סיכום 2010 בגאדג'טים: שנת הטאבלט, הסמארטפון וה-3D

"גלובס" בודק איך זחל התלת-ממד לכל המסכים שלנו, איך הפכו הסמארטפונים לפריט חובה בכל כיס, ומתי נתחיל לקרוא ספרים בקורא הדיגיטלי

שנת 2010 הייתה שנה שבה השוק עסק בעיקר בלבנות את עצמו בקטגוריות חדשות ולהתחיל להוציא מוצרים של טכנולוגיות שהוכרזו ב-2009. "גלובס" בודק איך זחל התלת-ממד לכל המסכים שלנו, איך הפכו הסמארטפונים לפריט חובה בכל כיס ומתי נתחיל לקרוא ספרים בקורא הדיגיטלי. סיכום שנה בגאדג'טים.

תלת-מימד רב ערוצי - מהקולנוע לטלוויזיה ולמחשב

רק לפני מספר חודשים, כל מה שיכולנו לשמוע עליו במדורי הטכנולוגיה הוא תלת-ממד. אם זה תלת ממד בקולנוע, תלת ממד למחשב ותלת-ממד בטלוויזיה.

אבל בחודשי הקיץ האחרונים גילינו שאי אפשר ללכת היום לבית קולנוע בלי להחזיק מטלית נקייה כדי לנסות להתגבר על הלכלוך שנמצא על משקפי התלת ממד שמסרו לנו בכניסה לאולם. מעבר לזה, קשה להגיד שהיו יותר מדי סרטים עם תלת-ממד, שבאמת הצדיקו ב-2010 את העוד כמה שקלים ששילמנו עבור הכרטיס וגם את חוסר הנוחות שנאלצנו לעבור עם המשקפיים המיוחדים. הסרט המדובר "אליס", וגם "טרון" שיצא רק לאחרונה, הציגו אפקטים תלת ממדים מאכזבים מאוד, שלא גרמו לנו לחשוב שנרצה להחזיק את גרסת הבלו-ריי בתלת ממד שלהם.

מצד שני, טלוויזיות התומכות בתלת-ממד של יצרניות כמו סמסונג, סוני, פנסוניק ו-LG יצאו לשוק ואפשרו לנו ליהנות מהטכנולוגיה הזו בבית. מספר הסרטים הקיימים בתלת-ממד עדיין לא גדול, אולם בהמשך השנה אנחנו צפויים לראות ערוצי טלוויזיה המשדרים בשלושה ממדים, כאשר רק בשבועות האחרונים ראינו גם משחקים כמו קול אוף דיוטי או גראן טוריסמו 5 שיוצאים לפלייסטיישן 3 ומאפשרים משחק ברמה ריאליסטית יותר ממה שקיבלנו עד כה בעולם הזה. מצד שני, צרכנים חכמים לא ירוצו לקנות היום מסך תלת-ממד, כי מעבר לפינה צפויות להגיע הכרזות על טלוויזיות תלת-ממד שלא מחייבות שימוש במשקפיים.

הטאבלט מול הנטבוק - עוברים מנטבוק למחשב לוח

רק לפני כשנה היה הנטבוק הדבר הכי חם בשוק המחשבים הניידים, והיום קשה לראות יותר מדי הכרזות בתחום הזה. ב-2010 הרגשנו כיצד יורדות מכירות הנטבוקים, כשהצרכנים פונים לרכוש מחשבים ניידים רגילים ובדרך גם מתחילים לפזול אל עבר הטאבלטים (מחשבי הלוח). ישראל קיבלה באופן רשמי את האייפד של אפל רק בשבוע שעבר, אבל קצת לפניו סמסונג החלה למכור בארץ את הגלקסי טאב שלה המבוסס על אנדרואיד.

הטאבלטים המציאו מחדש את הקטגוריה של מחשבי הלוח ב-2010. הם הפכו להיות מוצרים המאפשרים לעשות את רוב הדברים שאנחנו צורכים במחשב הנייד. החל מצפייה בסרטים, גלישה באינטרנט, קריאה וכתיבת מיילים וגם שימוש בהם בתור יומן ונגן מוזיקה. הצרכנים התאהבו במוצר הזה, שמספק ניידות יחסית מושלמת ביחס למחשב נייד והוא כולל גם בטרייה חזקה מאוד וזמן הפעלה מיידי, שמאפשר להתחיל לשחק במשחקים בצורה מיידית.

המחירים הלא זולים במיוחד לטאבלטים, לא הפחידו את הצרכנים, שהעדיפו לרכוש מוצר מהסוג הזה מאשר לרכוש נטבוק עם יכולות מגבילות אפילו יותר מזה של הטאבלט ולשלם לפעמים, אפילו יותר כסף עליו.

מהצד של הנטבוקים, הטשטוש בין נטבוק למחשב נייד הצטמצם עוד יותר ב-2010, מכיוון שהיצרניות הגדירו שמחשב נייד מתחיל ממסך 13 אינץ' ונטבוק נגמר ב-12 אינץ', מה שגרם לצרכנים כבר להעדיף מחשב נייד שלא הגיע עם מעבד חלש ויכולות מאוד מוגבלות. גם היצרניות יעדיפו להזניח את שוק הנטבוקים שאליו נגררו עקב התחרות, לאור העובדה שהן לא פעם טענו שאינן מרוויחות על המוצרים האלו סכומים גדולים. נראה שעדיף להן למכור טאבלט או מחשב נייד.

שנת הסמארטפונים - ה-iPhone מככב, אבל לא לבד

אפל הייתה ללא ספק החברה שהמשיכה להוביל ב-2010 את העולם הטכנולוגי, אם בזכות היכולת שלה להחיות את שוק הטאבלטים ולגרום לכל היצרניות להעתיק ממנה, ואם בזכות האומץ שלה להוציא טלפון שאי אפשר לדבר ממנו - iPhone 4. תגובת סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, לגל התלונות על בעיות הקליטה באייפון 4, הייתה שהצרכנים לא יודעים להחזיק את הטלפון של החברה. לאחר שהבין ג'ובס שהוא לא יכול לחנך את הצרכנים, הוא נלחץ מהאירוע והחליט לחלק כיסויים מיוחדים, שאמורים לפתור את התקלה הזו.

החיים של ג'ובס לא היו קלים עוד לפני שיצא האייפון 4, כאשר עובד בחברה שכח דגם אב טיפוס בפאב השכונתי, מה שהוביל מהר מאוד את המכשיר לבלוג הטכנולוגיה - גיזמודו שרכש את המכשיר ודאג לחשוף אותו בצורה ראשונית.

האנדרואיד של גוגל במגמת עלייה

אפל לא הייתה החברה היחידה בעולם הסלולר בשנה החולפת, למרות שלפי החשיפה בתקשורת, היא הבולטת שבהן. מול אפל עמדה גוגל שהצליחה השנה לשחרר יותר ויותר דגמים המבוססים על מערכת ההפעלה - אנדרואיד שלה.

נוקיה וסוני-אריקסון בדרך לקאמבק?

נוקיה המשיכה ב-2010 להוביל את שוק הסלולר, אבל מבחינת חדשנות, החברה נמצאת הרחק מאחורי אפל, סמסונג או HTC. בחודש ספטמבר מנכ"ל החברה, אולי פקה קאלסבו פוטר וסגן נשיא לתחום הטלפונים, אנסי ואניוקי הודיע על פרישתו. החברה הכריזה והשיקה השנה שני טלפונים משמעותיים מבחינתה: דגם C7 שיצא בחודש האחרון בישראל ודגם ה-N8. החברה הצליחה בשני הדגמים האלו להתקרב קצת לרמה של טלפונים מובילים אחרים בשוק כמו האייפון 4 או הגלקסי S של סמסונג מבחינת טכנולוגיית המסך מגע והשיפורים בממשק, אבל החברה הפינית עדיין רחוקה במוצרים הנוכחיים שלה, לחזור להיות הגאדג'ט הנחשק על-ידי חובבי הטכנולוגיה.

חברה נוספת שצפויה לחזור לכותרות היא סוני אריקסון, שהחליטה ב-2010 בעיקר להתמקד בשוק המקומי במכשירים בסיסיים, אולם היא גם הוציאה את הדגם הראשון בשוק עם מצלמה בעלת חיישן של 12 מגה פיקסל. סוני אריקסון צפויה להכריז בחודש פברואר על ה-XPERIA Play, המוכר יותר בתור הפלייסטיישן פון. הטלפון משחקים הזה יגיע עם מסך גדול וכפתורים ייעודים ונוחים למשחקים בדומה לאלו המופיעים בבקר המשחק של הפלייסטיישן 3.

מוטורולה כבר בקאמבק

מי שדווקא הצליחה לעשות קאמבק בשנה האחרונה היא חברת מוטורולה שהוציאה את דגם המיילסטון בישראל. מכשיר מבוסס אנדרואיד הכולל מסך מגע ומקלדת נשלפת. בעולם, החברה האמריקאית השיקה עוד מספר טלפוני אנדרואיד שונים עם או בלי מקלדת, כאשר היא עתידה לחשוף בתערוכת האלקטרוניקה CES את הטאבלט החדש שלה.

הספר האלקטרוני - בקרוב בחברות הסלולר

2010 הייתה גם השנה שהביאה לישראל בפעם הראשונה בצורה מסודרת קורא ספרים אלקטרוני - עברית - פרי שיתוף פעולה של ניופאן, ידיעות טכנולוגיות וסטימצקי. קשה להגיד, שעברית הפך למוצר המוני, אבל ניופאן מתכננת להשיק אפליקציה שלה לאייפד ובכך להגדיל את קהל המבקרים שלה בחנות הספרים האלקטרונית.

כמו כן, גם המפעילות הסלולריות ישיקו ב-2011 חנויות ספרים אלקטרוניות, מה שכנראה יצליח לגרום שבשנה הבאה יהיו מספר אלטרנטיבות לצרכנים שרוצים להתחיל לקרוא בצורה אלקטרונית.

אם המפעילות הסלולריות יחליטו לאמץ בחום את שוק הספרים, כמו שעשו לשוק המוזיקה, אנחנו צפויים לראות כאן מחירים נמוכים יותר של ספרים דיגיטליים וגם כמות גדולה יותר של צרכנים שיעדיפו לקרוא בצורה הזו.

מהצד הבינלאומי, חברת בארנס אנד נובל השיקה את קורא הספרים שלה - Nook, רק שהפעם הוא הגיע בגרסה עם מסך מגע צבעוני בגודל 7 אינץ' והמכשיר עצמו מבוסס מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד, מה שבעצם טשטש את הגבול בין קורא ספרים לטאבלט. באמזון המשיכו להאמין בקורא ספרים שלהם קינדל - עם מסך בצבעים שחורים. באמזון בחרו באסטרטגיה של הוזלת מחירים לקורא הספרים, מה שכנראה ימשיך בשנה הבאה. מה שיאפשר לאנשים להחזיק מספר קוראים אלקטרוניים בבית ולהפוך את הטכנולוגיה הזו ליותר המונית.