לפני החג: וול סטריט נעלה במגמה מעורבת, טבע זינקה 3%

ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו ב-1.3% לעומת צפי לירידה של 0.5% ■ ה-FDA לא אישר לטבע גירסה חדשה לקופקסון ■ שיא במחיר הנפט - עלה ל-91.51 דולר לחבית

וול סטריט סגרה את המסחר במגמה מעורבת, כאשר רק מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה קלה של 0.1%. יום המסחר התאפיין בתנודתיות וברוב היום ניכרה מגמה מעורבת, לאחר שפתחה את המסחר היום (ה') בירידות קלות בהובלת מניות ההיי-טק. וול סטריט סוגרת שבוע רביעי של עליות רצופות (בסיכום שבועי), מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.7% השבוע ומדד ה-S&P עלייה ב-1.03% השבוע. שטף של נתוני מאקרו מעורבים שפורסמו היום נתן היום את הטון לכיוון המסחר. אכזבה נרשמה מנתון הזמנות מוצרים בני קיימא שירד הרבה מעבר לציפיות ויצר סנטימנט שלילי בוול סטריט. היום פורסמו נתונים שהיו אמורים להתפרסם מחר זאת מכיוון שמחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג המולד. יום לפני חג המולד, המסחר בוול סטריט היה דליל כצפוי וכפי שהיה במהלך הימים האחרונים בשל הכניסה לתקופת החגים.

בזירה הגלובלית, קוריאה עשויה שוב להדאיג את המשקיעים לאחר שהיום שר הצבא של קוריאה הצפונית אמר כי הצבא שלו מוכן לצאת ל"מלחמת קודש" נגד קוריאה הדרומית - מלחמה שתכלול גם נשק גרעיני. זאת לאחר שסיאול, לדבריו, "ממשיכה בפרובוקציות שרק מגבירות את הקונפליקט". מדובר בהתבטאות הזו היא החמורה ביותר שנשמעה מכיוון פיונגיאנג בשבועות האחרונים.

באירופה, סין ממשיכה לתמוך בשווקים: דוברת משרד החוץ בסין, ג'יאנג יו, אמרה במסיבת עיתונאים כי מדינתה תתמוך במדינות בגוש האירו שנקלעו למשבר חוב, זאת בתמיכת קרן המטבע הבינלאומית. נזכיר, שאתמול הודיעה סין על כך שתרכוש אג"ח ממשלתיות של פורטוגל בהיקף של 4-5 מיליארד דולר.

המסחר בנפט סוגר היום שבוע של עליות רצופות בשיעור של 4% סך הכל. היום ננעל המסחר בחוזים העתידיים על הנפט במחיר של 91.51 דולר לחבית, מדובר בשיא חדש לעומת השיא שנרשם באוקטובר 2008.

נתוני מאקרו בפוקוס

שטף של נתוני מאקרו פורסמו היום לפני תחילת המסחר: נתון ההצאה הפרטית מראה כי ההוצאה גדלה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.5%. נתון ההכנסה הפרטית מצביע על עלייה של 0.3%, בהתאם לצפי.

עוד פורסם לפני המסחר, רכיש האיפלציה נותר ברמה שנתית של 0.8%, בהתאם לצפי.

ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו ב-1.3% לעומת צפי לירידה של 0.5% לאחר שנפלו בחדות באוקטובר בשיעור של 3.4%.

נתון תעסוקה הבודק את מספר התביעות לדמי אבטלה רשם ירידה של 3,000 תביעות ל-420 אלף, בהתאם לצפי.

עוד נתוני מאקרו פורסומו לאחר פתיחת המסחר, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לדצמבר עלה ל-74.5 נקודות בהתאם לצפי הכלכלנים ולעומת 74.2 נקודות בחודש הקודם.

מכירות הבתים החדשים בנובמבר עלו ב-5.5% ל-290 אלף לעומת 275 אלף בחודש אוקטובר. מכירות בתים חדשים עלו מתחת לצפי של 295 אלף בתים. מחיר ממוצע לבית חדש עלה ב-8% בהשוואה לחודש אוקטובר וניצב על 213 אלף דולר, נמוך ב-2.6% לעומת מחירי הבתים החדשים באותה התקופה אשתקד.

שיעור הריבית על המשכנתאות בארה"ב ירד היום ל-4.81% בהשוואה לשיעור הריבית הקודם 4.83%. הגשת בקשות למשכנתאות בארה"ב ירדו בשבוע האחרון, מדובר בירדה הגדולה ביותר השנה.

סירוב לטבע לשיווק תרופה חדשה

טבע הודיעה הערב כי קיבלה התייחסות רשמית של ה-FDA לבקשתה לאפשר לה לשווק גירסה חדשה של תרופת הדגל הקופקסון, בהרכב חדש הכולל 20 מיליגרם של החומר הפעיל אך כמות נמוכה יותר של נוזל (כלומר תרופה בריכוז גבוה יותר. בהודעתו דורש ה-FDA מטבע לערוך מחקר קליני מקיף יותר בטרם תאושר הגירסה החדשה לתרופה. על אף שעל פניו מדובר בסירוב בו נתקלת טבע בשיווק תרופה חדשה שלה, מדובר בסימן טוב מאוד לחברה בהתמודדותה עם האיום הגדול ביותר שלה בימים אלה - תחרות גנרית לתרופת הדגל.

טבע מרכזת עניין גם בעקבות פרסום אנליסט של בנק אוף אמריקה - מריל לינץ' כי החברות נוברטיס ומומנטה עשויות לקבל את אישור ה-FDA מבחינה תאורטית כבר בחודש הבא לגירסה הגנרית שלהן לקופקסון. לדבריו 30 חודשי ההמתנה לאישור הגירסה הגנרית המיוצרת על ידי החברות יפקע בסביבות ה-16 בינואר.

מניית רשת הקמעונאות Jo-Ann מזנקת במסחר המוקדם בכ-34% על רקע דיווחים לרכישתה ע"י קרן ההשקעות הפרטית של לאונרד גרין לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר או 61 דולר למניה.

מניית הבנק האירי AIB אשר נופלת באירלנד בשיעור חד ונסחרת כמניה דואלית גם בוול סטריט תרכז עניין, לאחר שבית המשפט אישר סיוע בסך של כ-5 מיליארד דולר לבנק ש-92% צצניותיו יועברו בעקבות הצעד הזה לידי הממשלה האירית.

גוגל עשויה לרכז עניין לאחר שהודיעה כי רכשה בניין בשדרה השמינית במנהטן ב-1.8 מיליארד דולר, על מנת לענות על צרכיה הגדלים, עם הרחבת הפעילות שלה בניו יורק. מדובר בעסקת הנדל"ן היקרה ביותר בארה"ב השנה, מבין אלו הכוללות העברת בעלות על בניין אחד בלבד.

בנק אוף אמריקה ממשיכה לרכז עניין לאחר שג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, חשף באחרונה יעד נוסף להדלפות שלו ואמר כי לאתר יש טונות של מסמכים מרשיעים על בנק אוף אמריקה. כעת השאלה היא האם המסמכים כה פוגעניים כפי שאסאנג' טוען שהם.

וול מארט מנסה להפוך לדומיננטית גם בקמפוס הסטודנטיאלי. וולמארט מקימה בית-מרקחת באוניברסיטת ארקנסו בשם "Walmart on Campus", במה שנראה כחלק מסדרת ניסויים לפורמט חדש של חנויות קטנות יותר.