נציבות שירותי כבאות והצלה עשויה לסייע להתכוף

מתכננת הזמנת רכבי כיבוי שתזרים כ-30 מ' ש' לקופת החברה שעתידה לוט בערפל, החייבת 23 מ' ש' למחזיק האג"ח

בעת שעתידה לוט בערפל, ייתכן כי כבר בימים הקרובים תקבל חברת התכוף , שבשליטת דוד אורון, זריקת חמצן באמצעות הזמנת ציוד. שבועיים לאחר שכובתה השריפה הגדולה בכרמל מקדמת נציבות שירותי כבאות והצלה עסקה לרכישת 58 רכבי כיבוי מהארץ ומחו"ל בהיקף של 100 מיליון שקל. רוב הרכבים יוזמנו מישראל, וחלקה של התכוף בהזמנה צפוי להסתכם בכ-30 מיליון שקל. ההזמנה עדיין לא נמסרה לחברה.

"ההזמנה בשלב של אישורים וחתימות", אמר היום ל"גלובס" לאוניד שיימן, ממונה רכב וציוד ייעודי בנציבות שירותי כבאות והצלה. נדגיש שהזמנת הציוד הנוכחית אינה קשורה דווקא לשריפה בכרמל, והתקציב עבורה הגיע טרם לה.

התכוף, המייצרת כלי הרכב ייעודיים, נקלעה בחודשים האחרונים לקשיים, והיא אינה מצליחה לעמוד בהחזר החובות לנושיה, לספקים ולעובדים. רו"ח עליזה שרון מונתה על ידי הבנקים להוביל מהלך משולב, הכולל הסדר חוב והכנסת משקיעים, שנועד להציל את החברה.

מחפשים משקיע חדש

הנושים הגדולים של החברה, הבנקים וקרן המנוף אוריגו, מחפשים משקיע חדש, שיזרים הון בתמורה למניות השליטה בחברה. בין המשקיעים הפוטנציאליים: חברת כור מתכות שבשליטת פיני אוסלרנה ומשפחת ויזר, לשעבר בעלת השליטה בקבוצת שפע, המבקשת לחבור לקרן המנוף אוריגו ליצירת גרעין שליטה בהתכוף.

הבנקים אגוד, דיסקונט והפועלים הגדירו את חשבונות התכוף כשל "לקוח מוגבל חמור" לתקופה של שנתיים. המשמעות היא שהחברה אינה רשאית לפתוח חשבון צ'קים או למשוך צ'קים מהחשבון שיש לה. כל נכסיה של התכוף משועבדים לבנקים ולקרן אוריגו; ולדוחות החברה, הנסחרת בשווי של 30 מיליון שקל, מצורפת הערת "עסק חי".

התכוף נקלעה לסחרור ביוני האחרון, לאחר שמשטרת פרו הודיעה על ביטול הסכם עם החברה לייצור ואספקה של מגוון כלי רכב ממוגנים, וחילטה לחברה מקדמה בגובה 17 מיליון שקל. בנוסף, חל גידול במלאי בגין הרכבים שבעסקה, בסך 22 מיליון שקל, והסוגיה נמצאת כעת בבוררות.

בנוסף, התכוף חווה פיגור בקבלת תמורה מפרויקט מהותי בטורקיה: התשלום היה צפוי להתקבל בנובמבר וכעת מדברים על ינואר-פברואר. בשל כך נוצר אצל החברה פער בעייתי בתזרים המזומנים, שלא מאפשר לה להחזיר חובות בהיקף כולל של כ-200 מיליון שקל.

על רקע האמור נציין שהקופון החצי שנתי למחזיקי האג"ח (בגובה 1 מיליון שקל), שלהם חייבת החברה 23 מיליון שקל, לא שולם בחודש שעבר, ומאז מתנהל עמם מו"מ.