"חלק גדול מהעיכובים בוועדות המחוזיות הוא בגלל היזמים"

כך אמרה היום יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א, גילה אורון ■ נציג התאחדות הקבלנים בדיון: "צריך לראות את חוסר הכדאיות הכלכלית בתמ"א 38"

‏"חלק גדול מהעיכובים בקבלת החלטות בוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה לא בא בגלל אי קיום ישיבות או בגלל אי פרסום פרוטוקולים, אלא בגלל היזמים שלא מגישים מסמכים בזמן. אני צריכה לשלוח להם מכתבים שמבקשים 'תביאו, תביאו את המסמכים המתוקנים'", כך אמרה היום יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א, גילה אורון, בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, שהוסמכה לדון בפרקי הרפורמה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחוק התכנון והבנייה.

‏הדיון היום התמקד בהרכב הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, שכזכור, במסגרת הרפורמה מוצע להעביר את מרבית הסמכויות לאישור תוכניות מהוועדות המחוזיות לוועדות המקומיות, ובכך לדלל את סמכויותיהן של הוועדות המחוזיות. בדיון הועלה החשש שאחוז נציגי הממשלה המוצע בוועדות המחוזיות הוא גבוה מדיי. בנוסף ביקשו נציגי השלטון המקומי שבניגוד להצעה שלפיה שר הפנים יקבע את נציגיהם בוועדה, הם יציעו בעצמם את נציגיהם בוועדה.

‏על אף כוונת הרפורמה להגביר את סמכויות הוועדות המקומיות, ציין עו"ד נתן מאיר, נציג מרכז השלטון המקומי בדיון: "בעולם שבו נותנים משקל הולך וגובר לשלטון המקומי, כמו באירופה למשל, זה מדאיג לראות איך בשיטתיות דוחקת הרפורמה את מעמד השלטון המקומי במקום לתת לו מעמד גדול יותר. מכוונים פה לשחיקה הולכת וגדלה. אנחנו מציעים שנמליץ על הרכב נציגי השלטון המקומי בוועדות המחוזיות, ולפי המלצה זו שר הפנים יאשר".

‏נציג רשות הטבע והגנים בדיון, ניר אנגרט, הביע דאגתו מהרכב הוועדות המחוזיות המוצע: "בישראל ישנם 22 מיליון דונם, 9 מיליון מתוכם מוגדרים גנים מוגנים. החוק התקדם בשנים האחרונות בהיבטים החברתיים ובהיבטים הסביבתיים וצריך לבדוק אם הוועדה המחוזית בהרכב שמוצע מממשת עקרונות אלה ואנחנו חושבים שלא. צריך לתת ייצוג גם לגופים שמגנים על השטחים הפתוחים".

‏לדברי מאיר ברקן, נציג התאחדות הקבלנים בדיון: "צריך לראות את חוסר הכדאיות הכלכלית בתמ"א 38. בוועדה המחוזית צריך לשבת יועץ כלכלי או נציג ארגון כלכלי כחבר ועדה. המיעוט הגדול בתוכניות תמ"א 38 רק מוכיח את צדקת דבריי".

‏לדברי איריס האן ממכון דש"א בחברה להגנת הטבע: "דובר על חוסר האיזון בהרכב הוועדה המחוזית המוצע. יש פה מעורבות גוברת של משרד הפנים. זה מצב בלתי נסבל שבו מרחיבים את מספר החברים בוועדה מ-18 ל-24 והשישה שיתווספו כולם נציגי ממשלה".

‏יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי, הזכיר בדיון כי ישנן הצעות חוק פרטיות, שמקודמות בידי חברי הכנסת מאיר שטרית, רוברט אילטוב ופאינה קירשנבאום, לפיהן הממונים על המחוז במשרד הפנים, שהיום יושבים כיושבי ראש הוועדות המחוזית לתכנון ולבנייה, לא יעמדו עוד בראש הוועדות המחוזיות, משום שהממונה על המחוז עסוק בדרך כלל בטיפול ברשויות המקומיות בתחומו ועל כן כל אחד מהתפקידים שהוא ממלא בא על חשבון השני. עוד מוצע שתפקידו של מתכנן המחוז יוגבל לחמש שנים ושהוא ישמש יועץ בלבד בוועדה ללא זכות הצבעה.

‏ח"כ רפי אדרי הגיב לנוסח שתי הצעות חוק אלה: "לא אחת הייתי עד לוויכוחים מרים שמסתיימים אחר כך באקורדים צורמים, בין הממונה על המחוז, שהוא יו"ר הוועדה המחוזית, לבין מתכנן המחוז. אני מכיר דוגמאות שבהן הם שיתקו אחד את השני ובהצטיינות". ‏אזולאי הוסיף: "פנו למחוז חיפה ושם תראו כיצד התנהלו חילוקי הדעות בין הממונה על המחוז ומתכנן המחוז".

גילה אורון, המשמשת גם הממונה על מחוז ת"א לצד תפקידה כיו"ר הוועדה המחוזית ת"א, אמרה בתגובה: "בעברי הייתי הממונה על מחוז חיפה ובחלק ניכר מהמקרים לא היו חילוקי דעות. האישיו הוא לא הבן אדם ולא צריך להיכנס לקווים אישיים. לפעמים יש לי חילוקי דעות עם מתכננת מחוז ת"א, נעמי אנג'ל, ולא תמיד זה רע, אבל בסוף תמיד מצביעים". אולם אדרי סיכם: "לפעמים צריך למנוע מצב שבו יש דם רע בין המתכנן והממונה. זה יכול למנוע נזקים אדירים לוועדה".