סיפור אהבה קצר: מניות שקרצו לשורטיסטים בחודש החולף

כל מניה, גם המבוססת ביותר, עשויה יום אחד להפוך ליעד לשורטיסטים

כל מניה עשויה יום אחד להפוך לחביבת השורטיסטים, אפילו המניה של וורן באפט. מכירה בחסר, או בשמה המוכר יותר "שורט" |, היא פעולת מכירה של נכס מתוך הערכה פסימית לגבי ערכו העתידי. נכס זה אינו נמצא בבעלות המוכר, אלא הוא מושאל לו מבעליו.

בשוק ההון מדובר על מצב בו סוחר מלווה מניות מברוקר, ולאחר זמן מסוים עליו לרכוש אותן ולהחזירן לברוקר. אם יתממש תרחיש זה - יגרוף השורטיסט רווח מהפער שבין מחיר המכירה, הגבוה יותר, לבין מחיר הקנייה הנמוך יותר.

בשנים האחרונות מאפשרים חלק מהברוקרים בארץ לפתוח פוזיציות שורט יומיות, וחלקם אף מאפשרים טווח ארוך יותר תמורת דמי השאלה. בכל מקרה, מדובר על אפשרויות מוגבלות בהשוואה לארה"ב, שם פעולת השורט, גם ברמת המשקיע הממוצע, שכיחה ומקובלת יותר.

ישנן מניות שהן אטרקטיביות יותר עבור השורטיסטים, אבל לבאפט אין מה לדאוג, שכן המניה שלו היא בעלת שיעור השורט הנמוך ביותר מבין מניות ה-S&P500, ברמה של 0.2% מה-FLOAT (כמות המניות המונפקת בבורסה הידועה לציבור) - כך עולה מנתונים שפורסמו באתר SmartMoney.

השורט מאפשר אמנם למשקיע ליהנות גם ממצב של שוק יורד, אך במקרים בהם מניה בעלת שיעור שורט גבוה עולה, עלול הדבר לגרור לשורט סקוויז (SQUEEZE) בקרב השורטיסטים, שממהרים להתכסות על הפוזיציה בכדי לצמצם הפסדים, זאת אומרת לקנות חזרה את המניות שהשאילו, מה שמגביר את קצב עליית מחיר המניה (ולמעשה, יוצר לחץ עליה, כלומר סקוויז).

הנחות המוצא במסחר בשורט גורסות כי ככל ששיעור השורט גבוה יותר מטווח של 7%-10%, כך גדלה האפשרות לשורט סקוויז, ובהתאם לכך קטנה האטרקטיביות לביצוע שורט. זאת, מאחר שההנחה היא שרוב האנשים שרצו להיפטר מהאחזקות במניה כבר עשו זאת, ולכן לא יהיה עוד כוח שידחוף את מחירה מטה.

על הכוונת?

להלן שלוש חברות בעלות שיעור השורט הגבוה ב-S&P500, העומד על למעלה מ-10% מה-FLOAT. מדובר בחברות מבוססות שהפגינו ביצועי יתר ביחס למדד בחמש השנים האחרונות. האם בהן יתבצע השורט-סקוויז הבא?

AutoNation

מחברות הסחר במכוניות הגדולה בארה"ב. מתחילת המשבר חלה ירידה של למעלה מ-60% בדרישה למכוניות חדשות בארה"ב, ובהתאם לכך דיווחה החברה על הפסד משמעותי. ואולם, כיום נמצאת AutoNation במגמת התאוששות, ובנובמבר היא דיווחה על עלייה של 25% במכירות כלי רכב חדשים, 15% ברכבי יבוא ו-5% בפלח היוקרה. התחזית השנתית צופה עלייה של 14% בשורת ההכנסות ו-28% בשורת הרווח הנקי למניה. ייתכן כי אחד מהנתונים עליו נסמכים השורטיסטים הוא מכירות כלי הרכב החלשות בארה"ב. לפני המשבר קנו האמריקנים כ-16 מיליון רכבים פרטיים, ובשנה האחרונה הצטמק הנתון ל-8.5 מיליון. בחברת J.D. Power & Associates צופים כי בשנה הנוכחית יעלו מכירות כלי הרכב בארה"ב ל-11.5 מיליון, ול-12.9 מיליון ב-2011.

CenturyLink

CTL עומדת להפוך לחברה השלישית בגודלה בארה"ב בתחום מפעילות השיחות הקוליות, אחרי AT&T ו-Verizon, בעקבות רכישתה של חברת Qwest. עסקי הטלפוניה הנייחת בארה"ב אמנם נמצאים במגמת ירידה, אך הם עדיין יוצרים די מזומנים המאפשרים לחברה לחלק דיבידנד שמן. התשואה השנתית לדיבידנד עומדת על 6.7%.

ייתכן כי השורטיסטים מהמרים שהחברה תפסיד את עסקי הטלפונים לחברת סלולר או לחברת כבלים בעלת VoIP. השערה פסימיסטית אחרת צופה העלאת מס על הדיבידנד השנתי, מה שיפגע באטרקטיביות העיקרית של המניה.

Meredith

חברת ההוצאה לאור מפרסמת למעלה מ-24 מגזיני נשים ויותר מ-35 מגזינים העוסקים בבית, במשפחה, גינון וכדומה. היא מוציאה לאור מהדורות מיוחדות, ובבעלותה כ-30 אתרי אינטרנט ותריסר ערוצי טלוויזיה. מכירותיה בשנה האחרונה אמנם ירדו, אך לא מדובר בצניחה, והשנה החברה צפויה לדווח על עלייה צנועה בהכנסות, בעיקר הודות לפרסומי הבחירות לקונגרס האמריקני שנערכו השנה. ההכנסות ב-2011 צפויות להסתמך על הפרסום מהפלטפורמה המודפסת, אך החברה ביטלה מספר מגזינים ייחודיים שהוציאה, ובכך קטן המחזור שלה. המהלך עשוי לעזור לשולי הרווח התפעולי, אך מנגד העלויות הגבוהות של הנייר עלולות להעכיר את התחזיות.