הישג לשטייניץ: כיל תאבד את ההטבות ותשלם מס של 18%

(עדכון) - חוק עידוד השקעות הון אושר בוועדת הכספים ■ מס החברות שיוטל על כיל דומה למס שמשלמות שאר החברות במשק ■ כיל הפעילה לחצים על ראש הממשלה, שרים וח"כים

הישג לשטייניץ: ועדת הכספים אישרה לפני דקות אחדות את חוק עידוד השקעות הון כפי שהוצע ע"י משרד האוצר. 9 מחברי הוועדה הצביעו בעד ו-3 נמנעו. על פי המתכונת שהאוצר הציע, חברת כיל תאבד את הטבות המס שהוענקו לה עד כה במסגרת החוק לטובת מפעלים קטנים בפריפריה. לפיכך תשלם כיל 18% מס חברות בדומה לשאר החברות במשק.

במהלך כל שעות היום התנהלה בכנסת דרמה בעניין חוק עידוד השקעות הון כאשר משרד האוצר איים כי ימשוך את החוק, אם חברי הכנסת והממשלה יענו ללחצים של חברת כיל , כך נודע ל"גלובס". גורם במשרד הסביר ל"גלובס" כי "אין שום טעם לחוק אם כיל תוחרג, שכן מטרת החוק היא להעביר הטבות מס מכיל לשאר החברות הקטנות והבינוניות. לפיכך, החרגת כיל, מוציאה מהחוק את כל המהות".

דקות ספורות לפני האישור הסופי של החוק ביצע האוצר בשיתוף חברי ועדת הכספים "תרגיל": הוועדה אישרה הסתייגות של חברי הכנסת מירי רגב וציון פיניאן (ליכוד) לפיה כיל תהנה מהטבה חלקית ותשלם מס חברות בסך 12% בלבד (לעומת 18%). 10 חברי ועדה הצביעו בעד הסתייגות זו לעומת 5 חברי כנסת שהתנגדו לה. אז התבצעה רוויזיה ובהצבעה חוזרת הפשרה נפלה.

שטייניץ שהגיע בעצמו לדיוני הוועדה שקדמו להצבעה אמר: "החוק הוא בעל חשיבות קריטית לכלכלת ישראל ולפריפריה. מבקש מהוועדה לתמוך באחד החוקים הנכונים והחשובים לעתיד מדינת ישראל". עם זאת, אמר שר האוצר "יתכן שאיאלץ למשוך את החוק או לפצל אותו".

לדברי שר האוצר, "נציגי האוצר והתמ"ת ישבו על החקיקה הזאת שמונה חודשים והקימו ועדה מקצועית שדנה בנושא. אנחנו מחוקקים חוק לעידוד השקעות הון שהוא מודרני, בלי בירוקרטיה ועם המון שקיפות. החוק זוכה לשבחים בעולם. מדובר באחד החוקים הנכונים והחשובים ביותר לעתיד מדינת ישראל".

ביחס לכי"ל אמר שטייניץ כי "כי"ל היא חברה מעולה, עם הנהלה מקצועית, אבל אנחנו צריכים להיות מסוגלים לחוקק חוקים בצורה עניינית ואין חוק שתמיד שכולם נהנים ממנו במידה שווה".

בשעות הצהריים הודיע יו''ר ועדת הכספים, משה גפני, כי הוא דוחה את התביעות על פרק זה בחוק ההסדרים שכן לטענתו, "יש מחלוקות קשות בתוך הממשלה לגבי החוק הזה".

ל"גלובס" נודע עוד כי מוקדם יותר היו גורמים בתוך משרד ראש הממשלה אשר דרשו מפקידי האוצר להגיע עם נציגי כיל לפשרה. עם זאת, גורמים המקורבים לראש הממשלה סברו כי ראש הממשלה לא יתערב בנושא ועמדתו כעמדת האוצר.