התאחדות התעשיינים מזהירה מגל פיטורים במשק

ההתאחדות: רוב ענפי התעשייה לא מתאוששים מהמשבר ■ שרגא ברוש: "לפני שמעלים כאן מסים ומייקרים את האנרגיה, צריך לחשוב"

חשש מקיפאון ומבלימה ברוב ענפי התעשייה בארץ עולה ממדד המפעלים הקטנים והבינוניים שחיבר אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים. המדד מתבסס על הרבעון האחרון של 2010, ואיתו פורסם גם צפי לרבעון הראשון של 2011.

במסגרת המדד ניתח אגף הכלכלה בראשות סמנכ"ל ההתאחדות רובי גינל נתונים ודיווחים מראשי התעשיות הקטנות והבינוניות בנוגע לקליטה או פיטורים של עובדים, היקפי ייצור, היקף היצוא, צבר ההזמנות ועוד והסיק כי רוב ענפי התעשייה בארץ מתקשים להתאושש מהמשבר הכלכלי של 2008.

"לא רק שהמדד העדכני לא צופה כל גידול בהשקעות בחודשים הקרובים בתעשייה הקטנה והבינונית, אלא שגם הדיווחים שנקלטים אצלנו מעידים דווקא על ירידה, מה שמגביר את החשש מהתכווצות בהיקפיה בשנה הקרובה", אמר היום גינל ל"גלובס".

בהתאחדות התעשיינים מייחסים את הנתונים העגומים להשפעת שערי המטבעות בעולם, תוך שימת דגש על מגמת ההיחלשות הנמשכת בשער הדולר: "התעשייה הקטנה והבינונית עדיין לא יוצאת מהמשבר, היא מושפעת בצורה אקוטית משערי החליפין בעולם ומהתחזקות השקל, ובשל המחזורים הקטנים שלה, ביחס לתעשיות הגדולות, כושר הספיגה של שינויים אלה נמוך. זה צריך להדליק אצל כולנו נורות אדומות", אמר גינל.

גם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הביע היום דאגה מהנתונים: "כל הנתונים החדשים שעליהם מבוסס המדד נאספו בשטח ושוקללו לכדי מדד אמין, שבעבר דייק בצורה מופלאה, ושהתמונה המצטיירת ממנו קודרת למדי. לפני שמעלים כאן מסים ומייקרים את האנרגיה, צריך לחשוב. נכון שבטווח הקצר מאוד המדינה תגדיל את היקף הכנסותיה, אך בטווח הבינוני והארוך זו תהיה צרה. אנשים שיפוטרו לא יוכלו לשלם מסים, ההשקעות במשק ירדו, וכושר התחרות בעולם ימשיך להישחק".

בתוך כך, אתמול עידכן מכון היצוא את תחזית היצוא שלו ל-2011 וקבע כי לראשונה מאז 2003, להוציא את שנת המשבר הכלכלי, ב-2011 עתידה להירשם האטה משמעותית בקצב גידול היצוא, והוא יסתכם בכ-6.5% ולא בכ-8%, כמו בתחזיות קודמות. היקף היצוא צפוי להסתכם ב-2010 בכ-80 מיליארד דולר.