כלכלני מיטב: זו לא העת לצמצם החזקה בשוקי המניות

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, מפרט 5 גורמים עיקריים המצביעים על כך שהמניות עדיין אטרקטיביות יותר בהשוואה לאגרות החוב

"שוקי המניות רשמו התפתחויות חיוביות בשליש האחרון של 2010. אין ספק כי יהיה קשה לשווקים להציג מהלך דומה, של עלייה בשיעור הקרוב ל-19%, גם בארבעת החודשים הראשונים של 2011. עם זאת, בראייה לשנת 2011, להערכתנו, האפיק המנייתי נותר אטרקטיבי ולפיכך לא היינו מצמצמים את החשיפה אליו בתקופה זו". כך אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירה שפרסם הבוקר (א') על שוקי העולם.

הערכה זו של אייכל היא תוצאה משולבת של מספר גורמים:

1. רמות המחירים בשוק המניות הן אטרקטיביות למדי. הפער בין השווי הנוכחי לשווי ההוגן עומד על כ-27%. כלומר, השוק זול באופן משמעותי מהרמה ההוגנת.

2. כבר תקופה די ארוכה (כשנתיים) שאנו מקבלים עידוד מסוכנויות האשראי בדמות העלאות דירוג. לאחרונה שיעור העלאות הדירוג היה אף גבוה מזה של הפחתות הדירוג, בקרב החברות הקונצרניות האמריקאיות. לראיה, ברבע האחרון של 2010 (עד עתה), סוכנויות הדירוג העלו את דירוג החוב לכ-50% יותר חברות מאשר הפחיתו. עובדה זו היא, להערכתנו, חיובית, בוודאי לשוק הסולידי, אך גם לאפיק המנייתי.

3. תשואת הדיבידנד בקרב חברות ה-S&P 500 עומדת על כ-2%, שהיא נמוכה בכ-1.3% נ"ב מאשר התשואה לפדיון באיגרת החוב של ממשלת ארה"ב לטווח של 10 שנים (בסוף ספטמבר עמד הפער על על 54 נ"ב). פער זה, שהוא, עדיין, מהנמוכים שהיו בהיסטוריה מצביע על ארקטיביות של האפיק המנייתי ביחס לאג"חי.

יתר על כן, "הואיל ואנו מצפים כי באופק של 12 חודשים תירשם ירידת מחירים משמעותית בחלקים הארוכים של העקום הממשלתי האמריקאי, מהלך זה יגביר את תיאבון המשקיעים לרכוש מניות, על חשבון איגרות החוב".

5. רמת התנודתיות במניות ביחס לזו של איגרות החוב נמצאת בסמוך לשווי ההוגן (נמוכה מפי 7) ולכן עדיין ההשקעה במניות, ביחס לאיגרות חוב היא אטרקטיבית. באופן בסיסי, ניתן לחשוב שמנהלי ההשקעות מקצים את הנכסים (מניות ואיגרות חוב) לפי התשואה הצפויה ולפי רמת הסיכון. אם נניח שאין שינוי בהערכות לגבי התשואה, אזי שינוי בהקצאת הנכסים עשוי להיות כתוצאה משינוי בהערכה לגבי רמת הסיכון (תנודתיות).

בשנה האחרונה, עצמת התנודתיות בשוק המניות העולמי הייתה גבוהה פי 7 מאשר רמת התנודתיות בשוק האג"ח העולמי. בחודש האחרון נמצא יחס זה ברמה של 6. לפיכך, ההשקעה בשוק המנייתי עדיין שומרת על עמדה חיובית ביחס לאפיק האג"חי.

5. העונתיות בשוק המניות תומכת בהשקעה במניות. כידוע, במונחים היסטוריים, בחודשים ינואר עד מאי נרשמה תשואה חיובית. אם נשקיע לפי דפוס העונתיות ההיסטורי, אזי שוק המניות נותר אטרקטיבי, עד חודש מאי 2011.

לאור הגורמים אשר תוארו לעיל, במיטב ממשיכים לנקוט בדעה לפיה האפיק המנייתי הוא אטרקטיבי למדי, ביחס לאפיק האג"חי "ולכן לא היינו בוחרים לצמצם החזקות בו בתקופה הנוכחית".