מזרחי: מתנחלים אלימים - שכירי חרב של רבנים בוגדים

בהתבטאות יוצאת דופן בחריפותה של קצין בשירות פעיל אומר אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי: "מתנחלים אלה הם מיעוט יהודי קיצוני ... אינם משרתים בצה"ל"

אין זה סוד שבצה"ל יש ביקורת כלפי גילויי אלימות בתנועת ההתנחלויות, במיוחד כשהאלימות מופנית נגד חיילי צה"ל, אבל התבטאויות פומביות של קצינים בכירים בשירות פעיל נגד מתנחלים אלימים הן נדירות, יחסית. אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, שהתבטא בעבר נגד מתנחלים קיצוניים, מוסיף עתה את קולו שוב להתבטאויות אלה. לדבריו, מתנחלים כאלה הם "שכירי חרב... שפועלים בהשראת רבנים בוגדים".

בראיון ל"דיפנס ניוז" התבקש אלוף מזרחי להשיב על השאלה הבאה: "מה עם כל הדיווחים הטלוויזיונים האלה על מתנחלים חמושים שתוקפים חקלאים, גונבים זיתים וסתם ממררים את החיים לפלסטינים באזור שאתה ממונה עליו?".

מזרחי: "אנחנו מדברים כאן על מיעוט יהודי קיצוני מאוד, כמה מאות לכל היותר, שגורמים נזק רציני ושיש להם פוטנציאל להפר את האיזון העדין באזור. הם אינם חלק מיזמת ההתנחלויות, הם אינם מהווים תרומה נורמטיבית למדינה, הם אינם משרתים בצה"ל ובמקרים רבים הם אינם אפילו מקומיים. אלה שכירי חרב, צעירים בעייתיים ששואבים השראה מרבנים בוגדים".

שאלה: באיזו מידה מכבדים יהודים בשטחים את הרשויות הישראליות? האם חיילים מפגינים נאמנות לך, מפקדם, או לרבנים?

מזרחי: "כיום יש כבוד גדול יותר למרות הפיקוד, כפי שמכתיב החוק. אני יכול להשיג בנקל 100 מתנדבים (מקרב החיילים, ר.ד.) לפעולה לילית עתירת סיכון בשכם, אבל תהיה מעט מאוד התלהבות להריסת מבנה יהודי בלתי חוקי באותו אזור. בסך הכל, הצלחנו לשחרר הרבה מהמרירות שהצטברה (בקרב המתנחלים מאז פינוי רצועת עזה ושתי התנחלויות בצפון הגדה) מאז 2005 ואנחנו נוטים עתה הרבה יותר לעבוד יחדיו מתוך כבוד הדדי".

האלוף חולק שבחים לכוחות הביטחון הפלסטיניים. "העובדה האובייקטיבית" היא ששיתוף הפעולה עם הכוחות הפלסטינים "עובד", הוא אומר. "אני רואה זאת במודיעין וגם בתוצאות המבצעיות. הכוחות הפלסטיניים מקצועיים, נראים יותר בשטח, מעוררים כבוד והם נאמנים להנהגה האזרחית ברמאללה. השורה התחתונה היא, שהם משכינים חוק וסדר ונלחמים בטרור, לא כדי למצוא חן בעינינו אלא כדי לקדם את האינטרסים שלהם".

"דווקא עכשיו כשהתהליך הדיפלומטי תקוע, שיתוף הפעולה עם הפלסטינים מייצב את המצב", אומר מזרחי. "השקט היחסי מאפשר לנו להקל את ההגבלות ולשפר את רמת המחיה של הפלסטינים. בשנה שחלפה הורדנו את מספר המחסומים מ-41 ל-14, ואלה שנותרו פתוחים בדרך כלל לתנועה והחיילים שמאיישים אותם לא בודקים כל רכב חולף. בצד הפלסטיני הכלכלה משגשגת והפלסטינים מצליחים להקים מוסדות של מדינה נורמלית".

ב-17 במאי השנה הביע האלוף חשש שגורמים קיצוניים בתנועת ההתנחלות יתסיסו אלימות בגדה. לדבריו, "רוב רובם של המתנחלים נורמטיביים, אבל עוד שריפה של מסגד ועוד שריפה. זה מתחבר. מועצת יש"ע שפויה, אע"פ שהיא נעשתה יותר מיליטנטית, אבל מבינים שם עניין ויש עם מי לדבר. אבל יצהר, חוות גלעד, מעון, לא מאמינים בנו בכלל כמדינה. הם רוצים משהו אחר וכשמישהו מאבד את הגבולות אי אפשר לדעת לאן זה יגיע".

ב-6 בדצמבר אשתקד גילה מזרחי ש המליץ לרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, לסיים התקשרות עם ישיבת ההסדר בהר ברכה, בראשותו של הרב אליעזר מלמד, שאותו האשים בהסתה לסרבנות.