ברודווי לכל כיס: איך להשיג בזול כרטיסים להצגות בחו"ל

חופשה בלונדון או בניו-יורק מחייבת לפחות ביקור או שניים באחת ההצגות המובילות ■ "גלובס" מציג את כל הדרכים לרכוש כרטיסים במחירים שפויים, במיוחד למי שמוכן לעמוד בתור

כאשר תשוב השפיות לחורף הזה, תהיה זו הזדמנות מצוינת לחופשה בערים הגדולות בחו"ל: הטיסות זולות יותר, והמלונות ריקים יותר. אבל אין מתנות חינם: הגשם ומזג-האוויר הקר, מכריח את התייר להיות גמיש במיוחד ולהביא איתו לא רק בגדים חורפיים, אלא גם תוכנית ב'. כאן נכנסת אופציית התיאטרון: מחזות הזמר של ברודווי במרכז ניו-יורק והמחזות הענקיים שעל במות הווסט אנד בלונדון הם מוקד משיכה של ממש.

הבעיה היא המחיר: מחירו המלא של כרטיס להצגה מובילה בניו-יורק הוא כ-110 דולר (כ-400 שקל). בתוספת מסי אולם ושאר המצאות ניו-יורקיות יכול המחיר להגיע בקלות ל-120 דולר עבור מקומות טובים באולם או ביציע הראשון (לרוב באולמות אלה קיימים 2 יציעים).

ברוב ההצגות המבוקשות שמורות השורות הטובות ביותר לטובת "מקומות פרימיום" המוצעים במחיר מופקע אף יותר - עד 250 דולר לכרטיס (למעלה מ-900 שקל). כשמדובר ביציאה משפחתית, הרי שההוצאה היא גדולה במיוחד.

עם זאת, יש מספר דרכים טובות להוזיל את העלויות עד למחצית.

האופציה הווירטואלית: הקוד הוא מילת המפתח

ממש כמו בעולם התעופה כך גם בעולם התיאטרון - לסוכנים ולמפיקים מטרה אחת: למלא את כל האולם ולהרוויח כמה שיותר על כל מושב. לכן, לנצח יהיה המחיר המוכרז גבוה מאלה שניתן להשיג בדרכים מעט עקיפות.

כאשר הצגה אינה מוכרת עוד את כל הכרטיסים במחיר מלא - מפיצים המפיקים לרוב בערוצים שונים "קוד הנחה", שמגיע באמצעים מיוחדים רק לחברי אגודות צרכנים מיוחדות בברודווי, סטודנטים וקהלים יעודיים אחרים - למרות שמדובר בקוד הנחה זמין ותקף לכל דבר ולכל קהל.

באמצעות הקוד ניתן להזמין כרטיסים מראש, למקום קבוע באולם, עוד לפני החופשה, במחיר נמוך ב-25%-50% מהמחיר המקורי.

* החיסרון: לא כל המופעים זמינים באמצעות האופציה הזו. להצגות הפופולריות ביותר, ובראשן "מלך האריות" ו"מכושפת", נדיר למצוא הנחות.

בנוסף, שיטה זו מחייבת התחייבות מראש, והכרטיסים הטובים המוצעים במסגרת ההנחה אוזלים מהר. לכן, לא ניתן לקנות כרטיסים באותו היום ולהשתמש בתיאטרון כבריחה ממזג-אוויר מפתיע - אלא יש צורך בהתארגנות מבעוד מועד ובהתחייבות לתאריך ספציפי.

* היתרון: בניגוד לשתי השיטות האחרות לרכישת כרטיסים זולים - רמת הוודאות במקרה זה היא מוחלטת. השליטה של הצרכן היא מוחלטת: מסוג ההצגה, התאריך ואפילו מקום הישיבה הספציפי באולם. במילים אחרות: אין סיכוי להתאכזב ולהישאר בסוף מחוץ לאולם.

* איך זה עובד? האתר המומלץ ביותר, שנחשב 'סוד כמוס' של מכורי ברודווי, הוא www.broadwaybox.com.

בצד שמאל של האתר מופיעה רשימה ארוכה ארוכה של כל ההצגות המוצעות בעיר באותה העת, ולחיצה על ההצגה מציגה את הקודים הרלוונטיים להנחות, לרבות קישור לרכישה מיידית שלהם באתרי האינטרנט השונים של החברות המספקות שירותי כירטוס לחברות ההפקה.

בין היתר ניתן למצוא באתר הנחה של 50% לרכישת כרטיסים למחזמר "מרי פופינס" המצוין של דיסני, 45% הנחה בכרטיסים למחזמר "סיפור הפרברים" או 40% הנחה למחזמר "שיקאגו".

האופציה ההרפתקנית: לוטו כרטיסים

והנה עוד משהו שהפך למוסד - הגרלת הלוטו של כרטיסים להצגות המבוקשות. כמה מההצגות בברודווי, לרוב המבוקשות ביותר, מגרילות מדי ערב (או צהריים בימים בהן מתקיימות הצגות יומיות) מספר מוגבל של כרטיסים, לרוב בשורה הראשונה, בין המגיעים ללובי התיאטרון תמורת מחיר מגוחך.

הכרטיסים לרוב מציעים חוויה יוצאת דופן של צפייה מהשורה הראשונה בהצגה תמורת 20-25 דולר לכרטיס, במקום 100-125 דולר לכרטיס - הנחה לא רעה שאיתה מקבל התיאטרון יופי של יחסי ציבור בדמות עשרות צופים נדחסים שעתיים לפני ההצגה בניסיון לזכות בכיסא.

שעה שמדובר בתהליך פופולרי למדי בתיאטראות ניו-יורק - בלונדון השיטה לא כשלה. הפקת "בלונדינית חוקית" ("Legally Blond"), מחזמר קאלט אמריקני, ניסתה ליישם גם בלונדון את שיטת הקידום של ההגרלה, אך הקהל הלונדוני פשוט לא נענה יותר מדי לאתגר, והיו אף שטענו כי מדובר על פגיעה בתדמית החשובה של התיאטרון במדינה. לא פחות.

כך או אחרת, בניו-יורק המצב שונה: עשרות מציפים את התיאטראות כל יום בתקווה לזכות בכרטיס זול בתוספת ריגוש של הצלחה.

* החיסרון: ההגרלה מאלצת הגעה מוקדמת לתיאטרון, כבר כשעתיים או שעתיים וחצי לפני ההצגה, והמתנה של לפחות חצי שעה עד שהשמות עולים בגורל.

למרות שהזכייה היא משמחת, במקרים רבים (סטטיסטית ברוב המקרים) - תישארו בידיים ריקות. בנוסף, כל משתתף בהגרלה זכאי להגריל 2 כרטיסים בלבד, כך שמשפחה בת 4 או 5 נפשות המבקשת להיכנס להצגה עשויה למצוא עצמה במלכוד אם תזכה בשני כרטיסים.

* היתרון: מדובר באפשרות הזולה ביותר לראות את ההצגות המבוקשות ביותר מהמקום הטוב ביותר.

* איך זה עובד? רשימת ההצגות המקיימות הגרלות לוטו ניתן למצוא באתר של "פלייביל", העיתון של הפקות ברודווי בכתובת: www.playbill.com.

ההגרלה הפופולריות ביותר היא זו של ההצגה "מכושפת" ("Wicked"), במסגרתה מוצעים 25 המושבים בשורה הראשונה בתיאטרון במחיר 25 דולר לכרטיס.

יש להגיע לאכסדרת התיאטרון הסמוכה לטיימס סקוור כשעתיים וחצי לפני ההצגה ולכתוב את השם ואת מספר הכרטיסים הרצוי (1 או 2) על פתקית. טקס הקראת השמות הוא מוסד של ממש ומתקיים שעתיים לפני כל הצגה.

התשלום מתבצע באמצעות כסף מזומן בלבד, ויש להזדהות באמצעות תעודה מזהה המוכיחה את זהות האדם שעלה בגורל.

ההגרלה מתקיימת עבור כל הצגות הערב, וגם ההצגות היומיות המתקיימות בשעות הצהריים בימים רביעי ושבת.

כרטיסים בשיטת הלוטו מוגרלים כיום גם ל"סיפור הפרברים", "כמעט נורמלית", ההצגה "הסוחר מוונציה" ואחרים.

בחלק מהמקרים שעות ההגרלה שונות, וניתן להשתתף בכמה מהן באותו יום - כך למשל ההגרלה של "סיפור הפרברים" מתקיימת לרוב חצי שעה לאחר זו של "מכושפת", ורבים מאלה שלא צלחו בהגרלה הראשונה רצים ביחד להגרלה השנייה כדי לנסות גם בה את מזלם. שיהיה בהצלחה!

האופציה לסבלנים: דוכני הכרטיסים בחצי מחיר

והנה עוד מוסד ניו-יורקי חביב: דוכני ה-TKTS המוכרים כרטיסים בחצי מחיר (כמעט) להצגות המתקיימות באותו היום. הדוכן הידוע ביותר של המוסד בניו-יורק ממוקם במרכז הטיימס סקוור ברחוב 47 וברודוויי וצבוע בצבעי אדום עזים, כך שקשה מאוד להחמיצו. בלונדון ממוקם הדוכן בכיכר לסטר.

מיקומי הדוכנים לא מקריים - הם נמצאים די קרוב לתיאטראות עצמם, כך שהלקוחות יכולים לקנות את הכרטיסים ברגע האחרון ולהמשיך מיד לאולם. העובדה הפחות ידועה היא כי מחוץ לטיימס סקוור פועלים שני משרדים נוספים, ובהם התור קצר יותר, ושעות הפתיחה נוחות יותר.

* החיסרון: תור, תור, תור. מדובר במוסד של ממש עבור כל התיירים המעוניינים להוציא פחות מהמחיר המלא על הכרטיסים, ולפיכך יש צורך (בעיקר בימי השיא) לעמוד לעיתים שעות ארוכות בתור.

בנוסף, גם כאן לא תמצאו כל אפשרות לראות את ההצגות המבוקשות ביותר שנמכרו מראש ולא מציעות כרטיסים בחצי מחיר לאותו היום.

* היתרון: היצע המופעים הוא הגדול ביותר, והפריסה של 3 דוכנים (בניו-יורק) מאפשרת גמישות גם בשעות ההגעה למקום.

* איך זה עובד? עבור הצגות הערב, מוכר הדוכן המרכזי בניו-יורק בטיימס סקוור כרטיסים החל מהשעה 3 בצהריים ועד השעה 8 בערב.

לרוב התור מתחיל להצטבר בכניסה לדוכן כבר בשעה 2 בצהריים - כאשר הלקוחות מעוניינים לשים את ידם על הכרטיסים הטובים ביותר ששוחררו לדוכן כבר בתחילת היום.

כרטיסים להצגות יומיות ברביעי ובשבת נמכרים החל מהשעה 10:00 בבוקר כשההצגה עצמה בשעה 14:00.

מסכי וידיאו גדולים סמוך לדוכן מבשרים בכל עת על ההצגות שנמכרות ועל שיעור ההנחה המוצע. דוכן חלופי, חצי-סודי, ממוקם בנמל הדרומי של העיר במפגש הרחובות ג'ון ופרונט ב-South Street Seaport - קרוב לאזור הבורסה של וול סטריט ולמעבורת היוצאת לעבר פסל החירות. מדובר במשרד שמחליף את זה שפעל במגדלי התאומים, טרם 11 בספטמבר.

בניגוד לדוכן במרכז העיר, הדוכן בנמל הדרומי מוכר כרטיסים להצגות ערב של אותו היום וכן להצגות יומיות ביום שלאחר מכן. דוכן זה גם נפתח מוקדם יותר, כבר בשעה 11:00, והתור בו לרוב מתחיל בשעה 10:30.

היתרון הוא היכולת להגיע ביום שישי או ביום שלישי בבוקר ולקנות כרטיסים לכל המשפחה לשתי הצגות: אחת באותו הערב ואחת למחרת בצהריים, ובכך לחסוך את התור בפעם השנייה ולנצל את ההטבה עד תום.

בלונדון נפתח הדוכן המרכזי של tkts בכיכר לסטר בשעה 10:00 בכל יום, למעט יום א' בו נפתח הדוכן בשעה 11:00 ומציע כרטיסים למספר הצגות בודדות המופיעות ביום זה. דוכן נוסף הוקם לפני שנתיים במרכז המסחרי Brent Cross. שימו לב כי הדוכן השני במרכז המסחרי לא מקבל כסף מזומן אלא רק כרטיסי אשראי של ויזה ומאסטרכארד.

ההצגות המובילות

* "מלך האריות":

הלהיט הגדול ששם את דיסני על המפה לא רק בטלוויזיה, בקולנוע ובפארקי השעשועים אלא גם על הבמות. המחזמר המבוסס על הסרט המצליח כולל פסקול אלמותי ובעיקר יופי בימתי עוצר נשימה מבחינה ויזאולית, עליו זכו היוצרים - ובראשם היוצרת ג'ולי טימור - באינספור פרסים. לא להחמיץ. ההצגה מוצגת במקביל בלונדון, בניו-יורק ובערים נוספות.

* "ספיידר מן":

המחזמר המושקע ביותר בתולדות ברודווי מגיע סוף-סוף לבמות עם השקעה של לא פחות מ-60 מיליון דולר. את המחזמר מביימת ג'ולי טימור, בימאית "מלך האריות", והוא נחשב לשאפתני ביותר בתולדות שוק מחזות הזמר כשהוא כולל אינספור ביצועי אקרובטיקה. את המוסיקה הלחינו חברי להקת U2. המחזמר עלה בסוף נובמבר להצגות הרצה, ובקרוב תיערך הבכורה שלו. למי שמעוניין לטעום משיחת היום בברודווי - זו הכתובת. ההצגה מוצגת כעת בברודוויי בלבד.

* "מרי פופינס":

היה ברור שמדובר רק בעניין של זמן עד שגם הקלאסיקה של האומנת הכי אהובה בהיסטוריה תמצא את דרכה לבמה. הודות לפירוטכניקה משוכללת יכולים הצופים לא רק ליהנות מגרסאות עדכניות ומקפיצות של "סופרקאליפרנג'ליסטיק" ושירים אחרים ידועים - אלא גם ממש לחוות את מרי פופינס מרחפת מעל ראשיהם בתיאטרון באחד הביצועים הכובשים ביותר שנראו על הבמות. ההצגה מוצגת כיום בברודווי ובמספר ערים נוספות בעולם.

* "Wicked":

הלהיט הגדול והבלתי מעורער של עולם מחזות הזמר בשנים האחרונות: מעין קונספירציה בימתית צבעונית, מוזיקלית ושנונה לסיפור הקלאסי של "הקוסם מארץ עוץ". במרכז הסיפור ניצבת המכשפה הרעה מהמערב ירוקת הפנים, שעל-פי המחזה היא בעצם טובת-לב אך בשל שורת אי-הבנות הסביבה מפרשת לא נכון את כוונותיה. הצגה שהפכה ללהיט בזכות תחכום, פסקול כובש והרבה הומור. מומלץ לכל המשפחה. ההצגה מוצגת במקביל בלונדון, בניו-יורק ובערים נוספות.

* "בילי אליוט":

סרט הקלאסיקה על הילד הבריטי שבעת המשבר הכלכלי רוצה רק לרקוד עובד בצורה משכנעת למחזמר מלא כוריאוגרפיה, עם פסקול מיוחד שכתב אלטון ג'ון בכישרון רב. בשיאו של המחזמר זוכה פרסי הטוני מבוצע קטע סטפס עוצר נשימה של הילד, בילי, על רקע הפגנות העובדים הקשות בבריטניה של אותה התקופה. מומלץ לאוהבי הסרט ולחובבי המחול. ההצגה מוצגת כיום בברודווי, בלונדון ובמספר ערים נוספות בעולם.

* "מאמא מיה":

בלי פרסים, בלי יותר מדי מחמאות מהמבקרים אבל עם המון שמחת חיים, המחזמר המבוסס על שירי להקת אבבא (שקפץ לביקור בישראל לפני מספר שנים) ממשיך למלא אולמות ולכבוש את הבמות. לא מדובר ביצירת אמנות יוצאת דופן, אבל כן מדובר בערב כיפי וכובש בתיאטרון עמוס להיטים מקפיצים, תלבושות ססגוניות ואנרגיות חיוביות מצד להקת שחקנים תוססת ורעננה. מומלץ לאוהבי שירי הלהקה. ההצגה מוצגת כיום בברודווי, בלונדון ובמספר ערים נוספות בעולם.