עלות השכר של זוהר לוי בסאמיט: 60 מ' ש' לשנתיים

כך על פי שתי חלופות שפירסמה סאמיט: הראשונה הסכם ההעסקה הנוכחי עימו, והשנייה שבה עיקר העלות היא עבור הענקת אופציות חד פעמית

נמשכת סאגת התגמול הסנסציוני אשר לו זכאי זוהר לוי מחברת סאמיט שבשליטתו. ביום שלישי הבא מתוכננת, שוב, אסיפת בעלי מניות, שתדון בהצעה לשינוי התגמול שמקבל לוי, המקיים זה חודשים רבים מגעים עם הגופים המוסדיים כדי למצוא נוסחת תגמול שתאושר על-ידיהם.

דיווח בנושא שפרסמה לאחרונה סאמיט, לאחר התדיינות מול רשות ני"ע, מפזר חלק מהערפל סביב השכר העצום שקיבל לוי לאורך השנים, וסביב השכר שהוא עתיד לקבל על פי הצעה שגובשה על-ידי סאמיט, שתובא לאישור בעלי המניות.

סאמיט, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בעיקר בגרמניה, פרסמה בדוחות 2009 שסך התגמולים שקיבל לוי עמד על כ-2.1 מיליון שקל - לאחר ויתור זמני על דמי ניהול בסך של כ-10.5 מיליון שקל, שיחד עמם היה זכאי מהחברה לגמול שנתי כולל של 12.6 מיליון שקל. נוסף לכך זכאי לוי מאז שנת 2006 לתשלום של מיליוני שקלים רבים בשנה גם מסאמיט גרמניה, שהפכה אשתקד לחברה בת של סאמיט.

שני תסריטים

סאמיט פרסמה שני תסריטים לשכר של לוי בשנים 2009 ו-2010, הממחישים את רמות התגמול שבהן מדובר: הראשון, בהינתן הסכמי הניהול הנוכחיים (ובהנחה שסאמיט גרמניה הייתה מאוחדת בדוחות סאמיט הציבורית החל מאפריל 2009); והשני, בהחלת הסכם הניהול המוצע כעת בינואר 2009.

לפי התסריט הראשון היה לוי מקבל בשנת 2009 תגמולים בהיקף כולל של כ-29 מיליון שקל, שעליהם ניתן להוסיף כ-6 מיליון שקל אשר להם הוא זכאי בחברה הבת עבור ינואר-אפריל. ב-2010 הוא צפוי לקבל, על פי ההסכם הקיים, תגמולים בהיקף כולל של כ-34.8 מיליון שקל.

בהינתן התסריט השני, שלפיו הסכם הניהול המוצע כעת על-ידיו היה בתוקף כבר בתחילת 2009, לוי היה מקבל בשנה זו סכום גבוה של יותר מ-48 מיליון שקל, המורכב בעיקר מרכיב חד-פעמי של אופציות (40.3 מיליון שקל). החל מ-2010 יירד סכום התגמול החד-פעמי, ושכרו של לוי יכלול דמי ניהול בלבד, שיעמדו על כ-10 מיליון שקל לשנה. בתסריט זה התגמול ללוי יפחת משמעותית ברבות השנים.

זוהר לוי, חתנו של הקבלן יעקב אנגל ולשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת אנגל, מחזיק כ-43.2% מהון המניות של סאמיט וכ-55.4% מזכויות ההצבעה בחברה. הגוף המוסדי הגדול ביותר בסאמיט הוא קבוצת הביטוח כלל, המחזיקה בכ-8.5% ממניותיה.

על פי הסכם ההעסקה הנוכחי של לוי, שנחתם ב-2004, הוא זכאי לתגמול בשיעור של 0.2% לרבעון מיתרת הנכסים להשכרה של החברה במאוחד (0.8% בשיעור בשנתי). במקביל, לוי זכאי כיום, לפני התיקון בהסכם, לדמי ניהול נוספים מסאמיט גרמניה, בשיעור של 0.3% לשנה (ונוסף לכך כ-25% מהרווח המושג מעל תשואת מטרה להון של 8% לשנה).

סוגיית השכר של לוי עלתה לאחר שהחברה רכשה את השליטה בסאמיט גרמניה במהלך 2009, אז זינק היקף הנכסים של החברה ובהתאם גדל באופן דרמטי התגמול הצפוי לבעל השליטה.

על רקע זה יזמו החברה ולוי שינוי במבנה התגמול שלו, בצעד שלא זכה עד כה לתמיכה מהמוסדיים, ולפיו דמי הניהול יופחתו בשיעור ניכר ל-0.22% לשנה מיתרת הנכסים להשכרה (ולא פחות מ-2 מיליון שקל לשנה) כשבמקביל הוא יקבל ללא תמורה 10.5 מיליון אופציות בשווי של כ-40 מיליון שקל (עם תקופת מימוש ארוכה של 10 שנים, חלקן ללא תוספת מימוש).

במסגרת ההצעה יוותר לוי על דמי ניהול בסך של כ-21 מיליון שקל מתוך סכומים שנצברו לזכותו מאז 2009. נוסף לכך, בעידוד פעיל מצד רשות ני"ע, יוותר לוי על מנגנון "גלולת הרעל", שלפיו הוא אמור היה לקבל את מלוא דמי הניהול במשך שלוש שנים גם אם יופסק הסכם הניהול עמו.