שבדיה: סוציאליזם וקפיטליזם תחת קורת גג אחת

מדיניות הרווחה השבדית מוכיחה כי ניתן לשלב בכלכלה קפיטליסטית גם מתן תנאים סוציאליים נדיבים *כיצד הם עושים זאת

הממלכה השבדית סיגלה לעצמה במאה האחרונה מדיניות חוץ הדוגלת בנייטרליות - מדיניות שסייעה לה לדלג מעל שתי מלחמות עולם ללא פגע. בשונה ממרבית מדינות אירופה, היא לא נדרשה להשקיע משאבים רבים בשיקום המשק המקומי בשנים שלאחר מכן. עובדה זו הציבה את שבדיה בעמדת זינוק מצוינת עם סיום מלחמת העולם השנייה, שאותה היא ניצלה עד תום בהפיכתה לאחת הכלכלות החזקות באירופה.

גם בעת הנוכחית ממשיכה שבדיה להיבדל מסביבתה. לראיה, סירובה לוותר על המטבע המקומי - הקרונה - לטובת האירו, למרות השתייכותה לאיחוד האירופי. גם במדיניות הפנים יש ביטוי לבידולה, בדמות דוקטרינה כלכלית ייחודית.

שיטת המשטר הסוציאל-דמוקרטית הנהוגה בשבדיה, נתפסת כקו המשווה בין הסוציאליזם האדום לקפיטליזם המערבי. מדיניות רווחה מרחיבה המתבטאת בנטל מס גבוה על אזרחים וחברות, בשילוב תנאים סוציאליים נדיבים, דרה תחת אותה קורת גג עם ערכים דמוקרטיים-ליברליים, אשר מתבטאים בין השאר בכלכלת שוק חופשי ובחסמים מעטים על מסחר. הודות לכך הצליחה שבדיה להתברג במקום השני בעולם במדד התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי.

לא רק איקאה

גורם מרכזי בכלכלה השבדית הוא סחר החוץ. נכון להיום, כרבע מהתוצר המקומי, אשר גבוה מ-400 מיליארד דולר בשנה, מופנה לייצוא. ענפי הייצוא העיקריים כוללים מוצרי גומי ועץ, ריהוט (איקאה מן הסתם), טקסטיל, כימיקלים, מזון, מכונות וציוד תעבורתי.

שבדיה, בדומה למרבית הכלכלות המערביות, סבלה מירידה חדה בתמ"ג בשנת 2009. אולם בניגוד לרבות מהן היא השכילה להתאושש בקצב מהיר, וצפויה לסיים את השנה הנוכחית בצמיחה מרשימה של 4.8%. העובדה כי הממשלה נכנסה למשבר ברמת חוב נמוכה מאוד - פחות מ-40% ביחס לתמ"ג - העניקה רוח גבית לתמיכה בכלכלה המקומית. זאת למרות שבסופו של דבר לא הוצאו לפועל תוכניות פיסקאליות מיוחדות.

עדות למצבה הכלכלי האיתן של המדינה, ניתן למצוא בהצעתה להלוות 1.1 מיליארד אירו לאירלנד בנובמבר האחרון, במטרה לסייע לה להיחלץ ממצב הביש שאליו נקלעה.

בהקשר של משבר האשראי האחרון עלתה שבדיה לכותרות דווקא הודות למודל סטוקהולם, שהגתה כ-15 שנה קודם לכן. בראשית שנות ה-90 התפוצצה בועת נדל"ן בשבדיה, אשר התגלגלה במהרה למשבר אשראי ולסכנת קריסה של מערכת הבנקאות המקומית.

תגובת הממשל השבדי הייתה הבטחת פיקדונות הציבור וחילוץ הבנקים, באמצעות הזרמת הון רב בהיקף של כ-4% מהתמ"ג. בנוסף, הוקמה ישות משפטית מיוחדת לקליטת הנכסים הרעילים מהבנקים. המודל השבדי נשקל כאפשרות במהלך משבר האשראי בארה"ב.

אחד היתרונות המשמעותיים העומדים לזכות שבדיה בימים אלו, הינו עובדת היותה משוחררת מכבלי האירו. בניגוד לחברותיה באיחוד האירופי יש לבנק המרכזי של שבדיה האפשרות לנווט את שער החליפין של המטבע המקומי על מנת לתמוך בייצוא.

היציבות הכלכלית המרשימה ששבדיה מפגינה, בשעה שמדינות מפותחות אחרות מבכות את מר גורלן, היא דלק לתומכים בשיטה הכלכלית הסוציאל-דמוקרטית.

למרות האווירה הפסטורלית גם הממלכה השבדית אינה נעדרת מדאגות, ובמרכזן רמות התעסוקה והחוב של משקי הבית. שיעור האבטלה בשבדיה גדל משמעותית מאז 2008, לרמה של כ-8% כיום. התחזית לשנים הבאות מורה אמנם על ירידה, אך החזרה לרמות שנרשמו טרם המשבר עוד רחוקה.

בעיה נוספת, ואולי אף מהותית יותר, היא חוב משקי הבית, אשר תפח בשנים האחרונות לממדים חסרי תקדים. מדובר בבעיה המשותפת למדינות מפותחות אחרות, דוגמת אוסטרליה, קנדה ובריטניה. ההערכה היא שהצעדים האחרונים של הבנק המרכזי יתניעו תהליך של הפחתת מינוף בקרב השבדים.

אין הרבה מציאות

סביבת האינפלציה בשבדיה נמצאת זה שנים ברמות נמוכות ויציבות - כ-2% בממוצע. הריבית המוניטארית עומדת כיום על 1.25% - גבוהה מזו של הבנק המרכזי באיחוד, ECB (1%).

עם זאת הבנק המרכזי של שבדיה (Riksbank) מגלה גמישות רבה יותר משל עמיתו האירופי: בשיא המשבר העולמי הוא הפחית את הריבית בחדות, מ-4.75% לרמת שפל של 0.25%; ולאחר שנה, מיולי 2009, החל גל של ארבע העלאות רצופות, עד לרמתה הנוכחית. לפי ההערכות בשווקים, עתידה הריבית להמשיך לעלות בשנת 2011 ל-2%.

איגרת החוב ל-10 שנים של ממשלת שבדיה נסחרת כיום בתשואה של 3.2% - רמה נמוכה מזו של אג"ח מדינה מקבילה בארה"ב ובבריטניה, אשר מעידה על חשש נמוך מצד המשקיעים בדבר יכולת הפירעון של המדינה. נזכיר כי ממשלת שבדיה נהנית מדירוג האשראי הגבוה ביותר - AAA עם תחזית יציבה.

עם זאת חשוב לקחת בחשבון את סיכון המט"ח בחשיפה, אשר עלול להפחית משמעותית את תשואת המשקיע הישראלי.

המניות השבדיות נסחרות בבורסת OMX הנורדית, המשותפת לשבדיה ולפינלנד. המובילות שבהן הן: H&M ו-Sandvik בתחום הצריכה, Ericsson ו- TeliaSoneraבתקשורת, Nordea בבנקאות, וולבו ברכב, ו-AstraZeneca בפארמה.

מכפיל הרווח הנוכחי של מדד המניות המרכזי בשבדיה - OMXS 30 - עומד כיום על 18. מדובר במכפיל גבוה יחסית, המחייב בחירה פרטנית של ניירות ערך בעלות תמחור זול יותר.

את החשיפה למניות בשבדיה ניתן לבצע ישירות דרך המניות בבורסה הנורדית, או לחילופין באמצעות רכישת קרן סל (ETF) על שוק המניות השבדי.