לקראת מבחני הלחץ באירופה: "לבנקים אין כוח להצליח"

הבנקים באירופה עומדים בפני מבחני לחץ שיערכו בפברואר הקרוב ■ גובר החשש כי הבנקים לא יציחו לעבור את מבחני הלחץ ■ "ביטחון המשקיעים ירד בבנקים האירופיים"

על רקע משבר החוב באירופה, נודע היום (ד') כי הבנקים באירופה יעברו מבחני לחץ בפברואר הקרוב. הערכות הן כי המבחנים הקרובים יהיו מחמירים יותר ונוקשים, יכללו גם מבחני נזילות ולא ימוקדו בהערכות רמת הון של הבנקים בלבד. בנוסף גוברות הקריאות להקמת סמכות אחת עליונה מפקחת, סמכות שתהיה מסוגלת לספק גישה נוקשה ביחס למבחני הלחץ.

ביולי האחרון נודע כי הבנקים באירופה נכשלו במבחני הלחץ ולא הצליחו לשקם את הביטחון בגזרת הבנקים. כעת לאור המשבר חוב באירופה, הרגולציה במדינות אירופה מנסה למצוא דרכים לשפר את מבחני הלחץ שיאלצו הבנקים לעבור בתקופה הקרובה. "לא יהיה זה קל כל עוד המנהיגים באירופה והבנקים המרכזיים באירופה לא יהיו מוכנים להכפיף את הבנקים לסמכות מרכזית" אמר ניקולס ורון ממרכז מחקר כלכלי בבריסל.

"לאומיות פיננסית מנעה מהמבחנים להיות יעילים באמת", אמר. "האומות רואות במבחני הלחץ לבנקים משחק תחרותי בין המדינות ולא כדרך להבטיח את היציבות הפיננסית באירופה", הוסיף." היום מעט מאוד אנשים הם בעלי ביטחון בבנק שלהם וגם למשקיעים יש הרבה פחות ביטחון בבנקים באירופה בהשוואה לבנקים אמריקניים, אמר בנקאי בכיר. הערכות הן כי לבנקים באירופה לא יהיה מספיק כוח לנהל מבחני לחץ מוצלחים בפעם הבאה.

"המבחנים היו באמת מפחידים", אמר פרופסור לכלכלה קנת' רוגוף וכלכלן ראשי בקרן המטבע הבינלאומית. הערכה היא כי כישלון נוסף של הבנקים באירופה במבחני לחץ על רקע החשש מהתפשטות משבר החוב, יגרום לאירופה לשלם מחיר כבד על כשל ברמה כללית של האיחוד האירופי ולא רק ברמה של מדינה בודדת.