הישראלים בדרך להולנד? תקציב 480 מ' אירו להטבות מס

במסגרת הטבה שנקראת "תיבת החדשנות" בשנת 2011 ישלמו ההולנדים מס אפקטיבי של 5% בלבד על הכנסות מפטנטים

אמש (יום ד'), התקיים יום עיון מיוחד שארגנו שגרירות הולנד בישראל, בשיתוף משרד עוה"ד ש.פרידמן ושות' עבור כ-250 ארגונים וחברות היי-טק מובילות מישראל. ביום העיון ניתן דגש רב על היתרונות והטבות המס שיש לחברות ישראליות, בחדירה לשוק האירופי דרך הולנד, נוכח ההזדמנויות החדשות והטבות המס עליהם הודיע לאחרונה, שר האוצר ההולנדי עבור תעשיות חדשניות ותעשיות ההיי-טק בהולנד בסך של 480 מיליון אירו.

כבר בשנת 2007 יצרו ההולנדים את הטבת המס "תיבת הפטנט" שקבעה כי הכנסה מפטנט תהיה חייבת בשיעור מס אפקטיבי של 5% בלבד. הטבה זו אף קיבלה את אישור "ועדת התחרות ההוגנת לענייני מס" של האיחוד האירופי.

עורכת הדין הנרייט פוקס, שותפת מיסוי בינ"ל ממשרד ש.פרידמן מציינת כי למרות שבשנים הראשונות לחוק, פרטי הטבת המס לא היו ידועים מספיק, עבר החוק שינוי בשנת 2009 על מנת לפשט ולהרחיב אותו וכעת נקראת ההטבה "תיבת החדשנות". כיום חלה ההטבה על כל הכנסה מנכס בלתי מוחשי, בין אם כזה שרשום כפטנט ובין אם לאו, וזאת כל עוד הנכס הלא מוחשי הוא מספיק "חדשני". לשם כך הוקמה ועדה מיוחדת לחדשנות שבכוחה לקבוע מתי נכס מופשט הינו "חדשני מספיק" גם אם הוא אינו רשום כפטנט, כדי להיות זכאי עבור הטבת המס.

במקביל החליטה הולנד לפשט ולקצר את ההליכים הנדרשים כדי לקבל אישור עבודה עבור עובדי היי-טק במדינה. עורכת הדין ההולנדית, ניקולט רייקס, העוסקת בישראל בהוצאת היתרי עבודה להולנד מסבירה כי מטרת הצעד - "להעלות את האטרקטיביות של הולנד כבסיס לשיתוף פעולה בינ"ל בהיי-טק".

על רקע תפיסת ההולנדים את הקהילה העסקית בישראל כשותף טבעי להרחבת הפעילות התעשייתית החדשנית יגיע השבוע (יום ג') להרצות בישראל סגן נשיא חברת פיליפס, פרד ואן אומן, כדי לתאר לאנשי העסקים הישראלים את סביבת ההיי-טק בהולנד.

בכינוס מיוחד שאורגן אמש (יום ד') על ידי שגרירות הולנד ומשרד עורכי הדין ש.פרידמן ישתתף גם מנהל החברה ההולנדית לעריכת פטנטים הפעילה באיחוד האירופי, עו"ד ג'וסט גרוטשולטן. לדבריו, "ישראל ידועה בתור אחת המובילות במספר ההגשות של בקשות פטנט באירופה, ואנו מאמינים כי ישראל יכולה לתרום רבות להרחבת היכולות החדשניות ההולנדיות". עוד מוסיף גרוטשולטן כי "עסק ישראלי, מסוגל, לבדו, או במאמץ משולב עם שותף הולנדי, ליהנות, לצד הטבות המס הישראלית שלו, מהטבות מס בהיקפים גבוהים מאד בהולנד וכניסה למשטרי המס והמע"מ היעילים של האיחוד האירופי.

עורכת הדין פוקס מסכמת: "עבור הישראלים "ניתן לשאוף לקבל חלק מתקציב המיליונים ההולנדי ועדיין להמשיך וליהנות מהטבות המס בישראל".