מקינזי: "תעשיית הבריאות הסינית היא 'מכרה זהב'"

המוסף הכלכלי של הטיימס צופה שסין עתידה לעבור את גרמניה ולהפוך לשוק התרופות השלישי בגודלו בעולם ■ PTL Group: "המשחק המרכזי בסין מתנהל היום במגזר השירותים"

הגידול הכלכלי המהיר, ההגירה ההמונית מהכפרים לערים הגדולות, העלייה במשרות הצווארון הלבן וחדירת המזון המערבי לסין, השפיעו באופן משמעותי גם על בריאות הציבור הסיני. במקביל, העלייה ברמת החיים מאפשרת היום ליותר ויותר אנשים בסין לרכוש מוצרי ושירותי בריאות ברמה גבוהה.

שוק שירותי הבריאות מהווה היום 5% מהתל"ג הסיני, בעוד הממשלה מרחיבה את היקפי הביטוח הרפואי, מקימה בתי חולים ועושה מאמצים לעמוד בביקוש הגובר. בשנה שעברה הודיעה ממשלת סין כי בכוונתה להרחיב ולשפר את שירותי הבריאות במדינה ובתוך כך ליצור הזדמנויות נוספות עבור שירותי רפואה פרטיים, יצרנים ומשווקים של טכנולוגיות רפואיות. גידול כולל בשוק השירותים הרפואיים ועלייה חדה במכירות של מוצרים ושירותים רפואיים זרים בסין מלמדת על ההזדמנויות העסקיות המשמעותיות שבפתח.

יועצי חברת מקינזי טוענים שתעשיית הבריאות הסינית היא "מכרה זהב", זאת מאחר והצריכה המקומית בשוק הסיני גדלה בקצב מהיר יותר מקצב גידול התל"ג. לדבריהם, "אם ההוצאה על בריאות בסין תמשיך לגדול כמו קצב גידול התל"ג במדינה, היא תגיע ל-480 מיליארד דולר עד שנת 2018".

ההתפתחות המואצת של שירותי הבריאות בסין מביאה עימה שלל הזדמנויות עסקיות לחברות זרות. לדברי צבי שלגו, מנכ"ל קבוצת חברות הניהול PTL Group המלווה חברות בינלאומיות בשוק הסיני: "המשחק המרכזי בסין היום מתנהל דווקא במגזר השירותים. אי אפשר להשוות את הפוטנציאל העסקי של ייצור ציוד רפואי לבין הזדמנויות גדולות בהרבה המחכות ליזמים בתחום השירותים הרפואיים כגון הקמה וניהול של מרפאות פרטיות, בתי-חולים פרטיים, בתי אבות יוקרתיים, מכונים רפואיים ופרא-רפואיים".

המוסף הכלכלי של הטיימס צופה שסין עתידה לעבור את גרמניה ולהפוך לשוק התרופות השלישי בגודלו בעולם - עם קצב גידול של 25-27% בשנה הבאה, בהשוואה לקצב גידול של 15-17% בשווקים מתפתחים אחרים.

השוק הסיני, בניגוד למתרחש במדינות מתפתחות אחרות כמו הודו, ברזיל ותאילנד, הגיע לרמות מחירים מערביות גבוהות בתרופות פטנט רבות. חברות תרופות בינלאומיות מגלות עניין בשוק התרופות ללא מרשם בסין: חברת Sanofi-Aventis הצרפתית רכשה ב-520 מיליון דולר את חברת BMP Sunstone, שתרופות השיעול ומוצרים נוספים שלה נמכרים בשוק הקמעונאי בסין. לתרופות ללא מרשם אלו יש יתרון משמעותי מאחר והן פחות תלויות ברפורמות ממשלתיות.

מנכ"ל PTL Group, צבי שלגו, סיכם: "בשוק שירותי הרפואה הסיני יש עוד הרבה הזדמנויות עסקיות. התחום נמצא בחיתוליו, המערכת הממשלתית אינה ערוכה לשינויים האדירים, יש ביקוש לשירותי יוקרה ולרופאים זרים, לחברות מערביות יש יתרון משמעותי בידע ובניסיון והן יכולות להיכנס לנישה הזו ולהרוויח".