הבונים וויליס קרייר ממציא המיזוג

אני דג רק דגים אכילים וצד רק דברים אכילים"

היסטוריה: ווילס הבילנד קרייר נולד ב-26 בנובמבר 1876 באנגולה שבמדינת ניו יורק. אביו נפטר כשהיה בן 11, והמשפחה עברה לחיות עם דודו עד שאמו נישאה מחדש. גם אמו נפטרה זמן קצר אחר כך. את שם משפחתו קיבל מאביו החורג. בהיותו ילד, התקשה ללמוד שברים, ואמו נתנה לו לחתוך במטבח תפוחי עץ לחצאים, ואז לרבעים, ולשמיניות - "כך", סיפר מאוחר יותר, "למדתי לפתור בעיה מסובכת בדרך פשוטה, שלב אחר שלב". הוא גם נהג להמציא לעצמו משחקים. קרייר קיבל מלגה ולמד הנדסה באוניברסיטת קורנל באיתקה שבמדינת ניו יורק, ובמהלך לימודיו עבד בהפעלת כבשנים במכבסת הסטודנטים. לאחר סיום הלימודים עבד כמתכנן מכונות חימום לייבוש קפה ועץ. הוא החל לשכלל בעצמו את המכונות שהיו קיימות וחסך לחברה שבה עבד כסף רב. "אני דג רק דגים אכילים וצד רק דברים אכילים - אפילו במעבדה", סיפר על עבודתו כממציא.

משפחה: משפחתו של קרייר הייתה אחת הראשונות שהגיעו לאמריקה מבריטניה. אחת מסבות-סבותיו, מרתה קרייר, נחשדה כמכשפה לאחר שמגיפת אבעבועות פרצה בעיר, ומאוחר יותר הוצאה להורג בסיילם בציד המכשפות המפורסם. קרייר עצמו היה נשוי שלוש פעמים והתאלמן פעמיים: לקלייר סיימור (נפטרה ב-1912), לג'ני מרטין, שאת שני ילדיה מנישואיה הראשונים אימץ קרייר, ולאליזבת מארש.

המצאה: ב-17 ביולי 1902 התקין את מערכת המיזוג הראשונה בעולם, במפעל דפוס בברוקלין. המטרה הייתה לייצב את הטמפרטורה כדי שגלילי הנייר לא יתעוותו והדיו הצבעוני יישאר אחיד. מיזוג האוויר הבטיח ארבעה דברים: שליטה בטמפרטורה, שליטה בלחות, שליטה בסירקולציה של האוויר ובאוורור, ניקיון האוויר.

קרייר המשיך לעבוד על המערכת ובינואר 1906 רשם את פטנט מס' 808897 על ההמצאה. בסוף השנה כבר הותקנה המערכת המשוכללת יותר בבנק במדינה. ב-1907 רשם פטנט נוסף, על התגלית שלו בדבר הטמפרטורה שבה אדי האוויר הופכים לטל (dew point), שלפיה פיתח מערכת שליטה אוטומטית במזגן. בסך הכל רשם בימי חייו יותר משמונים פטנטים.

הצלחה: ב-1915 הקים קרייר, בזכות חסכונות בהיקף של כ-30 אלף דולר, חברת מזגנים הקרויה על שמו ופועלת עד היום, שהחלה לייצר מזגנים בהיקף מסחרי. משרדים וארמונות של שליטים ברחבי העולם מיהרו לאמץ את ההמצאה ולצידם בעלי מפעלים שהשתמשו במזגן כדי לקרר את מכונות הייצור. בתי קולנוע פרסמו כבר בשנות העשרים של המאה העשרים את המזגן כחלק מחוויית הצפייה ובמשך שנים נהגו אנשים להיכנס לקולנוע בקיץ כדי ליהנות מהמזגן, ולצפות על הדרך בסרט. ב-1925 נערך משחק ההוקי הראשון בתוך אולם, במדיסון סקוור גרדן בניו יורק.

באמצע שנות העשרים החלו גם חנויות כלבו ובנייני משרדים להזמין מזגנים. מייסיס, למשל, הזמינה מערכת כזו ב-1929 ואפילו השתמשה בה בפרסומת: "אל תבקשו להישאר כאן גם ללילה". בשנות השלושים החלו למזג גם כלי תחבורה כמו אוטובוסים, אוניות ורכבות, וב-1955 כבר צפה ויליאם לויט, אחד הקבלנים המובילים בארה"ב אז, כי המזגן יהפוך למאפיין בסיסי בכל בית באמריקה. ב-1965 כבר 10% מהבתים היו ממוזגים - כ-3 מיליון.

השפעה: חשיבות המיזוג אינה רק בנוחות שהביא לחיינו (אם כי מעריכים שהעלה את הפרודוקטיביות בעבודה ב-40%), באחריותו להתחממות כדור הארץ (וממילא גם לשימוש מוגבר בו), אלא גם ובעיקר בעובדה ששינה את פני האדריכלות (אפשר לתכנן בניינים גבוהים שהחלונות בהם אינם נפתחים, והם מצופים זכוכית) ואת פני התעשייה (למשל, אפשר לקרר חוות שרתים של מחשבים ומעבדות). חברת קרייר גם לוקחת על עצמה למזג פרויקטים מסובכים כמו קירור אתרים ארכיאולוגיים כמו נערת האינקה שנמצאה בפרו, הקפלה הסיסטינית ועוד.

כבוד: קרייר, שאנשים שהכירו אותו תיארו אותו כאדם נחמד וחביב באופן יוצא דופן, זכה בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ניו יורק ב-1942. הוא נפטר באוקטובר 1950 ולאחר מותו נכלל בהיכל התהילה של הממציאים.