צפירת הרגעה: בבילון וגוגל ימשיכו לשתף פעולה עוד שנתיים

עיקר הכנסות הפרסום של מפתחת תוכנות התרגום הישראלית נובע משיתוף-הפעולה עם ענקית החיפוש האמריקנית ■ מניות בבילון ואינקרדימייל נחבטו בשיל החשש מנטישת גוגל

לא מעט חברות אינטרנט קטנות תלויות בענק ששמו גוגל. דרך תוכנית Adsense של החברה או הסכמי שיתופי פעולה אחרים, מנשימה גוגל חברות אינטרנט רבות שרוצות לנגוס בעוגת הפרסום המקוון. בשנה האחרונה נפוצו הערכות שונות כי גוגל שוקלת מחדש את אותם שיתופי פעולה, והערכות אלו זרעו חשש בקרב ציבור המשקיעים בחברות ציבוריות דוגמת בבילון ואינקרדימייל וחבטו לא מעט במניותיהן.

אבל כפי שהדברים נראים נכון לרגע זה, גוגל לא ביצעה שינויים באותם הסכמי שת"פ, ולראיה הודעת בבילון מאתמול. בבילון, מפתחת תוכנות התרגום שבשליטת איש העסקים נועם לניר, הודיעה אתמול כי האריכה את הסכם שיתוף הפעולה של החברה עם גוגל לשנתיים נוספות. במסגרת ההסכם תספק גוגל לבבילון שירותי חיפוש ופרסום מקוון, ואלו יכללו, בין היתר, שילוב מנוע החיפוש של גוגל באתר הבית של בבילון, בגינו תשלם החברה לגוגל סכום שנקבע מראש עבור כל אלף חיפושים.

בנוסף, יכלול ההסכם שירותי פרסום במסגרת Adsense, ולפיהם יוכנסו לאתרי בבילון מודעות של לקוחות המפרסמים בגוגל והקשורות לתחום פעילותה של החברה, כשבבילון תקבל תשלום בגין כל לחיצה (קליק) על מודעות הפרסום הללו.

שיתוף הפעולה של בבילון עם גוגל הוא המנוע העיקרי לצמיחת החברה הישראלית בשנתיים האחרונות. הכנסות בבילון ברבעון השלישי של השנה עמדו על 33.2 מיליון שקל, וקרוב לשני שלישים מהן (61%) נבעו מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, וזאת לעומת 35% ברבעון המקביל אשתקד. החלק של גוגל בהכנסות אלו היה 43% (לעומת 94% ברבעון המקביל אשתקד), ואילו החלק של בינג (שירות החיפוש של מיקרוסופט) היה 49%, לעומת 33% ברבעון המקביל אשתקד.

במילים אחרות, בבילון מצליחה להקטין את תלותה במנוע חיפוש אחד, אך עצם תלותה בפרסום מבוסס חיפוש מקוון כמנוע צמיחה עיקרי עדיין עלולה להיות בעוכריה. החברה נסחרת כרגע לפי שווי של 210 מיליון שקל - עלייה מינורית של 3.1% מתחילת השנה.