עשו ואל תעשו - המלצות "גלובס" לישראליות בניו יורק

2011 תהיה השנה הראשונה שבה ייאלצו החברות שנסחרות בשוק ההון האמריקני ליישם את סעיפי חוק Dodd Frank, ולהיות כמה שיותר שקופות בפני ציבור המשקיעים

משבר האשראי לימד את הרגולטור האמריקני ואת החברות הנסחרות בשוק ההון האמריקני לא מעט לקחים. השניים הבינו - גם אם בנפרד - כי הדאגה לציבור המשקיעים והשמירה על זכויותיו צריכות להמשיך ולהיות נר לרגליהם, ובשם מטרות אלו חוקק חוק Dodd Frank, שאמור להפוך את החברות הציבוריות הנסחרות בארה"ב לשקופות יותר, ולשפר את איכות כללי הממשל התאגידי (Corporate Governance) בין מסדרונותיהן.

לא מעט חברות ציבוריות מתנגדות לחלק ניכר מסעיפי החוק (דוגמת Say On Pay - הצבעת ייעוץ על שכר מנהליהן - או מתן זכות לבעל מניות מיעוט להציע מועמד משלו לדירקטוריון) אך לרובן לא תהיה ברירה, והן תיאלצנה לציית לו. 2011 תהיה השנה הראשונה שבה ייכנס החוק לתוקפו, ובמהלך עונת כתבי ההצבעה (Proxy) שתחל במחצית השנייה של 2011 ניתן יהיה לגלות את השלכותיו.

לרגל המאורע, החלטנו לתת לחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני כמה המלצות שיוכלו לשפר את הקשר בינן לבין ציבור המשקיעים, ולהגדיל את השקיפות שלהן בעיניו.

רוב החברות הישראליות, למי ששכח, מוגדרות בעיני הרגולטור האמריקני כזרות, ולכן נהנות מלא מעט הקלות רגולטוריות. הקלות אלו היוו את הבסיס להמלצותינו.

אל תשמרו הכול לשיחת הוועידה

96 חברות ישראליות נסחרות בארה"ב ושונות רבה קיימת בהיקף המידע שהן מעניקות בדו"ח הכספי הרבעוני. חברות זרות, נזכיר, אינן מחויבות להגיש לרשות ני"ע האמריקנית דו"ח רבעוני מורחב (Q10), והן מסתפקות בהודעה לעיתונות. יש חברות שכותבות מגילות באותן הודעות, ויש חברות שמסתפקות בכמה פסקאות דלות מידע, וחושפות יותר ממנו במסגרת שיחת הוועידה.

המלצתנו: אל תחכו לשיחת הוועידה. תנו כמה שיותר מידע - בגדר המותר - בהודעה לעיתונות. יש משקיעים שלא תמיד יכולים להקשיב לשיחות הוועידה, וההודעה לעיתונות היא מקור המידע הנגיש ביותר עבורם.

אל תסתירו את דוח תזרים המזומנים

באותה הודעה לעיתונות מחויבות החברות הזרות לפרסם דו"ח רווח והפסד ומאזן, אך אינן מחויבות לפרסם דו"ח תזרים מזומנים, שלעיתים קרובות הוא משמעותי יותר מדו"ח רווח והפסד. במגזר הישראלי יש מספר לא קטן של חברות שכבר "שברו" כלל זה, ומצרפות להודעה דו"ח תזרים מזומנים. עם זאת, יש רבות אחרות שעדיין מתעקשות להסתירו.

המלצתנו: לכו צעד נוסף לקראת ציבור המשקיעים. חשפו מדי רבעון את השינויים בתזרימי המזומנים (גם אם אינם מציירים תמונה ורודה). במוקדם או במאוחר נתוני הדו"ח יתגלו, ואם הם מספיק משמעותיים הם יעשו את עבודתם על מחיר המניה.

אל תשוויצו בהודעות על השתתפות בכנסי משקיעים

אין חברה ציבורית שלא משתתפת מדי כמה שבועות בכנס משקיעים/אנליסטים כזה או אחר. ברוב המקרים, מדובר על כנסים שעורכים בתי/בנקי השקעות בשוק ההון האמריקני ובו הם מציגים חברות ממגזר מסוים.

השתתפות בכנס היא כלי שיווק מצוין אך ברוב המקרים החברה לא חושפת בו מידע שלא היה ידוע לציבור המשקיעים.

המלצתנו: אל תצהירו ברבים (דרך הודעות לעיתונות) כי אתם עומדים להשתתף בכנס כזה או אחר. פרסמו זאת באתר הבית של החברה. משקיע שאכן מתעניין בחברה ורוצה לשמוע עליה כמה שיותר, ידע איך להגיע לכנס. סמכו עליו.

אל תחששו לתת תחזיות רבעוניות או שנתיות

בשוק ההון האמריקני יש כלל בל יעבור: התחזיות שנותנות החברות - רבעוניות או שנתיות - הן אלו שקובעות את הכיוון של המניה. רוב החברות ממש לא אוהבות אותו, וחלק לא מבוטל מהחברות הישראליות נעזרו במשבר האשראי כדי להפסיק ולתת תחזיות.

המלצתנו: אל תותירו את ציבור המשקיעים בערפל. תחזיות תמיד אפשר לתת, ולא משנה באיזה מגזר החברה פועלת. אי מתן תחזיות עלול להתפרש כאיתות שלילי, ולפגוע במחיר המניה.

אל תחכו עד סוף אפריל כדי להגיש את הדוח השנתי

רשות ני"ע האמריקנית מאפשרת לחברות הציבוריות להגיש את הדו"ח השנתי המורחב (במקרה של חברות זרות מדובר על 20-F) עד סוף אפריל של השנה הקלנדרית העוקבת. מעט מאוד חברות מקדימות ומפרסמות אותו כמה שיותר קרוב לסוף אותה שנה, ורובן מחכות ליום האחרון של אפריל כדי לעשות זאת.

המלצתנו: אל תבחנו את הסבלנות של ציבור המשקיעים. אם טבע, ענקית גנריקה, יכולה להגיש את הדו"ח בסוף פברואר, גם אתם יכולים.

הגיבו על הערכות של התקשורת הכלכלית

יחסית לשוקי הון אחרים, הרגולטור בשוק ההון האמריקני אינו מקשה על החברות הציבוריות ומחייב אותן - ולא רק את המקומיות - להגיב לפרסומים שנוגעים אליהן בעיתונות הכלכלית. במילים אחרות, אם נאמר על רדוור שהיא עומדת להימכר, זו אינה מחויבת להגיב על כך.

המלצתנו: היו שקופים. האמת תמיד מתגלה - במוקדם או במאוחר - וטוב מאוחר מאשר לעולם לא.