הבמאי מייקל מור תרם 20 אלף דולר לערבות מייסד ויקיליקס

תרם 20 אלף דולר מתוך 378 אלף דולר כדי לשחרר את ג'וליאן אסאנג' מהמעצר ■ מור הוא תומך מוצהר במאמציו של אסאנג' להפוך את פעולת הממשל האמריקני לשקופה יותר

הבמאי מייקל מור, שהתפרסם בסרטיו התיעודיים החריפים נגד מלחמת עיראק, הקפיטליזם ודרך החיים האמריקנית, תרם 20 אלף דולר לערבות שמייסד אתר ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', הפקיד בבית משפט בלונדון כדי להשתחרר ממעצר לקראת דיון בהסגרתו לשבדיה, שבה הוא מבוקש בהאשמות אונס והטרדה מינית.

אסאנג', שהאתר שלו הדליף בשבועות האחרונים מסמכים סודיים של משרד החוץ האמריקני שגרמו מבוכה רבה לממשל, הסגיר את עצמו לסקוטלנד יארד הבריטי לפני כעשרה ימים. הוא מכחיש את ההאשמות וטוען שהן נובעות מרצון פוליטי להשתיק אותו.

סכום הערבות שאסאנג' הפקיד לשחרורו הזמני מהכלא הבריטי היה 378 אלף דולר (240 אלף ליש"ט), ומור תרם כ-5% ממנו. מור הוא תומך מוצהר במאמציו של אסאנג' להפוך את פעולת הממשל האמריקני לשקופה יותר. בהודעה מקוונת שלו מסר מור שהוא השתתף בתשלום הערבות כדי שאתר ויקיליקס "יחיה וישגשג במאמציו לעבוד כדי לחשוף את הפשעים שנרקחו במסתרים ובוצעו בעזרת כספי המסים שלנו".

עוד כתב מור בבלוג שלו, שנקרא OpenMike, ש"לקחו אותנו למלחמה בעיראק על בסיס שקר. רק תארו לכם שמי שתכנן את פשע המלחמה הזה ב-2002 היה צריך להתמודד אז עם ויקיליקס. יתכן שהם לא היו מצליחים לצאת למלחמה. הסיבה היחידה לכך שהם חשבו שיוכלו להוציא את זה לפועל היתה שמעטה הסודיות שלהם היה מובטח. אני מקווה שהם לעולם לא יוכלו לפעול יותר בחשאי".

מור מצטט התבטאויות בוטות של פוליטיקאים ואנשי תקשורת בארה"ב נגד אסאנג', ביניהם שרה פיילין אך גם בכירים דמוקרטים. הסנאטור ג'ו ליברמן, למשל, אמר שוויקיליקס "הפר את החוק נגד ריגול". הרפובליקנית שרה פיילין, שהתמודדה על תואר סגנית נשיא ארה"ב, כינתה את אסאנג' "פעיל אנטי-אמריקני עם דם על הידיים שאחריו אנחנו צריכים לרדוף באותה דחיפות שבה אנחנו מנסים לצוד את מנהיגי אל-קעידה והטליבאן". חבר הקונגרס הרפובליקני פיטר קינג כינה את ויקיליקס "ארגון טרור".

"ויקיליקס הוא אכן ארגון טרור", מכריז מור. הוא קיים כדי לזרוע טרור בלבם של מחרחרי המלחמה והשקרנים שהמיטו עלינו חורבן. אולי המלחמה הבאה לא תהיה כה קלה מפני שהמצב התהפך - כעת אנחנו משגיחים על האח הגדול".