קלינטון: "לא נוכל לכפות הסכם על ישראל והפלסטינים"

שרת החוץ של ארה"ב: "לא נהיה שותפים פסיביים - נעלה רעיונות משלנו" ■ דוחה את עמדת נתניהו על נוכחות ישראלית בבקעת הירדן: חייב להיות קו גבול אחד בין ישראל לפלסטין

בנאום שהביע תסכול ותקיפות בעת ובעונה אחת, הכריזה אמש (ו') שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, כי ארה"ב לא תהיה שותפה פסיבית בשלב הבא של המו"מ בין ישראל לפלסטינים, קראה למנהיגי שני הצדדים להכין את עמיהם לפשרות כואבות, ורמזה שארה"ב דוחה את עמדת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנוכחות צבאית ישראלית בבקעת הירדן. ועם זאת, המלים "גבולות 67" לא יצאו מפיה אפילו פעם אחת.

קלינטון דיברה בכנס הפתיחה של פורום סבן השביעי בוושינגטון, שיוקדש לתהליך השלום בשלב הקריטי לאחר ביטול דרישת ארה"ב להקפאת נוספת של הבניה בשטחים. בכנס נאם גם שר הביטחון, אהוד ברק, שהכריז, בין היתר, כי ישראל תמסור שטחים ערביים מאוכלסים בצפיפות במזרח ירושלים למדינה פלסטינית עתידית.

"ארה"ב לא תהיה משתתפת פסיבית במו"מ", אמרה קלינטון. "אנו נדחוף את הצדדים לפרוש את עמדותיהם על נושאי הליבה ללא דיחוי, בתום לב ובירידה ממשית לפרטים... אנו נפעל לצמצום הפערים, נשאל שאלות קשות ונצפה לתשובות משמעותיות. ובהקשר של השיחות הפרטיות שלנו עם הצדדים, אנו נעלה רעיונות משלנו והצעות גישור במועד שייראה מתאים". אך היא הדגישה: ארה"ב לא תוכל לכפות פיתרון על הצדדים; גם אם היתה יכולה לעשות זאת, ארה"ב לא היתה פועלת כך.

תוואי השלב הבא של המו"מ, כפי שציירה אותו קלינטון: השאיפה לשיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים נגנזת, לפי שעה. ארה"ב תוסיף לקיים את התנופה למו"מ, אך בעתיד הנראה לעין הוא יתנהל בשיחות עקיפות, או מקבילות, בעידודה, בדחיפתה ובתיווכה של ארה"ב, תוך ויתור על אחת מהדרישות המרכזיות של ממשל אובמה: הקפאת הבניה.

ממשל אובמה, הצהירה קלינטון, יעבוד עם הצדדים לגיבוש הסכם מסגרת על בעיות הליבה: גבולות וביטחון, התנחלויות, פליטים ומים, וירושלים. הסכם מסגרת כזה יסלול את הדרך לחידוש השיחות הישירות ולהסכם שלום סופי.

וושינגטון מצפה ששני הצדדים יגמישו את עמדותיהם לגבי סוגיות הליבה, אמרה. "אין זה סוד שהצדדים צריכים לעבור עוד דרך ארוכה ושהם טרם קיבלו את ההחלטות הקשות שהשלום מחייב... אני, כמו רבים מכם, מתוסכלת שלא עלה בידינו להתקדם בקצב מהיר יותר ולהגיע רחוק יותר. אבל במקום להתמקד בעבר, בואו נתמקד בדרך קדימה".

"לא זנחנו את ההתנגדות להתנחלויות"

על הגבולות העתידיים אמרה שרת-החוץ, כי הצדדים חייבים "להסכים לקו יחידי על המפה שיפריד בין ישראל לפלסטין", באופן שיאפשר ל"מנהיגים הפלסטיניים להראות לעמם שהכיבוש תם". גלן קסלר, הפרשן הדיפלומטי של "ושינגטון פוסט", כתב הבוקר, כי ניסוח זה נועד לדחות את עמדתו המוצהרת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שתידרש נוכחות צבאית ישראלית בבקעת הירדן גם לאחר הסכם שלום. לא מן הנמנע, שפרשנות זו נלחשה לאוזנו ע"י גורם סטייט דיפרטמנט, כדי להדגיש את המסר באזני ישראל.

על בעיית הפליטים אמרה קלינטון, כי זו סוגיה "קשה וטעונת רגשות", אבל "חייב להימצא לה פתרון קבע הוגן שיענה על צרכי שני הצדדים".

קלינטון הדגישה, כי ארה"ב לא זנחה ולא תזנח את התנגדותה להתנחלויות: "איננו מקבלים את הלגיטימיות של פעילות התנחלויות המתמשכת. אנו מאמינים, שההתרחבות המתמידה של ההתנחלויות היא משחיתה ופוגעת לא רק במאמצי השלום ובפתרון שתי המדינות, אלא גם בעתידה של ישראל עצמה".

ועל ירושלים אמרה קלינטון: "לבטח לא יהיה שלום" בלי הסכם על ירושלים... "הצדדים חייבים להסכים הדדית על פתרון שיממש את השאיפות של שני הצדדים לגבי העיר ויבטיח את מעמדה לאנשים ברחבי תבל".

היא הוסיפה, כי כדי להפגין את מחויבותם לשלום, צריכים ישראל והפלסטינים להפסיק לנסות להטיל את האשם לכישלון הבא על הצד האחר. היא קראה לצדדים להימנע מ"פעולות חד-צדדיות" שעלולות להשפיע על התוצאה הסופית של המו"מ, כגון הודעות ישראל על התחלות בניה במזרח ירושלים, או מאמצי הפלסטינים לבקש לגיטימציה למאמציהם במסגרת או"ם. קלינטון גם חזרה על תמיכת ארה"ב ביזמת השלום של הליגה הערבית וקראה לישראל לנצל את ההזדמנויות שגלומות בה כל עוד היא זמינה.

שרת-החוץ לא הסתירה את תסכולה מהמכשולים שבהם נתקלה ארה"ב במאמציה לדחוף את הצדדים לשלום: "איננו צריכים לקרוא מברקים דיפלומטים סודיים כדי לדעת שאנו נפגשים בתקופה קשה במאמץ להשיג שלום במזה"ת".

היא הזהירה שהמגמות הדמוגרפיות שנובעות מהכיבוש הישראלי המתמשך מסכנות את עתיד של ישראל כמדינה יהודית, בעוד שהקיצוניות שצומחת בהעדר שלם מערערת את היציבות והביטחון באזור. קלינטון חזרה על הקביעה שברק אובמה השמיע לא פעם: העדר פיתרון פוגע לא רק באינטרסים של ישראל אל גם באינטרסים של ארה"ב.

"אני יודעת שהשיפורים במצב הביטחון וצמיחת הרווחה הכלכלית שכנעו אנשים מסוימים שאפשר להמתין עם פתרון הסכסוך או להתעלם ממנו כליל", אמר השרה. "זו השקפה שגויה ומסוכנת", בין השאר מפני שהתפתחות "טכנולוגיות המלחמה" תגרום לכך שאף משפחה ישראלית לא תהיה בטוחה מפגיעת טילים.

"אנו קובעים ללא שמץ של ספק שסיום הסכסוך אחת ולתמיד והשגת הסדר שלום מקיף ואזורי חיוניים להבטחת עתידה של ישראל", אמרה קלינטון.

אתמול נפגשה קלינטון בנפרד, עם אהוד ברק ועם ציפי לבני, ראש האופוזיציה, וכן עם ראש צוות המו"מ של הפלסטינים, סאעב עריקאת. היא צפויה להיגפש גם עם ראש המשלה הפלסטינית, סאלאם פיאד.