החתן של יצחק תשובה בוחן רכישת מולטימטריקס

מולטימטריקס מתעתדת להיכנס לתחום ייצור החשמל באמצעות טורבינות רוח ברמת הגולן ■ העסקה אמורה לשקף לחברה שווי של 60-80 מיליון שקל

איסי חכמון, חתנו של יצחק תשובה, פועל להרחבת פעילות האנרגיה שלו בישראל. ל"גלובס" נודע כי חכמון מנהל מגעים לרכישת השליטה בחברת מולטימטריקס מידי אורי אומיד. מולטימטריקס מתעתדת להיכנס לתחום של ייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח ברמת הגולן. שווי השוק של החברה 48 מיליון שקל, וככל הידוע צפוי מחיר העסקה, אם תצא לפועל, לשקף לה שווי של 60 עד 80 מיליון שקל.

חכמון נשוי לבתו של תשובה, אורלי, מתגורר בארה"ב ושולט בחברה הבורסאית אורעד חי, בעלת פעילות בוסרית בתחום הסולארי בישראל.

לאחרונה סיכם חכמון עם גיסו, אלעד תשובה, על הסכם למכירת השליטה בשלד הבורסאי של אורעד חי. במסגרת עסקת המכירה, עתיד אלעד תשובה לצקת לתוך אורעד חי את פעילות הנדל"ן המניב הפרטית של משפחת תשובה באירופה. חכמון מצדו, יוציא מאורעד את פעילותה בתחום האנרגיה הסולארית.

אם תצא העסקה לפועל צפוי בעל השליטה במולטימטריקס, אורי אומיד, המחזיק 33% מהון החברה, לעבור לדאלאס שבטקסס, כדי לנהל עבור קבוצת דלק (שבשליטת יצחק תשובה) את חברת הביטוח האמריקנית רפבליק, לאחר שהמנכ"ל הקודם של חברה זו, דני גוטמן, הודיע באוגוסט האחרון על פרישתו מהתפקיד. ל"גלובס" נודע שבחודשים האחרונים מבלה אומיד זמן רב בדאלאס, אך הודעה רשמית על מינוי עדיין לא פורסמה.

"עסק חי" בדוחות

מולטימטריקס עסקה עד היום בעיקר בהפעלת מלון באיים הקנאריים שבספרד ובמכירת חדרי המלון כיחידות נופש. עסקים אלו לא עלו יפה ונכון לסוף הרבעון השלישי יש לחברה הערת "עסק חי" בדוחות, עקב גירעון של 2.6 מיליון שקל בהון העצמי והפסדים של 18 מיליון שקל מתחילת 2009.

מולטימטריקס ציינה בדוחות שלא תעמוד ביעדי מכירת יחידות הנופש: "לאור המצב הכלכלי הקשה באירופה בכלל ובאירלנד בפרט, בנקים מקומיים מסרבים לתת מימון לרוכשים הפוטנציאליים, מאחר שהינם אזרחי אירלנד, מדינה המצויה במצב כלכלי קשה ביותר. בכוונת החברה לבחון את קהל היעד שעליה לפנות אליו, ולכן יעד המכירות הקודם מבוטל".

בתחום האנרגיה חתמה מולטימטריקס לאחרונה על מזכר הבנות לרכישת 50% מזכויות פעילות הפקת אנרגיית חשמל באמצעות טורבינות רוח מידי חברת מי גולן, הנמצאת בבעלות ד"ר צהל הראל, תמורת 38 מיליון שקל; בנוסף היא תעמיד הלוואת בעלים בסך 42 מיליון שקל (סה"כ השקעה של כ-80 מיליון שקל). אלא שבסוף הרבעון השלישי היו בקופת החברה (בנטרול פיקדונות משועבדים) רק כ-100 אלף שקל, ומולם התחייבויות של 64 מיליון שקל, בעיקר לבנקים.

במסגרת עסקת האנרגיה תוקם חברה בת ייעודית בשם "צהל אחזקות", שתרכז את פעילות אנרגיית הרוח, ייזום של חוות רוח נוספות בישראל ובחו"ל, ניתוח מדידות רוח בישראל והסכם מתן שירות הפעלה והחזקה עם חברת אנרגיית רוח ירוקה. מולטימטריקס תבצע את העסקה באמצעות חברה בת בשם מולטיגרין, שבה דירקטורים הפוליטיקאים בדימוס חיים רמון ומודי זנדברג.

חוות הרוח קיימת זה 18 שנה, ומייצרת כ-6 מגה-ואט חשמל ברכס עסנייה במזרח רמת הגולן. החברה המשותפת עתידה לשדרג אותה להיקף ייצור של 14 מגה-ואט. כמו כן תחזיק החברה עד 50% בשתי חוות רוח נוספות בהיקף של 400 מגה-ואט, בשותפות עם חברת AES האמריקנית. הדוחות הכספיים של מולטימטריקס כוללים הערכת שווי לחברה החדשה, שנעה בין 113 ל-133 מיליון דולר.

אומיד שימש בעבר כמנכ"ל גמול חברה להשקעות, יו"ר דירקטוריון גמול ייזום ומנכ"ל אריה חברה ישראלית לביטוח.