לקראת שנה עגמומית

2011 תהיה מרוסנת יותר, גם אם רחוקה מהקדרות והבהלה ששררו בתחילת 2009

מי שרוצה לקבל את סיפורה הכלכלי של 2010, יכול לעיין בהודעה לעיתונות שהפיצה היום (ד') הלמ"ס על צמיחת המגזר העסקי בשנה המסתיימת.

התוצר של המגזר העסקי בישראל עלה ב-7.8%. תשומת העבודה, במונחי שעות עבודה, במגזר העסקי בישראל גדלה רק ב-1.4%. פריון העבודה עלה ב-4%, לאחר ירידה ב-0.8% ב-2009.

3 הנתונים מציירים תמונה של מגזר עסקי רווחי יותר, ותחרותי יותר. הצד השני של המטבע הוא, כמובן, חלוקת התוצר בין חלקי האוכלוסייה, כאשר חלקו של השכר יורד, והמשקל של הרווחים עולה. זאת עוד לפני שמדברים על ההשפעה של מדיניות המסוי של הממשלה.

אין אלה המספרים החיוביים היחידים שבאומדני הלשכה. העובדה שהמשק הישראלי התייצב, זה שנה וחצי, על קצב צמיחה פחות או יותר יציב מעמידה אותו במועדון מצומצם למדי של משקים מתועשים צומחים.

מזווית הראיה של המדיניות הכלכלית, השאלה המהותית היא האם ניתן להתמיד בקצב זה של צמיחה, כאשר באירופה ובאסיה מדברים על האטה. יש להביא בחשבון גם את ההשפעה של העלאת הריבית הצפויה במשק במהלך 2011.

לקראת שנה עגמומית

בסוף השנה הבאה, הריבית תעמוד על 3% לשנה, לעומת 2% היום, ותהיה לכך השפעה על שער החליפין. למעשה, כבר הרבעון האחרון של 2010 מסתמן כשונה מקודמיו, עם קצת יותר סימני שאלה וקצת פחות סימני קריאה. בנק ישראל מצפה לשיעור צמיחה נמוך מ-4%.

בסך-הכול 2011 תהיה עגמומית יותר, מרוסנת יותר, גם אם רחוקה מאוד מהקדרות והבהלה ששררו בסוף 2008 ובתחילת 2009.