היכונו לשנת מהפכות

עולם החומרה רועד: הווירטואליזציה ומחשבי הלוח ישנו את עולם החומרה ב-2011

420 מיליארד דולר - זהו שווי שוק החומרה בתעשיית ה-IT לשנת 2010. הרבה כסף ומעט דרמות היו בחלק הזה של התעשייה בשלושת העשורים האחרונים. אלא ש-2010 בישרה מהפכה אמיתית.

הווירטואליזציה ומחשבי הלוח שינו את חוקי המשחק, שותפויות התפרקו ונוצרו, החוליות בשרשרת המזון של עולם המחשוב נבנות מחדש, וכמות המזומן של חברות ענק מאפשרת להם לקנות מכל הבא ליד.

בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם סקירה מקיפה על שוק החומרה. המגמות שעליהן מצביע האנליסט ביל שופ אינן מפתיעות, אך מספר הנחות קיצוניות יחסית שעליהן מבוסס הדו"ח, משאירות הרגשה שעולם החומרה רועד.

להלן השינויים המרכזיים והחברות הבולטות שיושפעו מהם על-פי גולדמן זאקס ב-12 החודשים הקרובים.

אפל - הכוכבת הגדולה של עולם החומרה

מחשבי הלוח. הגרסה החדשה והסקסית של המחשב האישי תכה חזק מהמצופה במחשבים האישיים המוכרים. 54 מיליון מחשבי לוח ישווקו ב-2011 - מה שיפחית את היקף המחשבים הניידים שיימכרו ב-19 מיליון יחידות לעומת 2010 בשל קניבליזציה.

אחת ההשלכות היא ערעור בשליטה המשותפת של אינטל ומיקרוסופט במחשבים האישיים. להערכת הבנק, רוב מחשבי הלוח יצוידו במערכת הפעלה מסוג אנדרואיד או iOS של אפל.

אפל. הכוכבת הגדולה של עולם החומרה החדש. נכון לרבעון השלישי של 2010, לאפל 4.4% משוק המחשבים האישיים (על-פי IDC). בגולדמן זאקס מניחים, כי מחשבי הלוח משמשים לעיתים קרובות כתחליף למחשב נייד ואם כך הם יכנסו לסטטיסטיקה של שוק המחשבים האישיים ונתח השוק של אפל יזנק ל-12% ב-2011. כך, היא תתחרה בדל על המקום השלישי בין הספקים הגדולים.

מיזוגים ורכישות. השינויים בשוק מחייבים היערכות מחודשת של חברות המחשוב הגדולות. בגולדמן זאקס מעריכים כי גל הרכישות הנוכחי הוא רק ההתחלה. "שיתופי פעולה לא יספיקו", מעריכים בבנק וטוענים כי לספקי החומרה נדרשת רכישה של הטכנולוגיה בכדי לענות על האינטגרציה המורכבת.

המועמדות הן חברות תוכנה, ציוד תקשורת ושירותים, וביניהן Akamai, סיטריקס ו-Tibco. גם שתי חברות האחסון הגדולות, נט-אפ ו-EMC, מוזכרות כמועמדות לרכישה.

דל ו-HP. שתי הגיבורות הטרגיות הללו ניצבות על סף שינוי משמעותי בהתנהלות הארגונית והאסטרטגית. דל נדרשת לפנות יותר לשוק המחשוב הארגוני, מה שבא לידי ביטוי למשל ברכישת חברת האחסון Compellent השבוע תמורת 960 מיליון דולר, ו-HP בצורך להגדיל משמעותית את ההשקעה במו"פ.

"דל אמורה להוציא 15-20 מיליארד דולר על רכישות, ואנחנו לא מאמינים שבוול סטריט מוכנים למשמעות של זה", טוען שופ, שמעריך גם כי המעבר של HP למצב של השקעות יהיה "קשה עבור המשקיעים".