מנהיגי אירופה ידונו במנגנון קבע לתמיכה במדינות שבמשבר

מנהיגי אירופה ממשכים לנסות להתמודד עם משבר החוב ולהשאיר משקיעים באירופה ■ סרקוזי ומרקל הצהירו כי הישרדות האירו "אינה נתונה למשא ומתן" ■ עתידן של ספרד ואיטליה בסימן שאלה

מנהיגי אירופה ייפגשו בימים חמישי ושישי בבריסל כדי לדון במנגנון קבע שיתמוך במדינות אירופה בעלות חוב גדול. במקביל, הבנק המרכזי באירופה מנסה לגבש תוכנית סיוע למלווים הגדולים באירופה. הועידה תנסה להתמודד עם הסקפטיות של המשקיעים בנוגע ליכולות ההתמודדות שלה אם המשבר יתפשט.

"אני לא חושב שיש משהו שהם יכולים להגיד כדי להרגיע משקיעים מהר", אמר דיוויד אוון, כלכלן אירופאי בכיר בחברת Jefferies International. "הבעיות ימשיכו. העיניים נשואות לשבועות הראשונים של 2011 כשגם הבנקים יצטרכו להיכנס לשווקים בשביל מימון".

בכירים באירופה מחפשים דרכים שיאפשרו לקרן החילוץ של האיחוד האירופי לקנות אג"ח ממשלתיות של מדינות במצוקה, נכתב בעיתון ה-Financial Time. בנוסף, הם גם שוקלים לאפשר אשראי לטווח קצר למדינות מתקשות אך שאין להן צורך בסיוע. בינתיים, הבנק המרכזי באירופה מתרכז במציאת פיתרון לתלות של הבנקים על כספי החירום.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמרו בשבוע שעבר לאחר פגישה משותפת הישרדות האירו "אינה נתונה למשא ומתן", ואמרו כי יעשו כל מה שיידרש.

העיניים נשואות לספרד ואיטליה

המשקיעים באירופה בינתיים נושאים עיניים לספרד, שתשואות האג"ח שלה עלו בשבוע שעבר ושצפויה להנפיק אג"ח חדשות השבוע שייפרעו ב-2020 ו-2025. כמו כן, לאיטליה, שראש הממשלה שלה, סילביו ברלוסקוני, יאלץ להתמודד מחר עם הצבעת אי אמון בממשלתו שתקבע האם ממשלתו תחזיק בשנתיים שעוד נותרו לה. המרווח של תשואות האג"ח ל-10 שנים של איטליה מול אלו של גרמניה, יותר מהכפיל את עצמו מתחילת השנה.

"צריך להסתכל מקרוב על איטליה", הוסיף אוון. "אם השוק ירגיש שלאיטליה יש בעיות, יהיו לאיטליה בעיות".