לא מפחדים: "בעלי המניות של מנטור גרפיקס מרוצים"

מנכ"ל ויו"ר חברת מנטור גרפיקס, וולדן ראיינס, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי אין לחברה תוכניות מיזוג קונקרטיות עם המתחרה קיידנס

בסוף חודש מאי השנה נפל דבר אצל ספקית תוכנות התכנון למוצרי אלקטרוניקה (EDA) מנטור גרפיקס. דיווח לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) חשף כי המיליארדר קארל אייקן הפך לבעל עניין בחברה (6.86%) באמצעות קרן ההשקעות אייקן קפיטל.

אייקן אינו משקיע רגיל, הוא מה שנהוג לכנות "אקטיביסט", כזה שאוסף מניות של החברה, מנסה להתמנות כדירקטור ודורש ממנה לבצע מהלכים שהוא רואה לנכון כדי להשביח את ערכה. דוגמה לכך התרחשה בעת שנאבק בהנהלת יאהו שעמדה במריה ולא מכרה את החברה למיקרוסופט בתחילת 2008. מהלכים דומים ביצע במוטורולה, בביוג'ן ובחברות אחרות.

מאז מאי הגדיל אייקן את אחזקותיו במנטור בשיעור ניכר ל-11%. מחיר המניה היה 8 דולרים כשאייקן, שהודיע לאחרונה על תרומת חלק גדול מהונו לטובת צדקה, החל לבנות את הפוזיציה במנטור.

אלא שאייקן מחזיק גם ב-1% מהמתחרה שלה, קיידנס, שרכשה בעבר את וריסיטי הישראלית ב-280 מיליון דולר. זו אותה קיידנס שהציעה לרכוש את מנטור באמצע 2008 תמורת 16 דולר למניה. האם אייקן מאמין שמיזוג לפי השווי שהציעה מנטור בעבר עומד מחדש על הפרק?

"אם יש הזדמנות כזו, היא תישקל ברצינות", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" וולדן ראיינס, מנכ"ל ויו"ר מנטור, בביקור שערך באחרונה בישראל. "הבעיה היא, שקיידנס היום היא חברה קטנה ממה שהייתה אז מבחינת היקף המכירות ושווי השוק שלה, והיכולת שלה לבצע מהלך כזה איננה קיימת עוד".

קיידנס מצפה לסיים את השנה עם מכירות של 920 מיליון דולר, לעומת כ-1.6 מיליארד דולר ב-2008. מנטור, לעומת זאת, מעריכה כי תסיים את השנה עם הכנסות של 900 מיליון דולר (עלייה של 31% לעומת 2009), ורווח נקי של 20 מיליון דולר.

מנטור, שהייתה החברה השלישית בגודלה בשוק ה-EDA, נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, בעוד ששוויה של קיידנס הוא 2.2 מיליארד דולר. שתי החברות נהנו מזינוק של יותר מ-30% בשווין בששת החודשים האחרונים.

גם המתחרה השלישית, סינופסיס, המובילה את השוק, עשויה להיות צלע במשולש המיזוגים והרכישות. "בתעשייה שלנו אתה אף פעם לא יכול להגיד אף פעם, אבל אין כרגע דבר בכיוון של מיזוג עם קיידנס", טוען ראיינס. "המשקיעים של מנטור מאושרים, המניה חזקה והתוצאות מצוינות. מאז ההשקעה של אייקן המניה עלתה ל-12 דולר, כך שגם המשקיעים הללו מרוצים".

"יש סיבות להאמין בהמשך הצמיחה"

לדברי ראיינס, "אנחנו לא תחת ביקורת מבעלי המניות שלנו. אם הייתי חושב שאני יכול להשיג ערך נוסף לבעלי המניות בדרך אחרת מלבד להמשיך כחברה עצמאית - הייתי חייב לשקול את זה".

על תעשיית ה-EDA, שמספקת את תוכנות התכנון לתשתית מוצרי האלקטרוניקה, עוברים ימים מוצלחים. זהו אחד השווקים שתלויים באופן מוחלט בתעשיית השבבים, ועוקבים אחריה מבחינת הביצועים.

כשבשנת 2009 נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בהיקף שוק השבבים, התמוטט לצידה גם שוק ה-EDA, שהלקוחות המרכזיים שבו הן יצרניות השבבים הגדולות. מנגד, כשהתאושש שוק השבבים מתחילת 2010 - למה שמוגדר על-ידי חברת המחקר iSuppli כשנה המוצלחת ביותר מעולם, עם צמיחה של 32% ליותר מ-300 מיליארד דולר - גם בשוק ה-EDA מורגשת האופוריה.

"מה שלא צפוי בהתאוששות הזו, היא כיצד היא תמשיך", אומר ראיינס. "בדרך-כלל, ביציאה מתקופת האטה, קונים יותר מדי בהתחלה ואז מגיעה האטה בצמיחה. אבל הפעם אנחנו לא יודעים - ייתכן שהצמיחה תמשיך, כי בסופו של דבר יש אפליקציות חדשות שמגיעות לשוק, כמו הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח. יש סיבות להאמין שהצמיחה תמשיך".

רכישה שלה על-ידי המתחרה אינה בלתי הגיונית, אבל ראיינס רואה את הדברים קצת אחרת כרגע. "ב-40 השנה האחרונות היו תמיד שלוש חברות שהובילו את השוק, רק השמות שלהן השתנו. במשך 15 השנה האחרונות אלו הן סינופסיס, קיידנס ומנטור, שיש להם נתח שוק של 75%. ייתכן שהלקוחות באמת מעדיפים את המבנה הזה".

ההתפתחות של מנטור, המעסיקה בישראל 220 עובדים המנוהלים על-ידי יגאל בן-אליהו, כללה במשך 2009 גם רכישת שתי חברות בארץ: ואלור ב-80 מיליון דולר, ומיד לאחר מכן את אקספרט דיינמיקס תמורת 10 מיליון דולר. ראיינס מציין בהקשר זה כי "יהיה גידול בפעילות הפיתוח המקומית".

אחד התחומים שרלבנטיים לישראל, לדבריו, הוא פיתוח עבור מערכות משולבות (Embedded), כמו ציוד תקשורת. "תחום זה איננו חלק מהיכולות שלנו בישראל היום, אבל לא אהיה מופתע אם יהפוך להיות כזה - ייתכן שגם באמצעות רכישה", הוא אומר.

מנטור
 מנטור