המסר ברור: היזהרו ממשכתנאות

בהבנתו את קוצר ידו, מנסה סטנלי פישר גם לוחמה פסיכולוגית, לעבוד על דעת הקהל

"משקי בית שלוקחים היום הלוואה לדיור בריבית משתנה חייבים להביא בחשבון שהתשלומים על המשכנתא יתייקרו בצורה משמעותית כאשר הריבית תעלה". כבר הפסקנו לספור את מספר הפעמים ששמענו את האמירה הזו מנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ומהמפקח היוצא על הבנקים, רוני חזקיהו.

המסר מבנק ישראל ברור: נוטלי משכנתאות - היזהרו. כשהריבית תעלה אתם תשלמו יותר.

פישר צודק כמובן. אבל הוא מאיים באקדח נטול כדורים. אין ביכולתו להעלות את הריבית במידה הנדרשת כדי להשפיע על החלטת קניית דירה. ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 2% וריבית הפריים היא 3.5%, כלומר הריבית הריאלית שלילית או אפסית.

כדי שבנק ישראל יוכל להשפיע באמת על השוק, הריבית צריכה לעלות באופן משמעותי ולהיות 4%-5%. הסיכוי שזה יקרה בתנאים הכלכליים הנוכחיים הוא אפס.

בבנק ישראל מבינים את זה היטב ולכן ניסו לעשות בשנה האחרונה כמה צעדים ממוקדים בתחום המשכנתאות, שייקרו את עלויות הבנקים והגבילו את הלווים. הצלחה גדולה לא נרשמה עד עתה. הבנקים, שרוצים להגדיל את נתח השוק שלהם במשכנתאות, התעלמו ממגבלות המימון שהטיל בנק ישראל וספגו את התייקרות המקורות מבלי לייקר את המשכנתא ללקוחות.

בהבנתו את קוצר ידו, מנסה פישר גם לוחמה פסיכולוגית, לעבוד על דעת הקהל. "במחסן הכלים של בנק ישראל ישנם צעדים נוספים, בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר מידת הצלחתם של צעדים שננקטו (על ידי המשלה ועל ידי בנק ישראל. ע"פ) ובמידת הצורך ינקוט בצעדים נוספים בתחום האחריות שלו", הוא אומר.

פישר מאותת לשוק: צעדים נוספים בדרך; אני יכול לעשות הרבה יותר ואני אעשה את זה אם יהיה צורך. פישר מקווה שהציבור יאמין לו ואז מי שרוצה לקנות דירה ימתין, כי יחשוב שהמחירים יפסיקו לעלות ובמקרה זה הביקוש יקטן. מנגד, מי שרוצה למכור יבין שתמה עליית המחירים וימכור עכשיו במקום לחכות שערך דירתו יעלה, וכך ההיצע יגדל.

ואם זה לא יעזור? במקרה זה יצטרכו פישר ודודו זקן, המפקח החדש על הבנקים, להוציא ממחסני החירום את כלי הנשק הכבדים באמת - איסורים על נטילת משכנתאות מסוג מסוים והגבלת שיעור המימון.

מדובר בהגבלות דרקוניות. למשל, איסור על נטילת הלוואה בריבית משתנה. מאחר שהלוואות בריבית משתנה זולות באופן משמעותי מהלוואות צמודות מדד, תתייקר אוטומטית עלות ההלוואה ללקוח. צעד נוסף יכול להיות הטלת מגבלה קשיחה על גובה המימון. כלומר, איסור גורף על מתן מימון למשכנתאות בשיעור של מעל 60%-50% מההלוואה. במקרה זה לווים חדשים לא יוכלו לקחת משכנתא בשיעור מימון מעל השיעור המותר, ללא קשר לגובה הריבית אותה ישלמו ויצטרכו להביא את ההון העצמי ממקורותיהם.

לא לחינם מגדיר בכיר בבנק ישראל צעדים אלו כ"נשק יום הדין". כשזה יקרה והבנקים יפסיקו לממן רכישת דירות, לאנשים פשוט לא יהיה מספיק כסף לקנות דירות, או אז השוק יגיב.