בקשה לייצוגית נגד חברות הדלק: "מתעשרות על גב הצרכנים"

לטענת התובעים, פז, דלק, סונול ודור-אלון מוכרות את הדלק לצרכנים בטמפרטורה הגבוהה מהתקן הבינל' בה הוא נרכש - ובכך הן מתעשרות על גב הצרכנים בעשרות מיליוני שקלים בשנה

‎‎לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בסך יותר מ-1.4 מיליארד שקל נגד חברות הדלק בישראל, פז, דלק, סונול ודור-אלון, זאת בטענה כי הן מוכרות את הדלק לצרכנים בטמפרטורה הגבוהה מהתקן הבינלאומי בה הוא נרכש, ובכך מגדילות את רווחיהן על גבי הצרכנים בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

התובעים - אבי ששו, הילה רון, דוד וייס ומרק אסנהיים - מסבירים כי חברות הדלק רוכשות את הדלק בטמפרטורה של 15 מעלות, לפי התקן בינלאומי, אך מוכרות אותו בטמפרטורת הסביבה המשתנה, בה נפח הדלק עולה, וכמות האנרגיה הניתנת להפקה ממנו קטנה, ובכך מגדילות את רווחיהן.

לדבריהם, כדי להשיג מטרה זו חברות הדלק עושות מאמצים כדי שמכלי הדלק יהיו מאוחסנים מעל גובה פני האדמה, באופן שיחמם את הנוזלים כמה שיותר.

בכך, נטען, מבצעות החברות את מכירת הדלק "באופן פסול, הגובל בפלילים, ותוך ידיעה כי הן רוכשות מוצר בתנאים המוסדרים בסטנדרטיים בינלאומיים ומוכרות אותו באופן פרוץ ופסול ותוך שימוש בתרגילים המעוותים את כמות האנרגיה הנמכרת לצרכנים, באופן שחברות הדלק עושות רווח של עשרות מיליוני שקלים בשנה".

‎‎ניצול בורות הצרכנים

‏באמצעות עורכי הדין ברק רון, אבי ששו וחן פייביש ממשרד אדם, מציינים התובעים כי חברות הדלק מסתירות את העובדה שהן רוכשות את הדלק בטמפרטורה אחידה, וכך הן יוצרות חוסר אחידות בממכר, המפלה בין הצרכנים השונים והמונעת את היכולת לבצע השוואת מחירים.

"חברות הדלק מנצלות את בורות הצרכנים, כדי לגזול מהם כסף על-ידי מכירת מוצר נחות מזה שקנו", נטען.

התובעים מציינים עוד כי בניגוד למצב בישראל, המסחר הבינלאומי בדלקים מוסדר באמצעות תקנים, הקובעים כי הדלק יימכר באותה טמפרטורה בה נרכש. לדבריהם, באוגוסט 2009 הוכרה תביעה ייצוגית בגין אותה עילה בארה"ב.

הם דורשים פיצוי לכל מי שרכש דלק מחברות הדלק בטמפרטורה העולה על 15 מעלות ב-7 השנים האחרונות. טרם הוגש כתב הגנה. ‏‎‎‏