ת"א נסוגה מהשיא: מודיעין צנחה 9.3%, טבע עלתה 1.4%

חברת צ'פמן חתכה את היקף הגז הפוטנציאלי ב"מירה" ו"שרה" ומעריכה ישנו גז בכמות של 4.77 TCF ■ שותפויות חיפושי הנפט והגז החליטו לנטוש את קידוח "אשדוד 3A" הנמצא בשטח רשיון "שרית"

בורסת ת"א נעלה את המסחר בירידות שערים קלות ביום תנודתי שהתאפיין ברובו בירידות שערים קלות לאחר פתיחה הבוקר (א') בטריטוריה חיובית עם עליות קלות של כ-0.3%. המשקיעים התרחקו מהשיא לאחר שבשלב מוקדם של המסחר עוד הייתה תקווה לחצות את רמת 1,300 הנקודות המהווה תקרת זכוכית פסיכולוגית בה נוגע בימים האחרונים המדד ומיד שב ויורד. סקטור הנפט והגז המשיך לרכז עניין היום על רקע הודעת חברה זרה שחתכה את היקף הגז הפוטנציאלי ב"מירה ו"שרה" ועל רקע התבטאויות בכירים במושב הגז והנפט בועידת העסקים של גלובס. מודיעין ולפידות צנחו היום בחדות.

סקירות סוף השבוע שפירסמו הבנקים המובילים, לאומי ופועלים, ממשיכות להחזיק בעמדה שורית באשר לשוק המניות המקומי וחוזות המשך העליה במדדים בטווח הקצר. היעדר חלופות ההשקעה הופכות את המניות בתל אביב לאטרקטיביות במיוחד ועל כן צפויה תמיכה ל"ראלי סוף השנה" שנכנס לישורת האחרונה בו בשבועיים הקרובים.

עם זאת, מסייגים בבנקים את הדברים באומרם כי ברמות גבוהות כאלה מתאפיין המסחר פעמים רבות בתנודתיות גבוהה ועל כן כל אירוע מעבר לים עשוי להשפיע באופן ניכר גם על השוק המקומי.

הקרנות המנייתיות, על רקע שיא חדש של מדד המעו"ף, רשמו גיוסים גבוהים של כ-190 מיליון שקל מתחילת החודש, כך עולה מסיכום תעשיית הקרנות של מיטב. כלכלני מיטב מעריכים כי המשותף לשלוש קבוצות קרנות המרכזות את הגיוסים עד כה החודש הוא מעבר כספים לאפיק המנייתי, בין אם בישירות, דרך הקרנות המנייתיות, או דרך קרנות אג"ח המשלבות השקעה במניות.

נזכיר עוד כי השבוע יפורסם גם מדד המחירים לצרכן אשר לו צפויה להיות, בין היתר, השפעה משמעותית על השוק הן בגלל הרמזים שתיתן רמת האינפלציה לכוונותיו העתידיות של הנגיד סטנלי פישר בדבר העלאת הריבית - והן בגלל ההשפעה של המדד ובעיקר סעיף הדיור בו על הצעדים העתידיים שעשוי לנקוט בנק ישראל בניסיונו לקרר את שוק הנדל"ן.

גז ונפט באור הזרקורים

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, יצא היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" במתקפה חריגה בחומרתה כנגד ועדת ששינסקי, משרד האוצר והמעורבים במאבק להעלאת תמלוגי המדינה מקידוחי הגז והנפט. בפנל בנושא בוועידת ישראל לעסקים אמר לנדאו: "בישראל בתחום הגז הטבעי מתחוללת מהפכה בשנים האחרונות אבל חשוב לא לחלק את העור לפני שהדב ניצוד. יש בלוויתן סימנים מעודדים ואנחנו מקווים שיש שם גז טבעי אבל זה עדיין רק נראה - טרם הגענו לשם". "אם לא נגיע לארץ הגז המובטחת, זו לא תהיה גזירה משמים אלא מעשה ידי אדם. אנחנו במשרד התשתיות עושים מאמצים להמשיך ולהבטיח את משק הגז הישראלי. עד 2013 צריך לחבר את תמר למרי B ואנחנו לא רוצים שהזמן יתבזבז על ועדות חריגה וכו'".

מנכ"ל נובל אנרג'י שהתארח בועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ודיבר במושב בנושא הגז והנפט התייחס באופן ישיר להמלצות ועדת ששינסקי ואמר כי הן "יצרו אי ודאות בנוגע ל'תמר'. עוד אמר כי ההמלצות חותכות ב-60% את שוויה של 'תמר'. אם ההמלצות ייושמו - הרווחים מ'תמר' יהיו נמוכים ממה שחשבו. דייווידסון התייחס גם לקידוח האקספלורציה ב"לוויתן" ואמר כי "יש עוד פוטנציאל גדול מול חופי ישראל ואני מקווה לתוצאות ב'לוויתן' בשבועות הקרובים", אך הדגיש שעצם העובדה שיש סימני גז הינה מעודדת: "חדשות רעות מגיעות מהר - חדשות טובות מגיעות לאט".

גלולת הפלא של טבע למשקיעים

שותפויות חיפושי הנפט והגז לפידות חלץ , רציו , מודיעין , הזדמנות ישראלית, הודיעו היום כי החליטו לנטוש את קידוח "אשדוד 3A" הנמצא בשטח רשיון "שרית". הקידוח הגיע לעומקו הסופי, 2,836 מטר, בתצורת "שדרות", ולאחר ביצוע מבחן הפקה בו נשאבו רק מי שכבה מלוחים החליטו השותפים לנטוש את הקידוח.

שותפויות חיפושי הגז המחזיקות בנתחים מרישינות "מירה" ו"שרה" בים התיכון אמנם נסחרות בבורסה לפי שווי של מיליארדי שקלים, אך חוסר הוודאות הולך וגובר. השלד הבורסאי שלדיאלי עליו השתלט לאחרונה ירון ייני במטרה להכניסו כשותף ב"מירה" ו"שרה", פרסם אתמול דיווח לבורסה ובו הערכה מעודכנת של חברת צ'פמן הזרה, אשר מעדכנת חדשות לבקרים לגבי גודל מאגרי "שרה" ו"מירה". צ'פמן "חתכה" כ-1 TCF מהיקף הגז הפוטנציאלי - אך העלתה את הסבירות לתגלית גז מ-30% ל-40%.

מבני תעשיה הודיעה היום כי חברה בת בבעלותה המלאה של החברה, הגיעה להסכם למכירת הנכס "קיפלינג" בטורונטו, קנדה, הכולל כ-729 דירות להשכרה בתמורה ל-45 מליון דולר קנדי (כ-163 מיליון שקל). ההסכם מותנה בכך שממצאי בדיקת נאותות שיערוך הרוכש, במשך תקופה של 45 ימים, יהיו לשביעות רצונו המלאה.

אחרי שכבר קברו והחיו אותה, אחרי שכל האנליסטים תהו איך גם אחרי דו"חות שוברי שיאים המניה נופלת - נמצא סוף סוף שיקוי הפלא שיזניק את מניית העם. טבע הישראלית טיפסה בשבוע שעבר 9% בוול סטריט, וגם בתל אביב חתמה את יום המסחר האחרון בה בזינוק של כמעט 7%.

סלקום ממשיכה לרכז עניין לאור הדאגה שהיא מעוררת בשל הצהרתה בסוף השבוע כי טרם נמצא הגורם לתקלה ששיבשה באופן קשה את פעילות הרשת הסלולרית של החברה לפני יותר משבוע. החברה כזכור החליטה לפצות את לקוחותיה בכך שלא תחייבם על שבוע שימוש בשירותי הרשת.

מניית אוריאלי , הבייבי החדש של סקטור הגז והנפט, זינקה ביום ה' ב-25% לאחר שבמהלך המסחר רשמה קפיצה נאה אף יותר - ותמשיך גם היום לרכז עניין מטבע הדברים. עוד בסקטור, רציו המשיכה לאבד גובה לאחר ירידה של 3% בערכה שרשמה ביום ה' האחרון על רקע העיכוב הצפוי בפירסום תוצאות מבחני האקספלורציה בקידוח לוויתן.

גם מניית גבעות שעלתה בשיעור ניכר ביום ה' המשיכה לרכז עניין ומחזורים כשברקע אי הוודאות סביב שורת עסקאות בהיקפים גדולים שנעשו ביום ד' מחוץ לבורסה לרכישת מניות החברה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]