מלחמת המטבעות: קוריאה מטילה "מס ספקולנטים" חדש

דרום קוריאה מחריפה המאבק בספקולנטים תוך שיתוף פעולה בין הבנק המרכזי ומשרד האוצר ■ ואצלנו? בנק ישראל רכש יותר מ-10 מיליארד דולר מתחילת השנה - והדולר נפל ב-5%

שלב נוסף במלחמת המטבעות: דרום קוריאה הודיעה היום (א') כי בכוונתה להטיל היטל מיוחד על הלוואות במט"ח המוחזקות על ידי מוסדות פיננסיים מקומיים וזרים במדינה, במטרה להאט את קצב זרימת ההון למדינה, אשר מחזק את המטבע המקומי (הוון) אל מול הדולר ופוגע בייצוא הקוריאני.

מדובר במהלך נוסף של מדינה המשתייכת למשפחת השווקים המתעוררים, לשם זורם מה שמכונה "כסף חם" של משקיעים המחפשים תשואות גבוהות יותר. על רקע הריבית האפסית בארה"ב ותוכנית ההרחבה המוניטארית, משקיעים לוטשים עיניים לכיוון כלכלות מתפתחות, שם הריביות גבוהות יותר.

דרום קוריאה מנסה מזה זמן רב להילחם בהיחלשות הדולר מול הוון. הבנק המרכזי הקוריאני ביצע רכישות דולרים ומשרד האוצר הטיל בעבר מגבלות על מסחר בנגזרים בשוק המט"ח. האוצר הקוריאני מסר היום בהודעה שפרסם, כי "הזינוק בזרימת ההון הזר עלול להוביל לאינפלציה ולבועות נכסים, וזרימה פתאומית הפוכה של ההון הזה עלולה לסכן את המערכת הכלכלית".

קוריאה לא מסרה פרטים באשר להיקף המס, אם כי הוא צפוי להיכנס לתוקף במחצית השנייה של 2011. את התוכנית גיבשו יחדיו משרד האוצר והבנק המרכזי של קוריאה.

בישראל, לעומת זאת, שיתוף הפעולה בין האוצר ובנק ישראל בנושא ייסוף השקל הינו פחות פורה, ובנק ישראל נותר לבדו במערכה תוך שהוא מנסה לרכוש דולרים כדי למתן את התחזקות השקל מול הדולר. לפי הערכות בשוק, בנק ישראל רכב מתחילת החודש למעלה מ-500 מיליון דולר, לאחר שבחודש נובמבר לא ביצע כלל רכישות ובחודש אוקטובר הוא רכש סכום עתק של 3.37 מיליארד דולר.

בנק ישראל רכש מתחילת השנה יותר מ-10 מיליארד דולר, אולם שערו של הדולר עומד היום על 3.588 שקלים, ירידה של 5% מתחילת השנה. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר בשבוע שעבר בראיון ל"גלובס", כי הוא יכול "לדמיין מצב" בו יגיעו יתרות המט"ח של ישראל ל-100 מיליארד דולר, לעומת כ-70 מיליארד דולר היום. במילים אחרות, פישר לא שולל המשך רכישות מאסיביות של דולרים.

בתוך כך, איגוד לשכות המסחר יציג מחרתיים (ג') תוכנית אלטרנטיבית לעידוד הייצוא הישראלי, פרי מחקרו של פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר. לפי האיגוד, מדובר בתוכנית "שאינה קשורה להתערבות הנגיד בשער החליפין או לרכישות מטבע זר".