מבחן דרכים: ב.מ.וו X3 - לא בדיוק אבל בערך

לא לחלוטין ברור מה טיב הבידול שעדיין נותר בין X3 ל-X5 - אך מן הסתם נותרו עוד די והותר לקוחות שהבדלי הגודל עושים עבורם את כל ההבדל

לפני שיצאנו אל הכביש זכינו בתדריך קצר: "הרבה שוטרי תנועה מחכים לכם בחוץ. אל תיקחו את זה אישית. ככה מאזנים כאן את תקציב משרדו של השריף, ולהקת עיתונאים במכוניות ב.מ.וו היא להם מכרה זהב של ממש. על-כן, שימו לב: כששוטר מורה לכם לעצור, והניידת מתייצבת מאחוריכם על שולי הכביש, והשוטר עם המגבעת ומשקפי השמש צועד אליכם עם ידו על כת האקדח, אל תשכחו לכבות את המנוע. לכבות ממש. ואל תתניעו אותו, אלא בתום ההליך המשטרתי. האם זה ברור?"

די ברור, וגם לא נורא מפתיע. הרי באמריקה אנחנו, ומן הסתם מדובר בעוד אחד ממנהגי הכביש הביזאריים של המדינה המשונה הזאת.

אבל כשהמתדרך המשיך והסביר את פשר הוראתו, הוא בכל זאת הצליח להפתיע: "במכוניות כולן מותקנת מערכת סטארט-סטופ שתכליתה לסייע בצמצום צריכת הדלק. מערכת זו, כידוע לכם, מדוממת את המנוע בעצירה ושבה ומתניעה אותו כהרף עין כשרגל הנהג מרפה מדוושת הבלם. לכן, אם לא תדוממו את המנוע בעודכם טרודים עם השוטר, מערכת הסטארט-סטופ תדומם אותו. עד כאן - הכול בסדר. אך אם במקרה תורידו את הרגל מהבלם, ישוב המנוע ויותנע, והאיש עם המגבעת והאקדח עלול לפרש התנעה פתאומית זו כניסיון בריחה. ואז - שישמור עליכם האל. כבר קרה ששוטר שלא עודכן בחידושי הטכנולוגיה הדגים שליפה מהירה, ולא היה חסר הרבה כדי שידגים גם ירייה מהמותן".

הנה סיכון בטיחותי שלא עלה בדעתם של מפתחי הסטארט-סטופ.

לא מנסה לקבוע לו"ז חדש

ובכל זאת יצאנו לדרך. המכונית: ב.מ.וו X3 מהדור החדש. זה שנולד השתא כדי להחליף את הדור הראשון, יליד 2004. במכונית המסוימת הזו הותקן מנוע בנזין בנפח 3.0 ליטרים. אני מכיר את המנוע הזה. נפגשנו לא מכבר, כשהוא פעם בקרבה של ב.מ.וו סידרה שלוש-קופה. מאז הוא פוקד אותי בחלומותיי המתוקים.

יש אנשים המעריצים את הבאבא-רנטגן, יש המתעלפים למשמע השם נ-נח-נחמ-וכו' או מתמונה של המשיח ז"ל מלובביץ'. אני נמנה על חסידי המנוע הזה. כל אחד והרבי שלו. לרבי שלהם יש שטריימל או קאפלוש, לרבי שלי יש 6 צילינדרים, 2 מגדשי-טורבו, 306 סוסים ו-40 קג"מים טבין ותקילין.

האם גם ב-X3 הוא ילהיב, כאשר עשה בדגמים האחרים? בהחלט כן. כאן הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת 8 הילוכים, והצמד הזה מודע היטב לכך שתפקידו במכונית הזו אינו לקבוע זמנים חדשים במסלול נורבורגרינג, אלא להסיע משפחות, לגרור סירות, לטייל בשלגים, לשוטט במרחבים אורבניים ולגמוא במהירות ובנוחיות מאות ק"מ של כביש מהיר.

אין ספק כי את כל המלאכות הללו הם יטיבו מאוד לעשות. פרנסי ב.מ.וו טוענים כי גם תכונות ספורטיביות לא מבוטלות הושתלו ב-X3. בהיעדר כבישים מתאימים במסלול ההשקה (ואולי בארה"ב כולה), אינני יכול לאשש את טענתם.

לעומת זאת, אפשר בהחלט לומר בפה מלא כי צמד הטרוניות העיקריות שהוטחו בדגם היוצא - קשיות-עורפם של המתלים ומרחב רגליים דל קמעה במושבים האחוריים - זכו למענה משכנע. הנסיעה ב-X3 החדשה רכה לאין שיעור מהנסיעה בקודמתה.

מערך מתלים חדש ומתכוונן מיטיב מאוד עם חוליות שידרתם של הנוסעים. וגם מרחב המחייה מאחור נעשה נדיב ומפנק, בזכות ממדי המכונית שצמחו צמיחה לא מבוטלת. עד כדי כך צמחו, עד כי X3 החדשה כמעט זהה בממדיה ל-X5 הראשונה.

אינפו: ב.מ.וו. X3
 אינפו: ב.מ.וו. X3

קצת מוזר ודורש הסתגלות

משימת ההתבגרות וההשתפרות הושגה גם בעיצוב החיצוני. כשהוצגה X3 הראשונה, הורמו לא מעט גבות נוכח עיצובה. הייתה בה מידה מיותרת של בולבוסיות נטולת חן, והיא חרגה לא במעט משפת העיצוב של יצרניה. X3 הנוכחית שבה והצטרפה למשפחה בכל תו וקו מקלסתרה. בתי גלגלים תפוחים, אבחות עיצוב לאורך הצדעים, נוכחות קשוחה יותר - כל אלה עושים אותה דומה מאוד ל-5X, וכך ראוי. הלא באחיות מדובר. הוא הדין בעיצוב הפנימי ששודרג גם הוא בהצלחה.

חידושים טכנולוגיים רבים זלגו מהדגמים המפוארים יותר, החל בהגה מתוגבר חשמלית, מצלמת רוורס, תאורת LED כצו האופנה, ועוד ועוד. בעיקר שבתה את לבי מערכת התצוגה העילית, המקרינה את נתוני מחשב-הדרך והניווט על השמשה שמול עיני הנהג. יעיל, נוח, מרשים, וגם בטיחותי להפליא.

גם קמצוץ תלונות יש. משום-מה נדמה היה לי שדוושת הגז הוסטה קמעה שמאלה, ורגלי הימנית לא צנחה עליה באופן טבעי ונינוח. לא נורא, רק קצת מוזר ודורש הסתגלות. לעומת זאת, מערכת הסטארט-סטופ היא מטרד של ממש. לא רק בגלל סיכון חייו של נהג שייתקל בשוטר אמריקני נמוך-מצח, אלא גם בזכות הקפצוצים והנדנודים והעצבונים של כל הסטרטים והסטופים הללו משפיעים על הנהג. בסופו של דבר, כמעט כל אחד מוצא עצמו רוטן "שיישרף העולם ושיתעשרו השייחים", ולוחץ על הכפתור הגואל אותו מהצרה הזאת.

גם מסלולון שטח לא תובעני במיוחד נכלל בהשקה, ועיקר מעלתו הייתה באפשרות שניתנה בו ל-X3 לחשוף עד כמה שופרו יכולות השיכוך שלה. וכשקיפצתי לאורך המסלול הזה ב-X3 דיזל ידני (2.0 ליטרים, 184 כ"ס ו-38 קג"מ), שבתי ולמדתי עד כמה גם המנוע הזה משובח, ועד כמה עצומה היא קפיצת הדרך שעשתה טכנולוגיית הדיזל בעשורים האחרונים. בכביש הם כבר שווים (כמעט) לאחיהם הבנזינאים, ובשטח הם אפילו נהנים מיתרון-מה.

זו גם ההזדמנות לברך את יבואני ב.מ.וו שהחליטו לפתוח את יבוא X3 לישראל, דווקא עם הדיזל הטוב הזה.

סוף דבר, X3 החדשה היא - איך לומר זאת בלי לשעמם? - עוד מכונית ב.מ.וו טובה. אפילו טובה מאוד. לא לחלוטין ברור לי מה טיב הבידול שעדיין נותר בינה לבין X5, לה היא כל-כך דומה. אך מן הסתם נותרו עוד די והותר לקוחות שהבדלי גודל, אף אם הם כה מתונים, עדיין קובעים עבורם.

הכותב היה אורח ב.מ.וו בארה"ב

מתחרות

פורד EDGE

פורד EDGE
 פורד EDGE

ב-250 אלף שקל מציעה פורד את הגרסה המפוארת של EDGE. מודל 2011 מצויד במנוע V6 בנפח 3.5 ליטר בהספק ששודרג ל-285 כ"ס ובתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. יש לו תא נוסעים מפואר עם ערכה מרשימה של ציוד, החל מגג שמש פנורמי וכלה במערכת מולטימדיה סופר מתוחכמת

אינפיניטי EX37

אינפיניטי EX37
 אינפיניטי EX37

ב-368 אלף שקל מציעה אינפיניטי את EX37. לכלי יש נוכחות כביש מרשימה והוא הזריז בחבורת SUV הקומפקטיים. מנוע 3.7 הליטר שלו מייצר לא פחות מ-320 כ"ס ומסוגל לקחת את הכלי הכבד ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות בלבד, בדרך ל-240 קמ"ש. תא הנוסעים אופנתי ויוקרתי

ריינג'רובר EVOQUE

ריינג'רובר EVOQUE
 ריינג'רובר EVOQUE

במחצית השנייה של 2011 ינחת כאן EVOQUE החדש של ריינג'רובר. הרכב ניצב על פלטפורמה חדשה ומצויד במערכת הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ובעיצוב פנים וחוץ יצירתי. יהיה לו מנוע דיזל 2 ליטר בהספק 90 כ"ס ומנוע 2 ליטר טורבו-בנזין מבית פורד בהספק 240 כ"ס. המחיר באירופה, כ-35 אלף אירו, מעיד על כוונה להתחרות ישירות ב-X3

וולוו XC60

וולבו XC60
 וולבו XC60

במחיר 319 אלף שקל מציעה וולוו את XC60 עם הנעה כפולה, עיצוב אופנתי ובחירה בין מנוע טורבו דיזל עם 205 כ"ס וטונות מומנט למנוע טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר, שמייצר 285 כ"ס נכבדים. המסתפקים במועט יכולים להזמין את גרסת 2 הליטר בנזין עם הנעה ל-2 גלגלים ב-299 אלף