מניות טובות לגאות ולשפל

מי נפגעו פחות במשבר? מי עלו הכי הרבה אחריו? תשובה מפתיעה, אבל גם מעודדת

טריוויית מעוף

בואו נשחק בטריווית מעוף: אם הייתם מתבקשים לנחש איזה מניות ירדו הכי פחות מבין מניות המעוף בשנת 2008 - שנת המשבר, שבה ירד המעוף בכ-46% כנראה שלא הייתם טועים. סיכוי גדול שהייתם ממקמים בראש הרשימה את אסם , בזק , טבע , פריגו וסלקום והייתם גם צודקים.

אסם ירדה בשנה זו 2% בלבד וגם יתר החברות ברשימה זו קיבלו רק מכה קטנה בכנף, בהשוואה למה שהתרחש במדדים.

ואם מבקשים מכם לדרג את המניות שיצרו את התשואה הטובה ביותר בשנים 2008-2010, תקופה שבה הייתה שנת ירידות אחת ושנתיים שווקים חיוביים? זו כבר שאלה קשה יותר. הרי יש מניות רבות שנפגעו, אך גם ההתאוששות בהן הייתה מדהימה והן שברו שיאים ב-2010.

ובכן, באופן מפתיע, ובניגוד לאינסטיקינט, מניות המעו"ף הטובות בתקופה הן אלו: בזק, פריגו, כיל , סלקום ואסם, כלומר כמעט בדיוק אותן מניות שנפגעו פחות מכולן במשבר.

בגאות ובשפל

איך קורה שאותן חברות שהראו את הביצועים הטובים כאשר השווקים ירדו, נתנו את הביצועים הטובים ביותר גם בשנים טובות?

בחיפוש אחר מאפיין משותף לחברות הללו ולחברות נוספות שהשיאו תשואה גבוהה מהמדדים בשלוש השנים האחרונות, ובהן גם פז ופרטנר לדוגמה, הוא שיש להן תזרים מזומנים גבוה והן מחלקות דיבידנדים.

מעניין שאין בקבוצה מרשימה זו חברות החזקה שעלו בחדות בשנתיים האחרונות ואף לא בנק אחד לרפואה. אין ברשימה חברות שממונפות כך שאינן יכולות לחלק דיבידנדים ואין חברות היי-טק בעלות מוצר מהפכני. אפילו קבוצת דלק שהושפעה כל כך מתגליות הגז, הגיעה רק למקום השישי.

תשואה מניות המעוף בשנים 2008-2010

שימו לב: בחרנו את המניות שנמצאות במדד המעוף במשך שלושת השנים האחרונות ולא מניות שהצטרפו למדד לאחרונה כמו מניות הגז.

יובל זעירא - מניות
 יובל זעירא - מניות

במקום לנחש

קשה לחזות את כיוון השווקים בשנה הקרובה. יש קונצנזוס בשווקים ובקרב חזאים ששנת 2011 תהיה שנה טובה בשוק המניות. מרבית החזאים מסתמכים על כך שהכלכלה מגלהסימני התאוששות ושאלטרנטיבות ההשקעה בשוק האג"ח הממשלתי וגם הקונצרני נעלמו.

לעומת זאת אפשר לטעון שהשיפור הכלכלי עומד על כרעי תרנגולת ושהעובדה שאגרות החוב יכולות בעיקר לרדת מכאן (בגלל הכלכלה או בגלל העלאות ריבית) לא תעשה טוב לשוק המניות.

הפתרון לדילמה הזאת היא לבחור במניות שיחלקו דיבידנדים בוודאות גבוהה בחמש השנים הבאות, אשר מאופיינות בפעילויות יציבות ומסורתיות ולא רוצות להמציא את הגלגל אלא רק לשפר עוד קצת את שורת ההכנסות והרווח.

2011

בשנת 2011 יותר מאשר בשנים קודמות שווה להיצמד לחברות שמאופיינות בהנהלה טובה, שיודעות להתמודד עם מצבים שונים וגם שיש להן חזון לצמוח, בדגש על צמיחה רווחית. הן אלו שימשיכו לנצח לאורך זמן.

את הפזמון שמניית אסם יקרה, מפזמים רבים כבר עשר שנים וגם אני זימרתי אותו בעבר. אך המציאות מוכיחה שחברות טובות יכולות לעיתים להיראות יקרות, אך הן יהיו יקרות יותר בעתיד. היצמדות למניות "משעממות" כמו בזק כיל ופז עשויה להביא לתשואה עודפת בשנת 2011 תוך נטילת סיכון נמוך יותר.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.