כחלון בודק מודל שיוזיל למפעילי ה-MVNO את הקישוריות

המודל שלפי נקבעו דמי קישוריות של 7-8 אג' לדקה מסתמן כלא כדאי לכניסת המפעילים החדשים

שר התקשורת משה כחלון הורה לבדוק אימוץ מודל חדש שיקל על כניסת המפעילים הווירטואליים (MVNO). המחירים למפעילי ה-MVNO, שאמורים להשתמש ברשתות של המפעילים הקיימים, מבוססים על מחירי הקישוריות שנקבעו לאחרונה ברמה של כ-7-8 אג' לדקה.

כחלון ביקש לבדוק אפשרות שהמחירים למפעילי ה-MVNO והנדידה הפנים ארצית (השימוש ברשתות של המפעילים הקיימים), ייקבעו על בסיס המודל הכלכלי Pure LRIC. לפי מודל זה, מחיר הקישוריות הוא כשליש ממה שנקבע במודל שלפיו בדק משרד התקשורת את הקישוריות (TS-LRIC), כלומר תעריף הקישוריות הוא באזור ה-3 אג' בלבד.

המשרד נימק בהרחבה את ההחלטה שלא להשתמש במודל האגרסיבי יותר, כי חשש שאין מספיק ניסיון לגביו בעולם. מתברר היום שהמבקרים שתבעו תעריפי קישוריות נמוכים יותר ידעו על מה הם מלינים. במחיר של כ-3 אג' ומטה לקישוריות יש כדאיות כלכלית למפעילים, ואילו במחיר של 7-8 אג' הכדאיות הכלכלית מוגבלת.

יש לציין כי תעריפי הקישוריות בין החברות הסלולריות לרשתות הנייחות ובינן לבין עצמן יישארו כפי שהיו, על פי מה שכבר נקבע.

כיוון שמחירי הקישוריות הם המדד להסכמים שנקבעים בין החברות הסלולריות לבין בעלי הרישיונות MVNO, וגם לצורך הנדידה הפנים ארצית, הרי שלמודל שייקבע יש חשיבות קריטית לעניין הכדאיות הכלכלית של כל מיזמי הסלולר שהשר מתכוון ליישם. כעת, כשהמו"מ בין בעלי הרישיונות לחברות הסלולריות מסתבך והצדדים לא מצליחים להגיע למחירים ריאליים, שיאפשרו תחרות בסלולר, מתברר שתחת מודל ה-TS-LRIC הרווחיות של מיזם MVNO מוטלת בספק, כי מחיר של 7-8 אג' לדקה הוא לא המחיר הסופי. המחיר האמיתי שיצטרך לשלם מפעיל וירטואלי למפעיל שעליו הוא מתארח, הוא כפול למעשה, משום שעליו לשלם על הקישוריות פעם אחת מהמפעיל החדש למפעיל המארח, ופעם נוספת ממנו למפעיל שאליו מתבצעת השיחה.

המסקנה היא שיקשה מאוד על המפעילים החדשים והעתידיים להיות מתחרים בשוק במחירים הנוכחיים, כפי שהייתה כוונת המחוקק שהמליץ על כניסתם.

כרגע מעדיף המשרד שלא להתערב ולהמתין שהצדדים יגיעו בינם לבין עצמם להבנות כלכליות, אך נראה שהסיכוי לכך שהמחירים שישיגו המפעילים החדשים יהיו תחרותיים, נמוך מאוד. כחלון בודק את המודל החדש כדי להיערך למצב שבו יידרש להתערב בצורה אגרסיבית בכניסת המפעילים החדשים לשוק התקשורת.