כחלון ושטייניץ הסכימו: התמלוגים לחברות התקשורת יועלו

התמלוגים של בזק, HOT וחברות הסלולר יעלו ל-2% מההכנסות ב-2011 ול-2.5% ב-2012‏

‎‎שר התקשורת משה כחלון הסכים להעלאת התמלוגים של חברות הסלולר, בעקבות בקשתו של שר האוצר יובל שטייניץ. ההסכמה להעלאת התמלוגים מנוגדת למדיניות משרד התקשורת לאורך השנים, ואף להחלטות ועדת גרונאו, שקראה להמשך ההפחתה וביטולם לחלוטין.

שיעור התמלוגים‏ שמשלמות חברות הסלולר למדינה הוא בהיקף של 1%, ובשנה הבאה הוא יעלה ל-2%, ולאחר מכן ל-2.5% ב-2012. העלאת התמלוגים שמשלמות חברות התקשורת הייתה אמורה להיות חלק מחוק ההסדרים, אך הוצאה משם וקיבלה אישור מהממשלה.

כחלון התנגד בתחילה להעלאת שיעור התמלוגים, כאמור משום שזו מדיניות משרד התקשורת הרואה בתמלוגים מס מעוות, שכן חברות הסלולר מגלגלות את המסים על צרכנים בצורת ייקור התעריפים. העלאת התמלוגים תושת על החברות הסלולריות ועל בזק ו-HOT.

בעבר נימק האוצר את דרישתו להעלאת התמלוגים, בכך שהשוק אינו תחרותי דיו, ולפיכך החברות שפועלות בשווקים לא תחרותיים נהנות מרווחים גבוהים מדי. מכיוון שלפחות בשוק התקשורת הנייחת (הטלפוניה והאינטרנט), התחרות קיימת, ולמשרד התקשורת אין השגות לגביה, ניתן להניח שכחלון הסכים ללכת לקראת האוצר, לאחר התמיכה הבלתי מסויגת שנתן לו ברפורמות שהעביר בשוק הסלולרי.‏‎‎‏