחד מערכיה החשובים של החברה הוא קדמה טכנולוגית והחברה משקיעה כל העת ובאופן רציף בתשתיות חדשות, בשירותים ומוצרים. רק לאחרונה הודיעה פרטנר על השקעה של 100 מיליון דולר בשדרוג הרשת בכניסה לדור הרביעי".

מחברת סלקום נמסר בתגובה: "היינו שמחים לקבל את תוצאות המדד וללמוד אותו".

מחברת פלאפון נמסר בתגובה כי "פלאפון משקיעה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בתשתיות. רק לפני כשנתיים הקמנו רשת חדשה בהשקעה של מאות מיליוני שקלים ולאחרונה השקנו רשת דאטה מתקדמת high speed GSM בהשקעה נוספת".