שיא כל הזמנים בהכנסות מתיירות השנה: 4.4 מיליארד דולר

‎‎מדובר בזינוק של 33% ביחס לשנה שעברה ■ 66% מהחדרים בבתי-המלון היו מלאים בשנה החולפת‏ ■ הסיבות לעלייה: השקט הגיאופוליטי וההשקעה בשיווק לתיירים מצפון אמריקה

‎‎האם מנוע הצמיחה חוזר לפעולה? לאחר שנזקי "המצב הביטחוני" נתנו את אותותיהם בתוצאות בתי-המלון ותעשיית התיירות בשנת 2009, נראה כי שנת 2010 מסמנת זינוק היסטורי כמעט בתעשייה בישראל.

על-פי אומדן לא סופי שפירסמה היום (ב') התאחדות המלונות בישראל לקראת הוועידה השנתית שתערוך השבוע, תסתיים שנת 2010 עם כניסה של 3.4 מיליון תיירים ארצה - שיא של כל הזמנים ונתון העומד מעבר ליעד המוקדם שהוצב במשרד התיירות. בהתאחדות המלונות מציינים כי 2.8 מיליון מהתיירים שהו בישראל יותר מ-24 שעות.

הנתונים המרשימים בולטים גם בהכנסות המדינה מתיירות השנה, שאותן מעריכים בהתאחדות בלא פחות מ-4.4 מיליארד דולר - זינוק של 33% ביחס לנתוני השנה שעברה, שבה הסתכמו הכנסות המדינה בענף ב-3.3 מיליארד דולר בלבד. גם הפדיון בענף המלונאות כשלעצמו הגיע לשיא של כל הזמנים ועמד על 8.1 מיליארד שקל, ללא מע"מ.

‏‏"השקט הגיאופוליטי היחסי באזור, כמו גם תקציבי השיווק המוגברים של משרד התיירות, שהתמקדו בעיקר בשוק האמריקני, הם שאחראים לפריחה בתיירות השנה", מסבירים בהתאחדות, ומצביעים באהדה בעיקר על העמדת תקציב שיווק שנתי מרשים של 245 מיליון שקל לקידום תחום התיירות - סכום המהווה שיא כשלעצמו.

לדברי המלונאים, גם פתיחת שוק התעופה וכניסתן של חברות הלואו-קוסט האירופיות לשוק המקומי, מהלך שלווה בהורדת מחירים ובהגדלת היצע המושבים לישראל, תרם באופן משמעותי לנתונים החיוביים.

‎‎הרוב בישראל

‏‎‎למרות ההשקעה מעבר לים, נתוני המלונאים מלמדים על כך ש-54% מהלינות בבתי-המלון עדיין מיוחסות לתושבי המדינה במסגרת תעשיית תיירות הפנים. מתוך 21.5 מיליון לינות בבתי-המלון, 11.6 מיליון לינות הן של ישראלים, והיתר - כ-9.9 מיליון - מתיירים תושבי חוץ. זוהי עלייה של 22% ביחס לשנה שעברה.

‏את חגיגת המלונאים "הורסים" נתוני תפוסת החדרים, המצביעים על כך ש-66% מהחדרים בבתי-המלון היו מלאים ב-2010 - נתון נמוך מתפוסת השיא שנרשמה בשנת 1995, ואשר עמדה על 68% בחישוב שנתי.

‏גאוות המלונאים היא בתחום התעסוקה והשכר, עם שיא כל הזמנים בכמות המשרות במלונות ב-2010: 33 אלף בני אדם, כשליש מהם במלונות באילת, שם עומד השכר הממוצע בענף על 7,098 שקל.

נציין כי השכר הממוצע הנמוך ביותר נרשם השנה במלונות חיפה והצפון, שבהם משתכרים העובדים בתעשייה 5,482 שקל בממוצע בלבד.

‏המלונאים גם מביעים אופטימיות ביחס לשנת 2011: כ-80% מהם, על-פי הדוח השנתי, מאמינים כי בשנת 2011 תימשך מגמת העלייה בלינות תיירים בחו"ל, וכרבע מהמלונאים צופים זינוק של 10% ויותר בהגעת תיירים ארצה - בעיקר בזכות עלייה בתיירות הנכנסת מאירופה. לעומתם, 5% צופים דווקא ירידה בהגעת תושבים זרים ארצה. תפוסת החדרים, על-פי הערכת מרבית המלונאים, תגיע בשנה הבאה לכ-70%, ובכך תקבע שיא חדש. ‏

‎‎מייקרים את הארנונה

‏ ‎‎לצד הנתונים מביעים הבוקר דאגה בהתאחדות המלונות לנוכח התייקרות תעריפי הארנונה והפגיעה הצפויה כתוצאה מהוצאת התחום מהחוק לעידוד השקעות הון - מהלך שמשמעותו ביטול הטבות המס שמהן נהנים כעת המלונאים.

"ממש בימים אלה תוקע האוצר מקלות בגלגלי היזמים והופך את ההשקעה במלונות לאטרקטיבית פחות מבעבר", אומר נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, ומוסיף: "השקעות בתיירות יוחרגו לרעה לעומת השקעות בתעשייה, על אף שתעשיית התיירות היא יצואן מובהק עם נתונים בהיקף של 50% מהמחזור ליצוא".

‏על העלאת תעריפי הארנונה הם אומרים: "העלאת שיעורי הארנונה באילת, בשעה שהיא נאבקת על עצם הישרדותה מול שכנותיה תחת תנאי תחרות בלתי אפשריים, היא שטות מוחלטת, ודוגמה לכך שיד אחת בונה ושנייה הורסת - היא כאשר אילת מחליטה לייקר את תשלומי הארנונה בשיעור של עד כ-30% יותר מאשר בערי התיירות במרכז הארץ".