חברת החשמל: מיזם התקשורת עלול לרדת לטמיון

לדבריה, פריסה ל-5 שנים בקרב 80% מהאוכלוסיה עשויה להתגלות כלא-כלכלית ■ תבקש הקלות

חברת החשמל מזהירה שתוכנית פריסה לחמש שנים של מיזם תשתיות הסיבים האופטיים בקרב 80% מהאוכלוסייה בישראל, עשוי להתגלות כלא כלכלי. ל"גלובס" נודע שהחברה צפויה בקרוב להיוועד עם שר התקשורת משה כחלון ועם מנכ"ל משרדו עדן בר טל, ולנסות לשכנע אותם להקל בסעיף הפריסה, שכן המיזם כולו עשוי לרדת לטמיון.

בחברת החשמל מעריכים שחיוב המיזם בפריסה אוניברסלית ממילא בעייתי וספק אם כלכלי, אך הם קיוו שלמיזם יינתנו הקלות שיאפשרו למשקיעים להשתתף במכרז בכל זאת, ואולם לדבריהם, הדרישה לפריסה בתוך חמש שנים בקרב 80% מהאוכלוסייה איננה ריאלית, וספק אם יימצא משקיע שיבוא בתנאים האלה.

את ההחלטה על פריסה בתוך חמש שנים קיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדחה את בקשתו של שר התקשורת משה כחלון להעניק למיזם ארכה בפריסה לשבע שנים. ההערכה היא שאם לא יינתנו הקלות למיזם במסגרת הפריסה שלו, או הקלות אחרות כלשהן, משקיעים פרטיים שמאד מעוניינים לבוא ולקחת בו חלק, יגלו שהוא לא כלכלי.

כפי שפורסם ב"גלובס", הוועדה למכירת מניות המדינה אישרה אתמול (ב') את הקמתה של ועדת מכרזים למציאת משקיע פרטי למיזם. המשקיע הפרטי אמור לרכוש 51% מזכויות השימוש בתשתיות הסיבים האופטיים של חברת החשמל. הוועדה תורכב מארבעה חברים וביניהם מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר, שיעמוד בראשה, נציג רשות החברות, נציג אגף התקציבים ונציג נוסף מטעם חברת החשמל. נציג ממשרד החשב הכללי באוצר יהיה משקיף בוועדה. על פי התוכנית מקווים ברשות החברות כי בתוך כחודש ניתן יהיה לפרסם את המודעה הקוראת למתעניינים להגיש הצעות במכרז.

נציגי חברת החשמל הסבירו במשרד התקשורת כי האיחוד האירופי החליט על כיסוי של 50% מהאוכלוסייה עד 2020, וכי הובטח סיוע מהמדינות עצמן בשל הקושי בפריסה. מכאן, שהדרישות שהציב רה"מ אינן ריאליות.