רפורמת שני: עובדי מדינה בחוזה אישי יתוגמלו לפי יעדים

מנכ''ל האוצר מציע גם לקצר את תהליך גיוס העובדים ולסגור אגפים ■ שני: "השריפה חידדה את הקשיים של המגזר הציבורי לתקן עיוותים"

מנכ''ל משרד האוצר, חיים שני, מוביל בימים אלו צעדים לייעול תהליכי העבודה וניהול כוח-האדם בשירות המדינה. "השריפה בכרמל חידדה את הקשיים של המגזר הציבורי ביישום רפורמות ובתיקון עיוותים. כולם יודעים וכולם מבינים כמה חשוב לעשות את השינויים, אבל קשה מאוד לעשות דברים. אחרי שנה במשרד יש לי כמה הצעות ספציפיות לביצוע צעדים קונקרטיים, כדי שלא רק נגיד 'נעשה ונשנה', אלא שבאמת נעשה ונשנה". שני אמר את הדברים בשיחה עם "גלובס", בשולי ועידת ישראל לעסקים 2010.

הצעד הראשון בתוכנית הוא תגמול עובדים ומנהלים בחוזה אישי, על בסיס השגת יעדים מדידים. בשירות המדינה כ-57 אלף עובדים, ועל פי היוזמה יתוגמלו חצי מבין 10% המועסקים בחוזים אישיים; מדובר ב-3,000 עובדים בקירוב.

נזכיר, כי את השיעור של תוספות השכר לעובדים אלו, שאינם מאוגדים, קובע הממונה על השכר, והן ניתנות באופן קבוע ושוויוני. "אנו רוצים, כבר ב-2012, לתת תגמול על בסיס יעדים שיוגדרו כבר בתחילת 2011 לעובדים הללו", הסביר שני. "מרגע שיש יעדים, העובד דואג להשיג את המשאבים כדי ליישם אותם, והוא מתמקד בהשגת המטרה. אנו לא ממציאים את הגלגל". תגמול לפי יעדים קיים בדנמרק לכ-80% מעובדי המגזר הציבורי, בגרמניה לכ-15% ובהולנד לכ-25%.

עדכון הציבור

קיצור משמעותי בתהליך גיוס עובדים ומנהלים בשירות הציבורי הוא הצעד השני. השינוי המהותי - העברת חלק ניכר מסמכויות הגיוס למנהלים הישירים. לדברי שני, משרד האוצר מתכוון "להתעקש על סוגיה זו" עם מי שייבחר כנציב שירות המדינה בחודשים הקרובים. "הנחת העבודה, שלפיה כולם רוצים ורצים להיות עובדי מדינה ועומדים בתור היא נחלת העבר. כיום יש תחרות על אנשים טובים, שאם הם יודעים שיש תהליך מתיש של שנה עד שיתקבלו לעבודה, הם פשוט לא יבואו", הסביר מנכ"ל האוצר. שני צעדים אלו מיועדים לכלל שירות המדינה, וקשורים זה בזה.

שני מתכנן לבצע שני מהלכים נוספים במשרד האוצר בלבד, שאם יצליחו, ייושמו גם בשאר השירות הציבורי. הראשון הוא עדכון רבעוני על ביצוע תוכניות עבודה שגובשו והוצגו בתחילת השנה - באתר האינטרנט של המשרד, ובמידת הצורך גם בהודעה לעיתונות. "יש את תוכנית 'היתרון היחסי' בתחום ההיי-טק ובו 10 סעיפים ביצועיים. אז אנו מתחייבים כל 3 חודשים בשיטתיות, כמו חברה ציבורית, לעדכן את הציבור איך התקדמנו, מה מעכב אותנו ומה הלאה".

צעדים ראשונים

הצעד האחרון, שאותו חשף שני בנאומו בוועידה, ושיבוצע אף הוא באוצר בלבד בשלב ראשון, הוא רביזיה במבנים ארגוניים של המשרד. "יש אגפים שנוצרו בשנות ה-70, עוד בתקופה שלא היה אינטרנט ואפילו לא פקס", אמר שני וצחק. "כדי לצמצם את הביורוקרטיה וליצור התייעלות, יש להסתכל על המבנים הארגוניים מאפס. זכיתי לתמיכת השר לבטל כפילויות ולאחד אגפים במידת הצורך". מנכ"ל האוצר חשף כי לצורך כך כבר נשכרה חברה חיצונית העוסקת בעניין ו"יש כבר המלצות קונקרטיות לגבי כמה אגפים".

"אני לא רוצה לקרוא לזה רפורמה, אלו הם צעדים ראשונים", אמר שני בשיחה עם "גלובס". לדבריו, הוא סבור כי גם לתקשורת חלק בהצלחת המהלך. "בגלל העובדה שאין עדיין תגמול על סמך ביצועים, הקרדיט שהתקשורת תיתן למהלכים מסוימים קריטי. לפעמים ישנה ציניות מסוימת בקרב כלי התקשורת כלפי שינויים ארוכי טווח שאין בהם ריבים מתוקשרים - אין להם סיקור. אני מבקש שתתייחסו גם לתהליכים המשעממים הללו".