ליברמן מציל אותנו מנתניהו

נתניהו חי באמונתו שהמציאות היא מה שהוא אומר, אבל הטורקים קצת יותר חכמים

נתניהו אומר שדברי ליברמן על טורקיה ומנהיגיה הן דעותיו האישיות. סליחה, אדוני, כששר חוץ מדבר על נושאים מדיניים, הוא מביע דעות אישיות? יש דבר כזה? זו דוגמה נוספת לעולם המלים של ביבי, שעליו כתבתי כאן לפני כמה ימים.

נתניהו חי באמונתו שהמציאות היא מה שהוא אומר, לא מה שהיא באמת. אבל הטורקים קצת יותר חכמים, והם יראו את דברי ליברמן באורם הנכון, כלומר כדברי שר החוץ של מדינת ישראל - וטוב שכך.

בטח שהם שקרנים

ליברמן, בנאומו אתמול (א') בפני שגרירי ישראל, בעצם לא אמר שום דבר שאנחנו לא יכולים לראותו ולמששו. שר החוץ קובע שטורקיה עשתה פרובוקציה עם המשט. את זה גם ביבי אמר עד לא מכבר, אלא שכדרכו הוא נבהל וזיגזג. ליברמן אמר שראש ממשלת טורקיה ושר החוץ שלה משקרים - מה פה חדש? קחו את הנאומים שלהם, השוו אותם עם העובדות, והרי לכם שני שקרנים מובהקים.

בעצם, כולם יודעים שליברמן דובר אמת בפרשה הזאת, וזה מה שמרגיז אנשים רבים. הם רוצים שידבר דיפלומטית, כלומר שיפלוט מילים ללא משמעות. בעיקר באים אל ליברמן בטענה שהוא מרגיז את הטורקים, ובכך מסכן את האינטרסים של ישראל.

הטורקים אחראים להרג במשט

הגישה הזאת היא לא רק גלותית, אלא גם לא נכונה. היחסים עם טורקיה לא מתוחים בגלל ליברמן. על עצירת המשט החליטו נתניהו, ברק ואשכנזי, ונכון החליטו, כי מדינה ריבונית אינה רשאית לאפשר לכל טורקי לתרגל עליה את שנאותיו המוסלמיות.

משהו השתבש בעצירת המשט, ושבעה נהרגו. דמם על ראשם של אלה ששלחו אותם, ועל אלה שתמכו בהם ועודדו אותם - כלומר מנהיגי ממשלת טורקיה. ובמקום לדרוש התנצלות מאתנו, שיילכו ארדואן וחבריו אל משפחות ההרוגים, ויתנצלו בפניהם על היוזמה הפושעת שלהם.

גם הטענה על החשש לאינטרסים שלנו לא בהכרח נכונה. הטורקים מכים בנו מכיוון שאנחנו מיטיבים לשחק את תפקיד המוכה. לו ליברמן היה ראש הממשלה, הם לא היו מעזים להתנהג אלינו בצורה כל כך מבזה ומשפילה.

אני יודע שעצם המחשבה על ליברמן כראש הממשלה, או בעצם כל אזכור של שמו, גורמים לרבים מהשמאל והמרכז להתקף לב. זו בעיה שלהם, על שאינם מסוגלים לפתוח את מוחותיהם לאפשרויות שהם אינם מורגלים בהן.

ואתם, השגרירים - שמעתם את ליברמן, שמעתם אל נתניהו. רובכם לא אוהבים את שניהם. אבל תנסו לצאת מהקיבועים המחשבתיים שלכם, ולשקול את האפשרות שיש לכם שר חוץ שלפעמים - בהחלט לא תמיד - אומר דברי טעם וחשיבות.

התנצלות למשה קצב

לפני כמה ימים פרסמתי כאן ביקורת על ביקורו של משה קצב אצל משפחת חייט, שבנם דני ניספה בשריפה בכרמל ("הלך קצב אצל חייט", "גלובס", 22.12.10). הסתבר לי שבין קצב למשפחת חייט קיים קשר רב שנים. לצערי, לא הייתי מודע לכך. אני מביע בזאת את התנצלותי המלאה בפני משה קצב על העוול שגרמתי לו, שלא במודע.