על מה נבזבז ב-2011: מה יהיה הטרנד הטכנולוגי הבא?

2010 מסתיימת בסימן הטאבלטים, כשגם ב-2011 השוק ימשיך להיות ספק מוצרים מרכזי ■ "גלובס" מנתח את המגמות החמות בשוק הטכנולוגיה והאלקטרוניקה ב-2011

שנת 2010 הסתיימה בנקודה דומה לזו שבה הסתיימה שנת 2009: הלהיט התורן של אפל נחת באופן רשמי בישראל ויצר באזז, גם בחנויות. ובכל זאת, יש הבדל: לפני שנה היה זה מכשיר הסלולר אייפון 3GS ובסוף 2010 זה הטאבלט (מחשב לוח) של החברה, האייפד, שנחת בישראל. כך שגם השנה הזו מסתיימת בסימן אפל.

על אף החשיפה הרבה שלה זכתה החברה השנה, עמדה מולה בגבורה ענקית האינטרנט גוגל, שהצליחה לשלוח זרוע יציבה לכיוון שוק הסלולר עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, שהמשיכה לצבור פופולריות ושותפים חדשים, ובכך גוגל הטביע את חותמה על השוק. היא גם הצליחה להיכנס לשוק הטאבלטים, כתחרות מול האייפד, ובמקביל השיקה בסוף השנה מערכת הפעלה למחשבים ניידים, Chrome OS.

בשלב זה, שלהי 2010, עדיין לא ברור עד כמה המערכת החדשה של גוגל תשפיע על השוק - במיוחד לאור ירידת קרנם של הנטבוקים - אותם מחשבים ניידים רזים וקטנים יותר שהיו פופולריים מאוד ב-2009, ומנגד, עלייתם המתמשכת של הטאבלטים בשנה החולפת.

"גלובס" מנתח את המגמות החמות בשוק מוצרי הטכנולוגיה והאלקטרוניקה ב-2011, שנה שתעמוד בסימן של מאבקים על נתחי שוק.

סלולר: הגורילות גוגל ומיקרוסופט יתחזקו אף יותר

מי שסגרה את השנה החולפת עם החידוש שלה למערכות ההפעלה הסלולריות היא גם זו שמעלה את סימן השאלה הגדול של 2011. מיקרוסופט השיקה בסוף אוקטובר את ווינדוס פון 7, שרצה בינתיים על תשעה מכשירים, בין היתר, של HTC וסמסונג.

השבוע הודיעה החברה כי למעלה מ-1.5 מיליון מכשירים מבוססי ווינדוס פון 7 כבר נמכרו בשוק ועל-פי הערכות של חברת IDC, מיקרוסופט צפויה להחזיק 6.8% מהשוק בסוף 2010. זאת, לעומת מערכת ההפעלה של אפל (14.7%) והאנדרואיד של גוגל (16.3%).

ב-2011 צפויה מיקרוסופט לחזק את מעמדה ולבצע מיני-קאמבק לשוק שהיא נטשה והותירה למתחרות הגדולות. מי שעשויה להפוך לדומיננטית יותר היא גוגל, והיא תעשה זאת על חשבון נוקיה, בלקברי ואפל.

התחרות בשוק מערכות ההפעלה יוצרת בעייתיות, שכן ריבוי המערכות פוגע במפתחים שצריכים לחלק את הזמן כדי להתאים את אותה אפליקציה למגוון מערכות.

"המצב הנוכחי בעולם האפליקציות לא יכול להימשך", טוען אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC. "ריבוי מערכות ההפעלה מצריך יותר מדי משאבים בשביל להתאים אפליקציות ויישומים אחרים".

מצד שני, רביב מציין כי טכנולוגיית HTML 5, לפיתוח אתרי אינטרנט, אמורה להקל על המפתחים בכך שתאפשר תקן אחיד ליצירת אתרים למכשירים סלולריים. לדבריו, "בצורה זו, האתרים יספקו חוויה הדומה לאפליקציה".

מסכי טלוויזיות: תלת-ממד בלי משקפיים

רבות דובר השנה על טכנולוגיית התלת-ממד שנכנסה למסכי הטלוויזיה ולמסכי המחשב לאחר הבליץ שעשתה בקולנוע. אולם, נכון ל-2010, הטכנולוגיה הזו עדיין מקרטעת ועל-פי הערכות בשנה החולפת נמכרו ברחבי העולם רק 4 מיליון טלוויזיות תלת-ממד. הסיבות לכך קשורות בעיקר למחירים היקרים, להיעדר תוכן ולצורך להשתמש במשקפיים לא נוחים בשביל לצפות בתוכן מתאים.

לבעיה האחרונה - הרכבת משקפיים ייעודיים - יגיע פתרון כבר ב-2011. חברת טושיבה הציגה טלוויזיית תלת-ממד בגודל 20 אינץ', שלא מצריכה משקפיים, לצד מחשב נייד עם טכנולוגיה דומה בגודל 12 אינץ'. גם לחברת סמסונג יש מסך תלת-ממד ללא משקפיים, אולם הוא דורש מהצופה לעמוד מולו בזווית מסוימת.

בתערוכת CES ניתן יהיה לראות אם יצרניות נוספות מתכננות להשיק מסכים דומים בקרוב, בהכרזות שיבלמו אף יותר את מכירות מסכי התלת-ממד מהדור הנוכחי.

בעיית המחסור בתוכן תלת-ממד עשויה גם להיפתר חלקית בשנה קרובה.

בדומה לכניסה הרכה של טכנולוגיית ה-HD, גם במקרה הזה צפויות חלק מחברות הטלוויזיה בעולם להכניס ערוצי תוכן בטכנולוגיית תלת-ממד כדי לנסות ולמשוך צרכנים לרכוש טלוויזיות מתאימות.

אייפד, אפל, מחשב לוח / צלם רויטרס
 אייפד, אפל, מחשב לוח / צלם רויטרס

טאבלטים: בדרך למערכות הפעלה ייעודיות

הטרנד הטכנולוגי העיקרי של 2010, טאבלטים, ימשיך ללוות את התעשייה גם בשנה הקרובה, עם כניסה של מכשירים חדשים לשוק, לצד היערכות לדור השני של האייפד.

באיחור אופנתי קבוע, גם כאן מיקרוסופט אמורה לנסות ולהיכנס לשוק. ההערכות הן כי היא מתכננת להשיק מערכת הפעלה ייעודית לטאבלטים במקום להשתמש ב"חלונות" 7, שמיועדת למחשבים נייחים וניידים, והדבר עשוי לעורר אף יותר את התחום.

גם גוגל צפויה לשחרר גרסה ייעודית לטאבלטים - אנדרואיד 3 - שנראה כי תפעל על הטאבלט העתידי של מוטורולה, שזכה לכינוי MotoPad, ושיוכרז בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה CES שתיערך בחודש הבא בלאס וגאס.

מוטורולה שחררה לרשת סרטון קצר שבו היא תוקפת את המתחרים - האייפד של אפל והגלקסי טאב של סמסונג, וטוענת שהם בסך הכול "טלפונים גדולים שמריצים מערכת הפעלה סלולרית".

יהיה מעניין לראות אם ב-2011 טאבלטים שעובדים עם מערכות הפעלה שנוצרו במיוחד בשבילם יספקו הבדלים משמעותיים בשוק ויאפשרו חוויית משתמש שונה.

גיימינג: הקונסולות מתמקדות בתנועה

תעשיית הגיימינג סיימה את 2010 עם הלשון בחוץ. נתוני מכירות המשחקים גמגמו במהלך השנה, אך השקות חדשות של אביזרי תנועה - כמו מצלמת קינקט ל-XBOX 360 של מיקרוסופט ושלט Move לפלייסטיישן 3 של סוני - יצרו עניין מחודש בשוק. בשנה הקרובה שתי הקונסולות אמורות להמשיך ולתת את הטון, בעת שהן נוגסות במכירות קונסולת ה-Wii של נינטנדו, שנשארה מעט מאחור במאבק.

אך נינטנדו לא יושבת בחיבוק ידיים והיא אמורה למשוך עניין מצד הקונסולה הניידת והמוצלחת שלה, DS, כשתשיק גרסת תלת-ממד הכוללת מסך מתאים שלא מצריך משקפיים מיוחדים, לצד גרפיקה משופרת. נינטנדו צפויה להתחיל למכור כבר בחודש מארס.

מי שעוד עשויה לעורר עניין בתחום הקונסולות הניידות היא סוני-אריקסון, שעל-פי הערכות תכריז בכנס הסלולר העולמי MWC בחודש פברואר 2011 על ה-XPERIA Play, המוכר יותר בשם פלייסטיישן פון. מכשיר הטלפון ישלב מסך גדול לצד כפתורים ייעודיים ונוחים למשחקים, בדומה לשלט של פלייסטיישן 3. אם אכן יושק מכשיר זה, מעניין מה יעלה בגורל קונסולת PSP הניידת של סוני, שעשויה להיפגע מהקניבליזציה מבית.

ממירי טלוויזיה: גוגל, אפל ובוקסי נלחמות בסלון

קופסאות התוכן הטלוויזיוניות ביצעו את החדירה המשמעותית שלהן רק השנה. אפל אמנם הייתה שם כבר קודם עם אפל TV, אך השנה היא הוציאה דגם משודרג והחליטה באופן אסטרטגי להקדיש יותר תשומת לב לשוק, שמאפשר שכירת תוכניות טלוויזיה וסרטים לצד גישה אלחוטית לאינטרנט.

הכניסה המחודשת של אפל נבעה בעיקר מהתחרות הגוברת, עת גוגל השיקה קופסת תוכן משלה לצד חברת בוקסי הישראלית.

עדיין לא מדובר בקטגוריה מצליחה, כי היקף התכנים שהצופה יכול לקבל כרגע מוגבל מאוד. נראה שב-2011 החברות בשוק ירחיבו את הסכמי התוכן במטרה לאפשר לצרכן גישה טובה יותר לתכנים.

"כל המוצרים האלו שנמכרים כקופסאות נפרדות הם מוצרי ביניים", אומר מנכ"ל בסט ביי רשתות, יובל גל. "המוצר הסופי יהיה שירות שיאפשר לצרוך כל תוכן וכל ערוץ ישירות מהמסך".

בינתיים, המוצרים הפופולריים יותר הם הממירים המקליטים - כמו TIVO בחו"ל או יס מקס והוט מג'יק בישראל - כשגם כאן צפויים חידושים. על-פי הערכות, הוט עובדת על פיתוח שירות שיאפשר להקליט תוכניות וסרטים בענן מחשוב במקום על הכונן הקשיח בממיר המקומי, מה שיאפשר גישה לתכנים בכל מכשיר בבית ואולי, אם בהוט יגדילו ראש, גם דרך מכשירים אחרים כמו מחשבים ניידים, סלולריים וטאבלטים. המגמה של צריכת כל תוכן מכל מקום תמשיך להתפתח ב-2011.