שיא האטימות: מלצר פוטר דרך פייסבוק

תובע 25 אלף שקל בטענה כי פיטוריו במהלך צ'ט בפייסבוק גרמו לו לתחושות השפלה ועלבון ■ "הכבוד המינימלי המגיע לעובד זה שמעסיקו יסתכל לו בעיניים ולא יסתתר מאחורי צג מחשב"

מעניין מה איש השנה של "טיים", מארק צוקרברג, היה אומר על השימוש שעושים הגולשים ברשת החברתית שהמציא: תביעה בסך 25 אלף שקל הוגשה באחרונה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב על-ידי מלצר במסעדת AIR-CAFFE באייר פורט סיטי, שטוען כי פוטר מעבודתו באמצעות הרשת החברתית פייסבוק.

המלצר, רועי אברהם (24), סטודנט לקרימינולוגיה ממודיעין שמימן את לימודיו מעבודת המלצרות, טוען כי ב-22 באפריל 2010, לאחר שעבד במסעדה במשך 3.5 חודשים, ובעקבות מקרה בודד שבו איחר להגיע למשמרתו, "עלה" מולו מנהל המסעדה, שהיה ברשימת חבריו בפייסבוק, בצ'ט שבאתר ואמר לו: "תיכננתי להתקשר אליך, לא נראה לי שאני משבץ אותך יותר לעבודה. אני מצטער, אבל דרכינו צריכות להיפרד, אני לא חושב שיש לנו מה לעבוד ביחד".

לדברי אברהם, הפיטורים והדרך שבה נעשו גרמו לו לתחושות קשות של השפלה ועלבון. "הכבוד המינימלי המגיע לעובד זה שמעסיקו 'יסתכל לו בעיניים' ולא יסתתר מאחורי צג של מחשב", כתב אברהם בתביעתו. "פוטרתי בדרך שפלה ומשפילה, תוך כדי הפרת חובות תום-הלב וההגינות. למראה ההודעות של מנהל המסעדה, חשתי תעוקה ונעכרה רוחי. השפלה כזו לא חוויתי מעודי".

זכויות עובד

עוד ציין אברהם בתביעתו כי מדובר במקרה תקדימי של פיטורים משפילים במיוחד, שנעשו באמצעות מדיה חברתית. "יש לציין כי אני העובד הראשון המפוטר באמצעות פייסבוק. פיטוריי פגעו בי מאוד, גם כיוון שקשה לסטודנט במצבי למצוא עבודה ולהתקבל אליה בתקופת הלימודים".

לדברי התובע, "בעידן שבו הרשתות החברתיות תפסו תאוצה ופופולריות, חשוב לי שנושא זכויות עובדים צעירים בענף המלצרות יעלה על הפרק, כדי שמעסיקים לא יפרו חוקים, לא ינצלו לרעה את המדיה החברתית ולא 'יסתתרו' מאחורי צג המחשב ויפטרו עובדים כשהם מבצעים פעולות טכניות במחשב".

התובע דורש פיצוי של 9,800 שקל בגין עוגמת-הנפש שנגרמה לו, לטענתו, על-ידי מנהל ובעלי המסעדה. עוד הוא תובע שכר, שלדבריו נותרה המסעדה חייבת לו, בסך 15,200 שקל. הדיון בתביעה נקבע לחודש מאי 2011.

הבעלים של מסעדת AIR-CAFFE, עומר עצמון, מסר בתגובה כי: "הנושא נמצא בדיון בבית הדין לעבודה, וזהו המקום הראוי שבו הוא צריך להתברר".