בנק ישראל יאפשר לדרג אשראי הניתן בבנקים

זאת, בכפוף לעמידה בשישה קריטריונים ומתן אישור, שלא יפטור את הבנקים מ"אחריות מלאה לניהול הסיכונים הפנימיים של עצמם"

בנק ישראל יאפשר לחברות דירוג שיקבלו את אישורו ויעמדו בקריטריונים שייקבעו לדרג אשראי הניתן בבנקים. כך עולה מטיוטת חוזר שפרסם הפיקוח על הבנקים, והגיעה לידי "גלובס". עם זאת, מדגיש סגן המפקח אור סופר, כי מתן אישור להשתמש בחברת דירוג אינו פוטר את הבנקים מ"אחריות מלאה לניהול הסיכונים הפנימיים של עצמם".

במסגרת כללי באזל 2 יורשו בנקים להשתמש בדירוגי אשראי של חברת דירוג חיצונית (External Credit Assessment Institution - ECAI) כדי לדרג את האשראי שהם נותנים, ואף להשתמש בדירוגים אלו לחישוב הלימות ההון הנדרשת. מהטיוטה עולה כי בנק ישראל מגבש כעת את "הליכי ההכרה בחברות דירוג אשראי חיצוניות ומיפוי דירוגיהן למשקלי סיכון למטרת חישוב הלימות ההון". המפקח על הבנקים הוא רוני חזקיהו.

חברת הדירוג הגדולה בישראל, מעלות S&P שבבעלות S&P העולמית ובניהולה של דורית סלינגר, כבר פנתה לבנק ישראל כדי שיכיר בדירוגי החברה. עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי עד למתן האישור ובשלב זה אין בכוונת המפקח על הבנקים להכיר בדירוגים של פוזיציות איגוח (Securitization) שבוצעו על ידי חברות דירוג האשראי המקומיות, מדרוג ומעלות S&P.

נקייה מהשפעות

הפיקוח על הבנקים יכיר בכשירות חברת הדירוג בשתי דרכים - הכרה ישירה, שבה יעריך בעצמו את עמידת חברת הדירוג בקריטריונים שייקבעו, או הכרה עקיפה שבה הפיקוח על הבנקים ייסתמך על הכרה שנתנה לחברת הדירוג רשות פיקוח מוסמכת של מדינה אחרת. לאחר קבלת האישור יחזור בנק ישראל ויבדוק מדי חמש שנים את כשירות החברה. הפיקוח על הבנקים יוכל לבטל את ההכרה לחברה שלא תעמוד בקריטריונים, ובמקרה זה יינתן לכך גילוי נאות.

בנק ישראל יבדוק את חברות הדירוג לפי ששה קריטריונים: אובייקטיביות, אי תלות, שקיפות, מתודולוגיית הדירוג, משאבי החברה ואמינות דירוגיה. כך למשל, חברת הדירוג תצטרך להראות כיצד תבטיח ששיטת הדירוג המשמשת אותה נקייה מהשפעות זרות, אילוצים פוליטיים ולחצים כלכליים, שיש בהם כדי להשפיע על דירוג האשראי. תנאי נוסף לקיום הליך הבדיקה של חברת דירוג הוא כי לפחות בנק אחד מתכוון להשתמש בדירוגי האשראי שלה, וחברת הדירוג אף נדרשת להציג את שם הבנק במסמכי הבקשה שלה. בד בבד נאסר על בנק להשתמש בדירוגי אשראי של חברה-בת שלו; זאת, כדי לשמור על הכלל, שלפיו אסור לבנק להשתמש בדירוגי אשראי "חיצוניים" שהונפקו בתוכו.