התכוף מתקשה לשרוד: כור מתכת מהמתמודדות על רכישתה

רו"ח עליזה שרון מונתה ליזום תוכנית להצלת יצרנית הכבאיות שנקלעה לקשיים ■ התכוף לא שילמה לעובדיה שכר עבור נובמבר ■ כור מתכת וקב' אוריגו -ויזר מתמודדות על רכישתה

יצרנית כלי הרכב הייעודיים התכוף נקלעה בשבועות האחרונים לקשיים אדירים. על רקע ניסיונות הנושים להציל את החברה מקריסה, צפוי בעל השליטה דוד אורון (76.2%) לאבד את החברה אותה רכש במחצית 2004, כבר בעתיד הקרוב.

התכוף מתקשה לשלם לספקים ול-300 עובדיה, כשבין היתר טרם שולם השכר לעובדים עבור חודש נובמבר. הנושים הגדולים של התכוף - הבנקים וקרן המנוף אוריגו- החלו במאמץ אקטיבי ומזורז למציאת משקיע חדש שיזרים הון בתמורה למניות השליטה בחברה.

אתמול הבהירה התכוף כי היא מנהלת מו"מ עם נושיה ועם שני משקיעים פוטנציאליים. ל"גלובס" נודע כי המשקיעים הפוטנציאליים הם : חברת כור מתכות שבשליטת פיני אוסלרנה, מטעם הנושים בנק דיסקונט ובנק אגוד; ובמשפחת ויזר, לשעבר בעלת השליטה בקבוצת שפע, המבקשת לחבור לקרן המנוף אוריגו ליצירת גרעין שליטה חדש בהתכוף.

התכוף, המייצרת כלי רכב לשימושים אזרחיים וצבאיים, כולל כבאיות, ועלתה לאחרונה לכותרות בעקבות השריפה בכרמל, חתומה על הסכם מסגרת לייצור ואספקה של כבאיות לשריפות יער עבור שירותי הכבאות של ישראל. עם זאת, עד למועד זה החברה טרם קיבלה כל הזמנה מסוג זה.

מוגדרת "לקוח מוגבל חמור"

רו"ח עליזה שרון, שמונתה על ידי הבנקים להוביל מהלך משולב שנועד להציל את החברה, של הסדר חוב והכנסת משקיעים, אמרה היום כי "במידה שאחת מההצעות תבשיל לעסקה, והחברה תמשיך לפעול כ'עסק חי', היא תעמוד בכל התחייבויותיה לבעלי החוב, לספקים ולעובדים".

בחברה עצמה ניסו אתמול להרגיע, "אנו במערכת יחסים מצוינת עם הבנקים וקרן אוריגו, ופועלים יחד כדי למצוא פתרון למשבר, סליחה למשברון", אמר ל"גלובס" שמעון שחם, מנכ"ל החברה. הוא ציין כי "התכוף פועלת להכנסתו של משקיע, וצופה את הגדלת צבר הזמנותיה (העומד היום על 240 מיליון שקל, א.ש.) בעקבות השריפה שהייתה בכרמל. צבר ההזמנות שלנו מדבר בעד עצמו, כמו גם הצלחת החברה במוצרים שפיתחה. אני מקווה שהבעיה הרגעית של החברה, כתוצאה מהמשבר בפרו, תיפתר".

בכך התכוון שחם לסחרור שאליו נכנסה התכוף ביוני האחרון, לאחר שמשטרת פרו הודיעה על ביטול הסכם עם החברה לייצור ואספקה של מגוון כלי רכב ממוגנים. בחודש אוגוסט חולטה לחברה מקדמה בגובה 17 מיליון שקל, וחל גידול במלאי בגין הרכבים שבעסקה בסך 22 מיליון שקל, והסוגיה נמצאת כעת בבוררות.

בנוסף, חווה התכוף פיגור בקבלת תמורה מפרויקט מהותי בטורקיה, כשהתשלום היה צפוי בנובמבר וכעת מדברים על ינואר-פברואר. בשל כך, נוצר לחברה פער בעייתי בתזרים המזומנים, שלא מאפשר לה להחזיר חובות בהיקף כולל של כ-200 מיליון שקל.

על רקע האמור, נציין שהקופון החצי שנתי למחזיקי האג"ח (בגובה 1 מיליון שקל), להם חייבת החברה 23 מיליון שקל, לא שולם בחודש שעבר ומאז מתנהל עמם מו"מ.

ביום חמישי הודיעה החברה כי הבנקים אגוד, דיסקונט והפועלים הגדירו את החשבונות שלה כשל "לקוח מוגבל חמור" לתקופה של שנתיים. המשמעות היא שהחברה איננה רשאית לפתוח חשבון צ'קים או למשוך צ'קים מהחשבון שכבר יש לה. כל נכסיה של התכוף משועבדים לבנקים ולקרן אוריגו, ולדוחות החברה, הנסחרת בשווי של 30 מיליון שקל, מצורפת הערת "עסק חי".

קרן מנוף בגרעין השליטה?

כור מתכת, אחת המועמדות לרכישת השליטה בהתכוף, כבר מצויה במהלך של השתלטות על חברה ציבורית שנקלעה לקשיים. יחד עם קרן קלירמרק קפיטל, חתמה כור מתכת ביוני השנה על הסכם לרכישת השליטה בחברת רהיטי המתכת פלג ניא, במסגרת הסדר חוב בחברה זו - עסקה שטרם הושלמה. כור מתכת עוסקת במגוון רחב של פעילויות בתשתיות, בבניית מפעלי מתכת, בהקמות מורכבות, מיזמי הנדסה אזרחית ובתחומים אחרים.

הצד השני במשוואה כולל את קרן המנוף אוריגו (בראשות גבי טרבלסי, גיא ועדיה ודייב גל), יחד עם משפחת ויזר (אוהד, אלון ובועז ויזר), שהעבירו הצעה משותפת להזרים כ-70 מיליון שקל להון החוזר של התכוף, כך שתוכל להמשיך לפעול כ*עסק חי מאוד", לדברי בועז ויזר.

"התרשמנו מהצוות הניהולי ומתוכניות הפיתוח שהוצגו בפנינו", ציין ויזר. משפחת ויזר החזיקה בעבר כאמור בשליטה בחברת שפע, המייצרת ומספקת ארוחות מוכנות - מדי יום מעל ל-80 אלף ארוחות המוגשות ביותר מ-120 מסעדות וחדרי אוכל ברחבי הארץ - ומעסיקה 1,200 עובדים. בשנת 1998 נכנס קונצרן Sodexo הבינלאומי כשותף בחברה, וכיום מחזיקה המשפחה במניות מיעוט בלבד.

במקביל להזרמה, שתבוא בהמשך לקו אשראי בסך 50 מיליון שקל שהעמידה אוריגו להתכוף, מבקשת הקבוצה שהבנקים ומחזיקי האג"ח יסכימו לפריסת חובות החברה.

אם אכן תיבחר ההצעה של משפחת ויזר ואוריגו, ושני הגופים יהפכו לגרעין השליטה בהתכוף, תהיה זו הפעם הראשונה שקרן מנוף תצטרף לגרעין שליטה בחברה כלשהי. אחרי הכל, מדובר בתוצאה של קשיים אליהם נקלעה ההשקעה של הקרן, ולא במקום הטבעי עבור קרנות המנוף, שהוקמו בהובלת המדינה (ובמימון חלקי מצידה) לצורך סיוע במחזור חובות בשוק האשראי העסקי. כך, במקרה הסביר של המשך פעילות בהתכוף - כשהבנקים עדיין לא סגרו לחלוטין את החמצן לחברה - אוריגו צפויה להיות חלק מגרעין השליטה לצד משקיע שלישי.